علی(ع) انسان کامل بود/ عدالتی که موجب پراکنده شدن اطرافیان شد

علی(ع) انسان کامل بود/ عدالتی که موجب پراکنده شدن اطرافیان شد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حضرت امیرالمومنین(ع) یک شخصیت ممتاز انسانی و الهی است و به این دلیل از ایشان به انسان کامل تعبیر می‌شود که توانسته تمام

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حضرت امیرالمومنین(ع) یک شخصیت ممتاز انسانی و الهی است و به این دلیل از ایشان به انسان کامل تعبیر می‌شود که توانسته تمام استعدادهایی که خدای متعال به یک انسان می‌دهد در خود متجلی و شکوفا سازد.

قاسم جعفری، از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران مسائل دینی در رابطه با ابعاد شخصیتی حضرت امیرالمومنین(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت آن حضرت با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شخصیتی امام اول شیعیان جاذبه و دافعه بسیار قوی بود که هر جا نیاز بود از آن‌ها استفاده درست می‌کرد، ادامه داد: به عنوان مثال پس از فتح یمن همراهان خواهان تقسیم غنائم بودند اما امام علی(ع) این کار را نکردند و شکایت ایشان را پیش رسول الله(ص) بردند اما ایشان فرمودند علی(ع) را ملامت نکنید زیرا حتی خشونت او ملاک الهی دارد.

نماینده مردم بجنورد در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ویژگی بارز امام علی(ع) این بود که زمانی که قدرت در دست ایشان بود از دنیا بیشتر فاصله گرفتند اما در زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران برخی انقلابی بودند اما زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و به سر و سامان رسیدند به اشرافیت گرفتار شدند.

وی ادامه داد: در زندگی امیرالمؤمنین(ع) شاهدیم که ایشان زمانی که در حکومت نبودند خیلی آرام بودند اما وقتی که بر مسند قدرت نشستند انقلابی‌تر شدند که برای جهانیان این موضوع عجیب است که وقتی شخصی به حکومت و قدرت می‌رسد دنبال عدالت و ساده زیستی برود.

جعفری در ادامه به ویژگی شاخص ادب امیرالمؤمنین(ع) در مقابل نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) ادب را در نهایت حد ممکن نگاه می‌داشتند به گونه‌ای که در زمان حیات پیامبر(ص) در کتاب نهج‌البلاغه تنها سه یا چهار خطبه کوچک از حضرت امیر داریم و مابقی در زمان پس از رسول خدا(ص) است.

وی به یقین در عبادت و بصیرت قابل توجه در وجود امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت امیر تأکید بر بحث بصیرت داشتند و وقتی در میدان جنگ صفین شخصی از حضرت می‌پرسند که آیا خدا را دیده‌اید؟ ایشان می‌فرمایند آیا می‌شود چیزی را که ندیدم پرستش کنم؟ این امر نشان دهنده آن است که ایشان با بصیرت خدا را درک کرده و حتی زمانی که محمد حنفیه را برای جنگ می‌فرستند می‌گویند باید دیدگانت را غالب بر شمشیرت کنی یعنی شمشیر زدن تو هم با دیده باز و با معرفت و بصیرت باشد.

این دارنده دکترای فقه و اصول مبانی اسلامی ادامه داد: امام علی(ع) در جایی فرمودند اگر تمام پرده‌های عالم کنار رود به یقین من اضافه نخواهد شد و با این همه آگاهی و علم و یقین اوج تواضع را داشتند.

همت‌های کوتاه مشکل جامعه امروز

وی با اشاره به این که حضرت علی(ع) در جای دیگر همت بلند را مورد توجه قرار می‌دهدند و می‌فرمایند «ارزش انسان‌ها به قدر همت آنان است»، ادامه داد: متأسفانه مشکل جامعه امروز ما این است که همت‌های کوتاه داریم و در صورتی که همت ما بلند و علوی شود به دوست شناسی و دشمن شناسی می‌رسیم.

جعفری گفت: یکی از ویژگی‌های خاص حضرت علی(ع) عدالت محوری ایشان است که این صفت باعث شد تا بسیاری از افراد و حتی یاران وی تحمل عدالت وی را نداشته و با ایشان سر ناسازگاری داشته باشند.

امسئولان ما بیشتر از بقیه نیاز دارند علوی زندگی کنند و مرام علی(ع) را پیش گیرند

وی با بیان این که توجه ویژه به ضعفا از ویژگی‌های دیگر حضرت بود، افزود: ایشان می‌فرمودند آیا من راضی باشم که مرا با صفات و القابی مانند امیرالمؤمنین و حضرت علی یاد کنند اما در قسمت‌های مختلف تحت حاکمیت من کسی با شکم گرسنه سر بر بالین بگذارد و توجه جدی به این مسئله داشتند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی به ویژگی حکومت‌داری همراه با عدالت گستری حضرت نیز اشاره کرد و گفت: اگر کسانی که توسط ایشان منصوب شده بودند تخطی می‌کردند بسیار شدید با او برخورد می‌کردند و اهل تعارف نبودند.

برخی در پی توجیه فیش‌های حقوقی نجومی‌اند

وی ادامه داد: اخیراً در فیش‌های حقوقی نجومی، برخی مسئولان در پی توجیه هستند اما حضرت علی(ع) برای استاندار خود که دعوت به میهمانی اشرافی شده بود نامه طولانی توبیخی نوشتند و حتی در مورد خرید منزل یکی از مسئولان در حکومت خود به وی می‌گویند این خانه برای آخرت تو چه سودی دارد.

جعفری اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در جایی می‌فرمایند «من که امام شما هستم در دنیا از خوردنی‌ها به دو قرص جوین و در پوشیدنی‌ها دو جامه را برگزیدم» و خود می‌فرمایند که شما مثل من نمی‌توانید باشید اما می‌توانید با چهار ویژگی عفت، دوراندیشی، ورع (تقوا) و اجتهاد (تلاش) به من اقتدا کنید.

وی با تأکید بر این که اگر می‌خواهیم علوی شویم باید راه علی(ع) را ادامه دهیم گفت: مسئولان ما بیشتر از بقیه نیاز دارند علوی زندگی کنند و مرام علی(ع) را پیش گیرند.

تربیت فرزند در سیره علی(ع)

استاد حوزه علمیه به ویژگی تربیت فرزند امام علی(ع) نیز اشاره کرد و گفت: علی کسی بود که در تربیت فرزند مانند امام حسین(ع) را پرورش داد که آنتوان مسیحی در وصف آن امام همام می‌گوید «اگر حسین(ع) برای ما مسیحیان بود در هر متری یک پرچم، یک منبر و یک علم از او می‌گذاشتیم و همه دنیا را با نام او مسیحی می‌کردیم اما متأسفانه شیعیان آن را نشناخته‌اند».

وی در ادامه با تصریح بر این که علی(ع) به عنوان بهترین الگو و اسوه ما است، گفت: هر چه آیات و بینات برای مؤمنان است از جمله عبادت، صلاحیت، جنگ آوری، شجاعت، دین باوری، تقوا، ساده زیستی، متوجه حال محرومان بودن، دوست و دشمن شناسی، تولی و تبری و صدها مورد دیگر در علی متجلی است به این دلیل الگوی کامل است.

شناخت حق از باطل

جعفری افزود: برخی با ساده اندیشی زود فریب می‌خورند؛ ابوموسی اشعری‌های زمان را باید شناخت و فتنه‌ها را درک کرد زیرا بسیاری از افراد در محیط‌های غبارآلود گمراه شده و تشخیص حق از باطل برایشان دشوار می‌شود که باید علی(ع) را چراغ راه خود قرار دهند تا به گمراهی کشیده نشوند.

وی با اشاره به مقام و ارزش والای داماد پیامبر(ص) گفت: دشمنان اسلام در مورد شخصیت والای مولای متقیان می‌گویند «شایسته است که مجسمه معاویه را از طلا بسازیم و در چهارراه‌های اروپا نصب کنیم زیرا اگر معاویه نبود که جلوی علی(ع) را بگیرد امروز اسلام واقعی همه جای عالم را گرفته بود».

برای شناخت فرد باید ضد آن را شناخت

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با بیان این که یک قاعده منطقی و روشن وجود دارد که اگر قرار است کسی را بشناسیم باید ضد آن را بشناسیم، اظهار داشت: در تقابل نور و روشنایی، ارزش نور شناخته می‌شود و در مقابل علی(ع) و عدالت او، معاویه و یزید و یزیدان زمان را می‌توان شناخت و اگر بخواهیم بدانیم عدالت چقدر سودمند است باید ظلم را درک کنیم.