خدمات سیدمحمد بهشتی در حوزه معماری مورد تقدیر قرار گرفت

خدمات سیدمحمد بهشتی در حوزه معماری مورد تقدیر قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در این مراسم که با عنوان «روایت‌های معماران» در مرکز همایش‌های بین‌المل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در این مراسم که با عنوان «روایت‌های معماران» در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد، ‌ سیدرضا صالحی امیری - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران - گفت: صحنه بسیار زیبا و معطری در اینجا دیده می‌شود و در این صحنه نمادین، انسان‌هایی بزرگ با هم تجمیع کرده‌اند، برای تجلیل از یک شخصیت، نه یک شخص و این بیانگر عمق ریشه انقلاب اسلامی است که یک انقلاب فرهنگی است. باور داریم که این تجلیل، فقط تجلیل از مهندس بهشتی نیست، بلکه برای تجلیل از فضیلت، معرفت و اخلاق، کرامت و همدلی و همنوایی جمع شده‌ایم.

او با اشاره به نگهداری سه میلیون جلد کتاب، بیش از پنج میلیون نشریه و ۳۸ هزار نسخه خطی و ۳۵ هزار نسخه سنگی و میلیون‌ها عکس و میکروفیلم از ایران و فرهنگ این سرزمین در طبقه زیرین مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی، اظهار کرد: با همه این میراث‌های معنوی و فرهنگی، امروز جمع شده‌ایم که از فرهنگ و فرهیختگان فرهنگی تجلیل کنیم، آن هم در فضایی که پر از زیبایی، هنر و معرفت است، به‌دلیل حضور نمادهای یک ملت در این مراسم چراکه ملت ما بزرگ است.

صالحی امیری بیان کرد: این تجلیل و حضور این نمادها، حامل پیامی برای نسل جدید است که اگر راه سیدمحمد بهشتی را دنبال کنید، بهشتی خواهید شد. اگر امروز ریشه‌های درخت تنومند انقلاب اسلامی سبز است و از آن‌ها ثمر و میوه می‌چینیم، به‌خاطر وجود ریشه‌هایی است که بخشی از آن ریشه‌ها را امروز در این مراسم داریم.

وی تأکید کرد: امروز همه این بزرگان اینجا جمع شده‌اند تا بگویند راه فضیلت، راه بی‌پایان است و ما همیشه این راه را ادامه می‌دهیم و به جوانان این پیام را می‌دهند که شما هم در آینده می‌توانید بهشتی باشید. در این دنیای پرتلاطم و پرآشوب و دنیایی که انگ‌زنی و تخریب و انتقام‌جویی و جوسازی و شایعه و نفاق و دروغ و هزاران آسیب دیگر رواج یافته، انسان‌های صادق چون دری گران‌بها در این فضای تاریک و غبارآلود می‌درخشند و با نور خود در این فضای تاریک راه آینده را مشخص می‌کنند.

او با یادآوری آشنایی خود با سیدمحمد بهشتی که از دوران بعد از انقلاب آغاز شده است، بیان کرد: شناخت من از او به سفر حج در سال ۱۳۷۸ برمی‌گردد و ما ادراک حج!؟ وقتی من یک هفته در کنار او در این سفر معرفتی بودم متوجه شدم بهشتی سرمایه دیگری است.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در کشور، چند سرمایه داریم، یکی سرمایه اقتصادی است که می‌بینید چقدر مناقشه‌برانگیز است، سرمایه دیگر سیاسی است که عرصه رقابت است و منافع است، سرمایه اجتماعی هم رضایت است و اعتماد و دیگری سرمایه فرهنگی است که همه ارزش‌ها را در خود دارد، محمد بهشتی نماد و نمود سرمایه فرهنگی و اجتماعی ملت است.

صالحی امیری افزود: شخصیت بزرگ آقای دعایی نیز در اینجا تجلیل شد، از دعایی به‌عنوان نماد اعتدال تجلیل کردند. امروز هم صحنه دومی می‌بینم که تجمیع بزرگی است از انسان‌هایی از شهرسازی، معماری، سینما، هنر، فرهنگ، ادب، اخلاق، علم و پژوهش و دانشگاه که همه جمع شدند تا یک پیام را منتقل کنند که همیشه چراغ فضیلت و معرفت روشن خواهد ماند.

بهشتی مفهوم اندیشه ایران شهری را از دست نداد

در بخش دیگر این مراسم، عباس آخوندی - وزیر مسکن، راه و شهرسازی - با بیان این‌که من به پاس زحمات مردی اندیشمند در انجمن معماران حضور پیدا کرده‌ام تا از شخصیت بهشتی به سهم خودم تقدیر کنم، به ویژگی‌های شخصیتی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری پرداخت و اظهار کرد: مهندس بهشتی، ایران را می‌فهمد و ما شخصیت‌هایی که ایران را بفهمند، زیاد نداریم.

او ادامه داد: ما در عصر جهانی شدن و انقلاب اطلاعات و ارتباطاتی زندگی می‌کنیم. روزگاری که فشردگی زمان و مکان ویژگی برجسته آن است، سؤال پیش روی ما این است که اگر ما در عصر فشردگی زمان زندگی کنیم، آیا به معنی این است که زمان و مکان کارایی خود را در زندگی ما از دست داده‌اند؟ آیا در روزگار جهانی شدن هنوز ما می‌توانیم علقه به زمان و مکان داشته باشیم؟

آخوندی با بیان این‌که این سؤال بزرگی فرا روی ما است و بسیاری از ما به این سؤال، عمیق نگاه نکرده‌ایم، گفت: به همین خاطر تحت تأثیر تحولات سریع روزگار از ارزش‌های مکانی و تاریخی ایران چشم‌پوشی کرده‌ایم. در روزگار جهانی شدن که زمان و مکان فشرده می‌شود، به این فشردگی به‌گونه‌ای دیگر باید نگاه کرد و آن برجستگی زمان و مکان در ایران و تاریخ ایران است.

وزیر مسکن، راه و شهرسازی ادامه داد: چگونه می‌خواهیم با کیفیت تفکر با نگاه به زندگی و با بازخوانی موقعیت ایران در جهان رابطه برقرار کنیم و چگونه می‌خواهیم خودمان را در این دنیا تعریف کنیم؟ می‌گویند شهرهای ایرانی اسلامی، اما کمتر اندیشه می‌کنیم وقتی مفهوم ایرانی را به کار می‌بریم، از حس تعلق به چه تعریف می‌کنیم، آنچه ایرانی را از غیر ایرانی متمایز می‌کند چیست؟

 او بیان کرد: محمد بهشتی در این روزگار پرتلاطم، روزگاری که سرعت، ویژگی ممتاز آن است، مفهوم اندیشه ایرانی، مفهوم اندیشه ایران شهری و تعلق به ایران، چه در مفهوم معنایی و معنای تاریخی را هیچ‌وقت از دست نداد و تلاش کرد مفهوم ایران را در روزگار جدید نشان دهد، چه وقتی در فارابی بود و چه وقتی در حوزه میراث فرهنگی یا به‌عنوان یک معمار، می‌خواست نقش‌آفرینی کند.

آخوندی افزود: من افتخار می‌کنم در مراسم تجلیل از مردی که ایران را فهمید و می‌فهمد و حاضر نشد از تعلق به ایران چشم‌پوشی کند، حضور دارم. امیدوارم همه ما بتوانیم مفهوم ایرانی و ایرانی بودن را یک‌بار اندیشه کنیم.

سینمای ایران مدیون بهشتی است

در ادامه این برنامه، رضا کیانیان با اشاره به این‌که نه‌تنها سینمای ایران به سیدمحمد بهشتی مدیون است، بلکه مردم ایران هم به او مدیون هستند، گفت: سینمای نوین ایران که اکنون در جهان، بلندآوازه است، پایه‌گذاری چون بهشتی داشته است.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ادامه داد: هر کشوری سینمای مستقل خود را دارد؛ اروپا سینمای مستقلی داشت، ژاپن هم سینمای مستقل داشت، سینمای آمریکا سینمای اروپا و ژاپن را شکست داد و این سینماها هر سال خواستند فیلم بسازند، فیلم آمریکایی ساختند. در کنار جریان فیلم آمریکا، یک جریان هم هست و آن‌ هم جریان سینمای هند است، اما در کنار آن‌ها یک جریان سینما وجود دارد که سینمای ایران است که هنوز مغلوب سینمای آمریکا نشده است.

این بازیگر سینما تأکید کرد: سینمای ایران هم سن و سال سینمای آمریکاست و موزه سینما شاهد این قدمت است، اما باید گفت که جریان متفکر کارگردانان موج نوی سینمای ایران که در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ آغاز شده، در معرض خطر بود.

کیانیان بیان کرد: بعد از انقلاب، قبل از این‌که این‌گونه سینما در نطفه خفه شود، خداوند فرشته‌ای به نام سیدمحمد بهشتی را فرستاد تا بنیاد سینمای فارابی را بسازد تا قطار سینمای متفکر ما ادامه مسیر دهد. قطاری که تمام کارگردان‌هایی که بعد از انقلاب به وجود آمدند، مثل مجید مجیدی که بیشترین جایزه‌های بین‌المللی را دارد، سوار بر این قطار شدند.

او یادآوری کرد: سینمای ما فقط در سال گذشته، ۳۷۴ جایزه بین‌المللی گرفته است. سینمای ایران را محمد بهشتی به جشنواره‌ها معرفی کرد و سینمای ایران در یک‌ کلام مدیون او است.

بهشتی، برجسته‌ترین معمار سینمای انقلاب است

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی - مدیرمسؤول موسسه اطلاعات - از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

او با بیان این‌که مهندس بهشتی را سال‌های سال است که به خوش‌فکری و خوش عملی می‌شناسیم، اظهار کرد: نام او یادآور شهید بهشتی هم هست، محمد بهشتی را همه به‌عنوان یک فرزند فرهیخته انقلاب می‌شناسیم. امروز کانون معماران معاصر و سازمان اسناد حرکتی مشترک را انجام دادند و آن‌ هم بزرگداشت معمار بنای فرهنگی کشور به معنای وسیع است.

دعایی ادامه داد: مهندس بهشتی را علاوه بر معمار بودن به معنای واقعی به‌عنوان معمار بنای فرهنگی می‌شناسیم. معمار بودن و معماری کردن به معنای عام و فراگیر، کار کمی نیست. توانمندی و ظرفیت وجودی مهندس بهشتی را از آغاز انقلاب در هر جا تصدی داشته است، به‌عنوان شاخص‌ترین چهره خلاق فرهنگی یافته‌ایم.

مدیرمسؤول موسسه اطلاعات با بیان این‌که سیدمحمد بهشتی، برجسته‌ترین معمار سینمای انقلاب در کشور بوده است، گفت: ارتقای چنین نقشی در حوزه سینما، با حمله و نقادی‌هایی همراه بوده است. سیدمحمد بهشتی پابه‌پای فخرالدین انوار تا آخرین حد امکان بردباری و جان‌سختی کشیدند، در برابر آنچه تلخ و شیرین زمان بودن تجربه‌اندوزی کردند و بدون ادعا از کار کناره گرفتند و کار را به دیگری سپردند.

 او بیان کرد: کارنامه بهشتی را می‌توان نقادانه نقد کرد؛ اما نقش او را در پی‌ریزی هنر هفتم در سال‌های پس از انقلاب که گسیختگی و بی‌دروپیکری از درودیوار می‌ریخت، نمی‌توان نادیده گرفت. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب که نه هویت سینما و نه موسیقی مشخص بود، شجاعت می‌خواست یکی دل به دریا بزند و با شهامت و با سرمایه اندیشه پا به عرصه سینما بگذارد.

 دعایی اظهار کرد: بهشتی مبتکر فیلم فجر و مدال سینمای فارابی را بر سینه دارد و هر نقدی که بر او وارد باشد، از نقش او نمی‌کاهد. جشنواره فیلم فجر یک گام اساسی بود که بهشتی برداشت.

او با بیان این‌که سینمای یک سال ایران در رهگذر فیلم فجر در معرض دید قرار می‌گیرد، افزود: بهشتی در حرکتی مبتکرانه، با طرح فیلم فجر و راه‌اندازی بنیاد سینمایی فارابی و با مهندس انوار در راه‌اندازی تشکل خانه سینما نقش‌آفرین بود. نام بهشتی در بنیان‌گذاران سینمای ایران پس از انقلاب چه بخواهیم و چه نخواهیم ثبت‌ شده است.

بهشتی مرد فرهنگ است

مهدی حجت - بنیان‌گذار سازمان میراث فرهنگی کشور و رئیس شورای اسناد ملی - یکی دیگر از مهمانانی بود که به بیان ویژگی‌های شخصیت سیدمحمد بهشتی پرداخت.

او در این مراسم اظهار کرد: مهندس بهشتی مرد فرهنگ است، در هر پستی که بود با این‌که این پست‌ها با یکدیگر فاصله داشتند، همواره موفق بود. ما بیش از ۴۰ سال است با یکدیگر حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: مهندس بهشتی در همه کارهایی که بود، چه در سینما، میراث فرهنگی و دانشگاه، می‌گوید ما مردم این سرزمین در طول این مکان و زمان زیسته‌ایم و یک منش داریم. ایرانی بودن فهم زیستن در این سرزمین، از ابتدا تا امروز است. اگر حالا هر کدام از اذهان ما خاطرات خود را از دست بدهد، آیا برای افراد می‌توانیم کاری کنیم؟

رییس شورای اسناد ملی با بیان این‌که یک ملت هم باید این‌گونه باشد، گفت: او کیست؟ آن‌ کسی که در طول این زمان و مکان زیسته است، آنچه امروز با آن مواجه هستیم، درگیر شدن با هجمه‌ای است که آن کیفیت بودن ما را می‌گیرد.

حجت با اشاره به این‌که باید جوانان را تشویق کنیم که این منش و فرمول ما در طول تاریخ چه بوده است، اظهار کرد: امروز ما در صنعت، معماری و همه مظاهر دچار مشکل هستیم و راه‌مان گم‌ شده است. ما امکان راه گرفتن از دیگران را هم نداریم. ما با تمام وجود ایرانی هستیم، همه آنچه در این سرزمین در طول زمان حرکت کرده است، کیفیت وجودی من را تعیین می‌کند، همه این‌ها در همه حوزه‌ها مؤثر است.

او یادآوری کرد: در معماری ما، در دو بخش با این بحث مواجه هستیم، معماری باید خواست‌های انسان را با آنچه در طبیعت است در نظر بگیرد و خواست‌های او را جواب بدهد.

رییس شورای اسناد ملی با تأکید بر این‌که ما دو وجه گرفتار ایرانی بودن هستیم، بیان کرد: یکی استفاده از امکانات طبیعی برای برطرف کردن خواست انسان‌ها، بسیاری از سرگشتگی‌های ما این است که نمی‌دانیم چه می‌سازیم و دیگری به جهت پاسخگویی به خواست‌های انسانی است.

حجت اضافه کرد: انسان موجودی خلق‌الساعه نیست، اول موجودی با یک گذشته است، پاسخ گفتن به خواست ما و نیازهای هر آدمی نیازمند شناخت عمق خواسته‌های او است و معماری باید پاسخ آن را بدهد، معماری امروز ما متناسب با خواست‌های نیازهای امروزی ما نیست، هر دو بال این پرنده دچار مشکل است، باید به‌ هر روی این وجه توجه کنید. اگر کسی خود را به فرهنگ ایرانی آغشته کرد، نیازمند این است که بفهمد آنجا که هست کجا است.

بهشتی در روزآمد کردن سنت فرهنگی نقش داشت

احمد مسجدجامعی - عضو شورای اسلامی شهر تهران - در ادامه این مراسم، گفت: در شاخه‌های مختلف درباره بهشتی صحبت کردند، آقای بهشتی به‌نوعی می‌توان گفت، اهل این سرزمین است. درباره اهل بودن تأمل‌ کنید. راز و رمز زندگی را در سرزمینی که پر از تهدیدها و فرصت‌ها است، بشناسید. اهل سرزمین بودن و اهلیت، معنایی پیچیده است و مهندس بهشتی این را در زمانی که در میراث فرهنگی بود، در بخش میراث مادی و معنوی لمس کرد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نکته دیگر، مهربانی ذات فرهنگ ایرانی است که در فرهنگ‌های دیگر نیست. مهربانی مبنای شکل‌گیری رفتار مدنی است و آن چیزی است که فرهنگ ما را از دیگر فرهنگ‌ها متمایز می‌کند. این مهربانی در ادبیات، شعر و معماری ما تجلی پیدا کرده است. معماری ما همراه با طبیعت است و با آب و درخت نسبت دارد. ما در یک گفت‌وگوی متقابل می‌خواهیم به ظرفیت‌های یکدیگر بپردازیم و این نگاهی است که آقای بهشتی دارد.

مسجدجامعی با بیان این‌که نظریه‌پردازی در حوزه فرهنگی در هر دوره شرایط متفاوتی دارد، اظهار کرد: ما در این شرایط، نظریه‌ای به‌روز می‌خواهیم که نگاهی به گذشته داشته باشد و نیازهای انسان ایرانی امروز را برآورده کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: کار معماری در ابتدا اندیشه است. آقای بهشتی در روزآمد کردن سنت فرهنگی ایران نقش داشته است، باید به این مهم در همه ساحت‌های فرهنگ توجه شود.

بهشتی در دولت گذشته منزوی بود

پس از مسجدجامعی، مسعود سلطانی‌فر - رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور - با بیان این‌که تجلیل و تکریم از فعالان و تأثیرگذاران حوزه فرهنگ و هنر در زمان حیات چه ارزشی دارد، گفت: در سال‌های گذشته به‌دلیل حوادثی که اتفاق افتاده بود، نسبت به آن‌ها موضع‌گیری شد و به‌دلیل فضای سیاسی نمی‌شد از کسی تجلیل کرد.

او بیان کرد: آقای بهشتی با توجه به روندی که در طول ۳۷ گذشته در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری طی کرده و آزمون خود را پس داده است، دیگر جایی برای تغییری در این تفکر و باورش وجود ندارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: کسانی که مدیر و متولی یک مجموعه هستند، باید چند ویژگی داشته باشند؛ شاخص اول شخصیت آن مدیر است، یعنی مدیر باید شخصیت سازماندهی همه نیروها و کسانی که در مجموعه هستند، داشته باشد. شاخص دوم جاذبه است یعنی بتواند فضای تشویق را در مجموعه خود ایجاد کند و روحیه کار جمعی را تسری دهد. شاخص سوم تعهد است که این تعهد را باید در راستای اهداف سازمان داشته باشد، چهارمین شاخص، توان برقراری ارتباط با بخش‌های ذی‌نفوذ و تأثیرگذار است و شاخص پنجم لیاقت و این است که فرد از جهت دانش آن کار و شجاعت و شهامتی که در امر مدیریت و ساماندهی داشته باشد.

 او ادامه داد: متأسفانه در دولت گذشته این شخصیت دچار انزوا و عزلت شده بود و به قول خودشان، ۱۸ ماه از کار اخراج شد. گذشته بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ما در طول این مدت از آقای بهشتی به‌عنوان یک کانون امن و نقطه مطمئن برای رسیدن به اهداف سازمانی کمک گرفتیم.

وی افزود: آقای بهشتی ژرف‌نگری ویژه‌ای در امور مختلف دارد و ما همواره از تحلیل‌ها و ریزبینی‌های او در جلسات استفاده می‌کنیم.

بهشتی شیفته فرهنگ و سنت ایرانی است

علیرضا سمیع‌آذر - استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ هنر و از مدیران سابق موزه‌های معاصر - در ادامه این مراسم گفت: جامعه هنری ایران و اهل فرهنگ و معماری و باستان‌شناسی، از مهندس بهشتی با نکویی یاد می‌کنند، افراد محترم و شاخصی در کشور مسؤولیت داشته‌اند که پس از مسؤولیت هم از آن‌ها به نکویی یاد می‌شود؛ اما در حوزه فرهنگ کمتر کسی است که حسرت آمدن آن برای کسی باشد، اما آقای بهشتی این‌گونه است و چهره خوب و زیبنده نظام در عرصه فرهنگ است.

او با طرح این سؤال که چرا باید در این زمان، از مهندس بهشتی تجلیل می‌شد؟ تأکید کرد: عادت دیرینه ما این است که پس از مرگ شخصی، از خدمات و کرامات او صحبت می‌کنیم، در حالی‌ که برای مهندسی بهشتی زود این کار می‌کنیم، آنچه مهندس بهشتی در آینده برای تعالی فرهنگ و معماری انجام می‌دهد، بیشتر است.

 سمیع‌آذر افزود: می‌توانیم دوران مدیریت او در تلویزیون، میراث فرهنگی و بنیاد فارابی را به‌ نقد بکشیم. مهندس بهشتی شیفته فرهنگ و سنت ایرانی است، او شیفته شکوه کلاسیک است، حتی وقتی درباره فرهنگ‌های دیگر صحبت می‌کند.

در طول ۳۷ سال هیچ‌وقت مرخصی نرفتم

در پایان، نوبت به مردی رسید که سالن ۵۰۰ نفری مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی، برای او و به‌پاس زحماتش مملو از جمعیت شده بود.

سیدمحمد بهشتی با تقدیر از متصدیان این مراسم و شرکت‌کنندگان در آن، گفت: با تجربه ۳۷ سال حضورم در عرصه‌های مختلف مدیریتی روی یک نکته تأکید می‌کنم؛ در تمام طول این ۳۷ سال، من لذت بردم و از کارهایی که کردم، کیف کردم. اصلا سخت نبود و به من بد نگذشت.

او ادامه داد: البته همه آنچه برای همه مدیران اتفاق می‌افتد، برای من هم افتاد و من لذت و بهره بردم، چه سال‌هایی که در صداوسیما بودم، چه سال‌هایی که در سینما بودم، چه سال‌هایی که در شهرداری بودم و چه سال‌هایی که در میراث فرهنگی بودم و نبودم و چه حالا که دوباره به سازمان برگشته‌ام لذت بردم. لذت مثل کسی که تشنه است و یک جرعه آب را برای رفع تشنگی نمی‌خورد، بلکه گوارایی آب را می‌چشد و لذت می‌برد، کسی که تشنه است، از آب لذت می‌برد. از این باب، هیچ منتی بر سر کسی ندارم چراکه خودم لذت بردم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: سپاسگزارم از کسانی که این فرصت را در اختیارم قرار دادند برای لذت بردن، حقیقتا در ۳۷ سال، بر کسانی سخت گذشت، برای این‌که من لذت ببرم به آن‌ها سخت گذشت و تحمل کردند، بر کسانی که به من نزدیک‌تر بودند، بیشتر سخت گذشت.

بهشتی ادامه داد: کسانی که دورتر بودند، کمتر سختی کشیدند، از همه آن‌ها طلب بخشودگی می‌کنم. نزدیک‌ترین کسان به من خانواده‌ام بودند که به آن‌ها خیلی سخت گذشت. من در طول این ۳۷ سال، هیچ زمانی مرخصی نرفتم، سه روز مرخصی رفتم، آن‌ هم با آقای انوار دعوای‌مان شد و من قهر کردم و بعد، سه روز مرخصی رفتم.

او اضافه کرد: آن موقع جوان‌تر بودم و انرژی بیشتری داشتم؛ نمی‌دانستم تعطیلی یعنی چه. در این شرایط به خانواده‌ام چقدر سخت می‌گذشت. فرصتی نداشتم برای فرزندانم پدری و برای همسرم شوهری کنم. نمی‌دانم من را بابت این تلخی که بر آن‌ها گذشت چگونه می‌بخشند؛ این از بزرگواری خودشان سرچشمه می‌گیرد.

در این مراسم، چهره‌های فرهنگی، هنری، شهرسازی و معماری از جمله مجید مجیدی، مهدی چمران، محمد عطریانفر، دکتر کلانتری، احمد محیط طباطبایی، علیرضا تابش و میرجلال‌الدین کزازی حضور داشتند.