کتابسازی با نویسندگی تفاوت دارد

کتابسازی با نویسندگی تفاوت دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری عبدالمجید نجفی با اشاره به اهمیت تولید محتوای مکتوب و مجازی برای مخاطبان نوجوان و جوان در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری عبدالمجید نجفی با اشاره به اهمیت تولید محتوای مکتوب و مجازی برای مخاطبان نوجوان و جوان در کشور گفت: یک سوم جمعیت کشورمان را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند و لازم است که برای آن‌ها در راستای گسترش و توسعه شبکه های مجازی، آثار مکتوب و نشر الکترونیک با محتوای غنی فرهنگ کشورمان تولید کنیم.

نجفی با اشاره به اینکه اگر نسبت به این موضوع غفلت کنیم، دودش به چشم همه ما خواهد رفت، گفت: تاکنون غفلت‌های زیادی صورت گرفته اما باید ناشران خودشان را به دانش و تکنیک روز مجهز کنند که این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. در جلب توجه کودکان و نوجوانان به کتاب، باید به این دقت کنیم که شکل ارائه کتاب بسیار مهم است، لازم است تصویرگران و مسئولان گرافیک با ارتباطی که با مخاطب می گیرند سلیقه آن ها را شناسایی کرده و کتابی ارائه کنند که در عین حال که از مضمون قوی برخوردار است، از نظر ظاهری نیز جذاب باشد.

این کارشناس زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب مهم است اما نباید منتظر فرصت سالانه برای حرف زدن از کتاب باشیم، لازم است با ایجاد پایگاه‌های کتاب‌خوانی در مدارس، تربیت مربی کتابداری و کتاب‌خوانی، ترغیب دانش آموزان به کتاب‌خوانی، خلاصه نویسی و نگارش، ارتباط دائم و روزمره نسل جوان را با کتاب شاهد باشیم. ممکن است در سال های اول، نتیجه این تلاش‌ها دیده نشود اما با برنامه‌ریزی، بودجه و تربیت نیروی کارآمد، در دهه‌های بعدی شاهد نسلی خواهیم بود که با کتاب مانوس است.

وی درباره تاریخ کهن ادبی کشورمان نیز تاکید داشت: عنصر فانتزی که از نیازهای جوانان است، در ادبیات کهن ما به وفور یافت می‌شود. هزار و یک شب، کلیله و دمنه، مرزبان نامه و بسیاری از کتاب‌های دیگر، آثاری هستند که نویسندگان می‌توانند از آن ها برای داستان و رمان کودک و نوجوان بهره بگیرند. اما متاسفانه گاهی شاهدیم که خود نویسندگان نیز تامل و دقت کافی در مطالعه این آثار ندارند و بیشتر از آنکه اهل کتاب باشیم، اهل شتابیم.

نجفی با بیان اینکه کتاب‌سازی با نوشتن کتاب تفاوت دارد، گفت: اگر غذایی را که سه ساعت احتیاج داریم تهیه شود، در یک ربع آماده کنیم، مسلما نتیجه مطلوبی نخواهد داشت یا میوه‌ای که برای آن صبر نکرده باشیم و نارس باشد، با میوه رسیده فرق دارد. در نگارش کتاب هم این‌گونه است، نمی‌شود تنها به سرعت در تولید فکر کرد و کیفیت را فدای کمیت کرد وگرنه اثرگذاری خودش را از دست می دهد و به جای آنکه مفید باشد، نتیجه معکوس خواهد داشت