توسعه کتابخوانی با نگاه صرفا فرهنگی محقق نمی‌شود

توسعه کتابخوانی با نگاه صرفا فرهنگی محقق نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع موانع و مشکلات تبلیغات کتاب در کشور با حضور محمد حسین متولی ناشر، و فعال حوزه کتاب کودک از آنتن ر

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع موانع و مشکلات تبلیغات کتاب در کشور با حضور محمد حسین متولی ناشر، و فعال حوزه کتاب کودک از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

متولی در آغاز این برنامه گفت: کشورهای پیشرفته، علاوه بر بعد فرهنگی، نگاه صنعتی نیز به نشر دارند. شرایط کنونی ما حاصل نگاه صرفا فرهنگی و حمایتی به حوزه نشر است. در واقع اگر به کتاب یک نگاه صنعتی هم داشته باشیم و نشر را یک صنعت بدانیم ابزارهایی که در خصوص هر تجارتی مانند بازاریابی و تبلیغ وجود دارد برای این حوزه موثر خواهد بود.

وی افزود: ناشران قدیمی با این نگاه که خوانندگان کتاب محدودند برای همان قشر کم اقدام به تولید کتاب می کنند اما ناشران جوان و آشنا به علوم بازاریابی تحولات زیادی در نشر به خصوص حوزه کودک و نوجوان در سال های اخیر انجام داده اند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه منظور از تبلیغ کتاب، نگاه کالایی نیست، گفت: تبلیغات یعنی بتوانیم مخاطب را به استفاده از کتاب ترغیب کنیم. نباید به کتاب به عنوان کالای صد در صد مصرفی نگاه کنیم اما می توان مانند تبلیغ برای نماز به آن نگریسته شود. تبلیغات برای فروش کتاب بسیار موثر است و نباید به کتاب صرفا نگاه فرهنگی داشته باشیم و لازم است نگاه مارکتینگ به آن داشته باشیم تا بتوانیم آن را ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه ویترین کتاب در کشور بسیار پایین است، گفت: چرخ اقتصادی کتابفروشی باید بچرخد به همین منظور در چند سال اخیر بر روی ویترین کتابفروشی کارهای خوبی صورت گرفته و سبب جذابیت این فروشگاه ها و فروش بیشتر کتاب شده است. ما باید به سمت تبلیغات کتاب های پرمحتوا و خوب حرکت کنیم و همچنان معتقدم باید به کتاب به عنوان یک کالای صنعتی در کنار کالای فرهنگی بنگریم.

متولی با انتقاد از پرداخت یارانه به نشر گفت: با این کار کاملا مخالفم چرا که تجربه ثابت کرده است که هر نوع یارانه ای، حتی یارانه ای که به کتابفروشان پرداخت می شود به شدت آسیب زاست.