دلیل سیر قهقرایی نسل جوان وضعیت ساختارنظام تعلیم و تربیت است

دلیل سیر قهقرایی نسل جوان وضعیت ساختارنظام تعلیم و تربیت است

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع ولنگاری فرهنگی؛ از اقدام تا عمل، با حضور سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد، استاد دانشگاه و

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع ولنگاری فرهنگی؛ از اقدام تا عمل، با حضور سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی مولوی عضو مدرسه مروی و سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

حسینی در ابتدای این برنامه با اشاره به سخنان رهبر انقلاب گفت: ایشان گذشته از جایگاه رهبری نظام، یک هنر شناس و صاحب نظر در حوزه فرهنگ و هنر هستند. به طور مثال در حوزه موسیقی ۷۰ جلسه درس خارج شان را به این موضوع اختصاص داده اند و ابعاد مختلف آن را مطرح کردند.

وی از تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی بعد از دوران دفاع مقدس گفت و اظهار داشت: بعد از جنگ، دشمن فهمید نمی تواند از طریق نظامی، با ایران مواجهه کند و به همین جهت در آن زمان، تهاجم فرهنگی مطرح شد ولی در آن زمان اهتمام لازم در این خصوص وجود نداشت؛ برخی مطرح کردند که این توهم توطئه است و توطئه ای وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد سابق با بیان اینکه متعدد بودن متولیان فرهنگی می تواند یک نقطه ضعف باشد، گفت: البته در کنار آن، این مسئله می تواند یک نقطه قوت و فرصت نیز باشد؛ اگر واقعا دستگاه های گوناگون هم افزایی و همکاری داشته باشند، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. یکی از مباحثی که در مدیریت فرهنگی مطرح است، این می باشد که وسایل و ابزارهای فرهنگی با یکدیگر هم سو باشند.

وی ادامه داد: اما اگر کارهای موازی و تکراری بخواهند انجام دهند یا ناهمگون حرکت کنند و حرکات یکدیگر را خنثی کنند، کار به مشکل بر می خورد. قرارگاه اصلی فرهنگی کشور باید شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد تا نظمی بین آنها ایجاد کند که شاید یکی از دلایل تدوین مهندسی فرهنگی، همین موضوع بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ابراز تاسف از اجرایی نشدن مهندسی فرهنگی، گفت: گاهی، طرح هایی که نوشته می شود، در مرحله طرح باقی می ماند و به مرحله عمل نمی رسد. در سالی که اقدام و عمل عنوان شده است، این محورها و طرح های خوب باید اجرا شود و تنها نیازمند یک عزم و اراده جدی باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ولنگاری فرهنگی افزود: یکی از معانی و دلایل ولنگاری فرهنگی این است که مدیران فرهنگی وظایف خودشان را به درستی انجام ندهند. معمولاً رهبر انقلاب در هفته دولت، سعی می کنند دولت مردان را مورد تشویق و تعریف قرار دهند، ولی در هفته دولت امسال فرمودند، در آفندی و پدافندی ضعف داریم.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی مولوی کارشناس در ادامه، گفت وگوها و مباحث در حوزه فرهنگ را گفتمان سازی دانست و گفت: اگر بخواهیم فقط صحبت های رهبری را بازخوانی کنیم، امری بیهوده انجام داده ایم و نتیجه فرهنگی نخواهیم داشت. زیرا رهبر انقلاب بارها این حرف ها را زده اند و منتشر شده است.

وی افزود: ولنگاری یعنی بی قید و بند بودن و چارچوب نداشتن. این چارچوب نداشتن در بخش های مختلفی مانند محتوا و اجرا وجود دارد. البته وقتی محتوا چارچوب نداشته باشد، اجرا نیز دچار ولنگاری فرهنگی می شود؛ حوزه علمیه یک نوع عملکرد دارد، دانشگاه یک نوع عملکرد دارد و به طور کلی هر بخش فرهنگی، عملکرد جدایی دارد.

عضو مدرسه مروی با بیان اینکه رهبر انقلاب، جریان فرهنگ را مساوی با جریان دین که بومی سازی شود، می دانند، اظهار داشت: وقتی به چارچوب محتوایی در عمل توجهی نمی شود، شاهد تشدد در اجرا هستیم.

سید احسان قاضی زاده هاشمی با تصریح بر اینکه در حوزه فرهنگ مباحث گسترده ای وجود دارد، گفت: یک مسئله بحث فرهنگ عمومی است که در سطح جامعه حاکم است. یک مسئله، بحث اجرا و سیاست گذاران و متولیان فرهنگ است.

وی با اشاره به حوزه فرهنگ عمومی، ادامه داد: در حوزه فرهنگ عمومی آسیب های زیادی داریم؛ ریشه آسیب های فرهنگی در حوزه عمومی را در دستگاه و نظام آموزش و پرورش کشورمان می دانم، زیرا این نظام نتوانسته است، خروجی ها و فارغ التحصیلان و مراکز تربیت و پرورش را به معنی واقعی ساری و جاری کند. یکی از دلایلی که نسل جوان ما به لحاظ هویت فرهنگی دچار سیر قهقرایی هستند، خروج ساختار نظام تعلیم و تربیت در کشورمان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حوزه اجرا نیز گفت: این حوزه اجرا مربوط به وقایع فرهنگی و اتفاقات و رخدادهای فرهنگی است؛ در این عرصه متولیان زیادی داریم و با یک یا دو دستگاه روبرو نیستیم و قریب به ۷۰ دستگاه در کشورمان داریم که بخش های فرهنگی دارند و مشغول به فعالیت هستند.

وی وجود دستگاه های مختلف را بد ندانست و گفت: در حوزه فرهنگ جایگاهی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم و در مجلس کمیسیون فرهنگی که باید این دستگاه ها را در کنار یکدیگر بنشانیم و کاری کنیم این دستگاه ها سازماندهی شوند. مجلس ابزار نظارتی قوی تری دارد و در تمامی موارد نقدهای جدی خودمان را داریم و از اهرم های مختلف نظارتی نیز می توانیم استفاده کنیم.