شایعه اصابت موشک داستان‌سرایی ژول‌ورنی است/رادار سانچی خاموش نبود

شایعه اصابت موشک داستان‌سرایی ژول‌ورنی است/رادار سانچی خاموش نبود

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست که صبح امروز برگزار شد، علی ربیعی، رئیس کمیته، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سیروس کیان ارثی، مدیر

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست که صبح امروز برگزار شد، علی ربیعی، رئیس کمیته، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، مهدی برومندی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی ونمایندگانی از وزارت امور خارجه حضور داشتند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنان آغازین این نشست گفت:این یک حادثه تلخ دریایی بود که در ۶۰-۵۰ سال اخیر سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران حادثه اتفاق افتاد و ساعت ۱۹ ما از ماجرا مطلع شدیم.

ربیعی ادامه داد: همان روز اول ساعت ۱۹:۳۰ به سفارت چین در تهران رفتیم و یک جلسه سه جانبه برای درخواست کمک از کشورهای همجوار و مجامع بین المللی تشکیل شد.

وی گفت: روز یکشنبه با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت کمیته ای تشکیل شد. ضمن اینکه بعد از ظهر همان روز در حاشیه جلسه دولت با حضور وزاری ذیر بط موضوع پیگیری شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: روز یکشنبه اولین گروه از کشورمان برای پیگیری موضوع عازم چین شدند.

وی با بیان اینکه در همان زمان از شانگهای درخواست تشکیل ستاد عملیات فرماندهی شد و بلافاصله این ستاد آغاز به کار کرد، گفت: این ستاد روز سه شنبه تشکیل جلسه دادند و پس از آن که از روز چهارشنبه از طرف رئیس جمهور به عنوان مسئول کمیته پیگیری منصوب شدم و به طور مداوم با وزرای ذی ربط از جمله دکتر ظریف پیگیری ها با جدیت انجام شد. ضمن اینکه اقای دکتر ظریف نیز قرار بود به چین اعزام شوند اما به دلیل اینکه شرایط فراهم نبود وی طی تماس تلفنی با معاون نخست وزیر چین هماهنگی های لازم را انجام داد.

رئیس کمیته پیگیری حادثه سانچی ادامه داد: کمیته در چین با حضور نمایندگان بین المللی ایجاد شد و با توجه به اینکه پیش بینی می شد به دلیل وزش باد نفتکش در جهت ژاپن حرکت کند تیمی به ژاپن اعزام شد. به هر حال از همان زمانی که ما در دولت متوجه موضوع شدیم کار در سطوح مختلف در دولت با جدیت آغاز شد.

وی با بیان اینکه گزارش تفصیلی کار کمیته ویژه رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی به‌زودی منتشر می‌شود، اظهار کرد: حادثه نفتکش سانچی در بالاترین سطح در بخش‌های سیاسی و فنی پیگیری می‌شود.

ربیعی تاکید کرد: مقصد نفتکش سانچی و بارنامه آن برای کره جنوبی بوده است، کره جنوبی محموله باری به این کشور را تایید کرده است. اگر محموله برای کره جنوبی نبود آیا این کشور اعلام نمی کرد؟ در صورتی که کره جنوبی اعلام کرده است که محموله نفتکش متعلق به آنهاست.

شایعه اصابت موشک به سانچی، داستانسرایی ژول ورنی است

این مقام مسئول تصریح کرد: شایعه های مطرح شده در این باره که محموله سانچی برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی به آن اصابت و همه رادارها قطع بوده، یکسری داستانسرایی‌ ژول‌ورنی است و نشان می‌دهد کسانی که این شایعه ها را مطرح کرده اند، هیچ آگاهی‌ از مسائلی دریایی و مناسبات بین‌المللی ندارند.

ربیعی گفت: بارنامه نفتکش سانچی به مقصد کره جنوبی بوده و دولت این کشور هم به‌طور رسمی تأیید کرد و اصولاً چنین چیزی در سطح بین‌الملل پنهان کردنی نیست. بنابراین شبهاتی که مطرح شده است، یک دروغ بسیار واضح است.

ثبت سانچی در پاناما بخاطر منافع بازرگانی بود

ربیعی درباره علت عمل نکردن رادارها نیز گفت: این‌که چرا رادارها کار نکردند به دلیل این بود که فاصله‌ سانچی تا بندر به میزانی بود که توسط ایستگاه های ساحلی امکان ردیابی وجود نداشت.

این مقام مسئول درباره حرکت کشتی سانچی تحت پرچم پاناما نیز گفت: به دلیل اینکه از نظر بازرگانی پرچم برخی کشورها از جمله پاناما، در بخش های مختلف هزینه ای، برای صاحبان کشتی ها ارزانتر تمام می شود، از پرچم این کشورها استفاده می شود و این امر، کاملا متداول است.

وی تصریح کرد: در مورد نفتکش سانچی هم همین موضوع صادق است یعنی این نفتکش بخاطر منافع بازرگانی و بحث های هزینه ای، در کشور پاناما ثبت و با پرچم این کشور فعالیت می کرد.

همان روزهای نخست، برای عملیات امداد، از سه کشور خرید خدمت کردیم

وزیر تعاون گفت: روزهای نخست از شرکت‌های سَلوِیج (salvage) و از کره و سنگاپور و ژاپن و سازمان‌های بین‌المللی خرید خدمت کردیم؛ وقوع سانحه در آب‌های چین بوده است و دولت این کشور در این زمینه مسئولیت بین‌المللی دارد.

شواهدی از بی توجهی و کم کاری چینی ها ندیدیم

او ادامه داد: مایل بودیم کارها با شدت بیشتری دنبال شود و گفته می‌شد شاید برای چینی‌ها مهم نباشد، اما من به عنوان یک مقام رسمی شواهدی از این‌که جان آدم‌ها برای چینی ها مهم نباشد ندیدم.

چرا چینی ها به جای فوم‌پاشی، آب‌پاشی کردند؟

وی بیان کرد: ما باید درک واقعی خود را از حادثه بیان کنیم. این‌که روز اول چه ادراکی داشتیم و چرا، باید امروز اعلام کنیم.

مسوول کمیته رسیدگی به حادثه نفت‌کش سانچی عنوان کرد: ما از روز اول دلمان می‌خواست هر آنچه که از دست هر کسی در جهان برمی‌آید، برای ما انجام دهد. مدام دلم می‌خواست حجم بیشتری از عملیات در آنجا صورت گیرد.

ربیعی اظهار کرد: ما نگران بودیم و به چینی ها می‌گفتیم چرا آب می‌پاشید و فوم نمی‌پاشیدید. وقتی بررسی کردیم، گفتند که ما آن زمان باید آب می‌پاشیدیم تا بدنه را سرد کنیم. در آن زمان نمی‌توانستیم فوم بپاشیم.

وی افزود: ادراک و بررسی‌های ما از مساله نشان می‌دهد که تصورات ما از این‌که چینی‌ها اهمال می‌کردند، درست نبوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حدود ۲۰ کشتی در منطقه بود که ۳ کشتی ایرانی و مابقی کشتی‌های ژاپنی، کره‌ای و چینی بودند اما عملیات اصلی با کشتی‌های چینی بود​

ربیعی گفت: مراجع مختلفی این حادثه را پیگیری می کنند ما هم در دوران پس از حادثه در 4 بعد موضوع را دنبال می کنیم که کشتی غرق شده و جعبه سیاه از موضوعات مهم است.

وی ادامه داد: درخواست من از رسانه ها این است که به شفاف سازی جامعه کمک کنند و از ایجاد ابهامات غیر کارشناسی توسط افراد غیردولسوز بکاهیم.

به گفته ربیعی، بزودی گزارش از اقدامات دولت در این حادثه منتشر خواهد شد.

مستندی مبنی بر خاموش بودن سیستم موقعیت یاب ماهواره ای نفتکش سانچی وجود ندارد

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست خبری گفت: هیچ گونه سندی مبنی بر خاموش بودن سیستم رادار موقعیت یاب وجود ندارد و هر دو کشتی در زمان حادثه از این سیستم ماهواره ای خود استفاده می کردند.

وی ادامه داد: پس از بازگشایی جعبه سیاه و بررسی موضوعات سندیت این اطلاعات قابل اثبات است.

راستاد با بیان اینکه سیستم شناسایی خودکار روی کشتی ها نصب است، گفت: ایستگاه های ساحلی می توانند از طریق این سیستم ها مبدا، مقصد، محموله و تمام اطلاعات کشتی را رصد کنند اما این امکان تا فاصله ۲۵ مایلی از ساحل فراهم است؛ و این در حالی است که نفتکش ایرانی در زمان وقع حادثه در فاصله ۱۵۸ مایلی نسبت به ساحل قرار داشت بنابراین امکان ردیابی کردن کشتی از طریق این سیستم وجود نداشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: به علت شدت تصادف دو کشتی، خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود کاری انجام دهند؛ حتی افرادی که در کابین فرماندهی بودند فرصت زدن دکمه وضعیت اضطراری را نداشتند.

او گفت: بررسی های میدانی نشان می دهد کشتی فله بر چینی که بار غلات داشت از قسمت جلو یعنی دماغه با سمت راست نفتکش ایرانی که محل مخازن میعانات گازی بوده برخورد کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد:در مسیر کشتی ها ممکن است تلاقی هایی وجود داشته باشد چرا که مسیر در دریا همانند هواپیما مسیری قطعا از پیش تعیین شده نیست.بنابراین در این تلاقی ها احتمال بروز تصادف وجود دارد همانطور که در سایر شقوق حمل و نقل حوادث اجتناب ناپذیر است.

اعلام گزارش جعبه سیاه سه ماه طول می کشد

راستاد درباره مکان و زمان بازگشایی جعبه سیاه نیز گفت: بازگشایی جعبه سیاه در چین صورت می‌گیرد و سه ماه طول می‌کشد تا گزارشی در این خصوص اعلام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که آیا با خدمه کشتی چینی که با سانچیبرخورد کرده، گفت‌وگو شده است؟ عنوان کرد: در بررسی حادثه، یک بخش مصاحبه با خدمه کشتی چینی خواهد بود. مرحله اولیه رسیدگی شروع نشده است و بررسی که انجام شود، معاینه کشتی کریستال و مصاحبه با خدمه آن انجام خواهد شد.

با چینی ها عهد اخوت نبسته ایم اما تمام تلاش خود را بکار گرفتند

سیروس کیان ارثی امروز نیز در این نشست با اشاره به اینکه به صورت هفتگی یک میلیون بشکه محموله از عسلویه به سمت کره جنوبی در حال تردد است گفت: کشتی سانچی هشتمین محموله خود را به مقصد کره ارسال می کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به وضعیت بیمه ای کشتی حادثه دیده گفت: در بخش بیمه بدنه ۷۰ درصد بیمه توسط یک شرکت نروژی و ۳۰ درصد نیز تحت پوشش دو شرکت داخلی بود. همچنین بیمه شخص ثالث شامل صدمات جانی و آلودگی دریایی بود که تحت پوشش شرکت استریم شیپ بود و در این زمینه هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

کیان ارثی ادامه داد: با توجه به این که محموله برای کشور کره بود بنابراین در زمان بارگیری توسط این کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درباره نحوه همکاری چینی ها در امدادرسانی و انتقاداتی که در این زمینه وجود دارد نیز گفت: با هیچ کس عهد و اخوتی نبستیم که بخواهیم از آنها دفاع کنیم اما واقعیت این است که تمام امکانات لازم را برای انجام عملیات امدادرسانی به کار گرفته بودند و تلاش خود را در این زمینه انجام دادند.

چرا چین مانع ورود ژاپن به عملیات امداد شد؟

مهدی برومندی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به عنوان عضو کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی نیز به چین اعزام شد در این نشست خبری گفت: کاپیتان این کشتی یکی از بهترین و با تجربه ترین کاپیتان ها بودند که از همان روزهای اول با خانواده ایشان در شیراز ابراز همدردی کردیم.

وی در خصوص اظهاراتی مبنی بر کم کاری چینی ها در عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی پس از انفجارهای پی در پی گفت: واقعیت این است که در زمان اعزام تیم به چین از همان ابتدا این موضوع مد نظر قرار گرفت تا در صورت ورود به چین و مشاهده کارشکنی مسئولان این کشور سریعا در همان روز به توکیو پرواز کنیم و در این خصوص همه هماهنگی ها و پیش بینی های لازم صورت گرفته بود.

عضو کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی ادامه داد: اما به محض ورود به چین در مواجهه با شرایط دریافتیم موضوع با جدیت در حال پیگیری است.

برومندی همچنین درباره انتشار خبری مبنی بر ممانعت چین از ورود کشتی ژاپنی به محدوده نفتکش حادثه دیده گفت: این موضوع را از مقامات چینی جویا شدیم و در پاسخ به این سوال که چرا اجازه ورود کشتی ژاپنی به محدوده حادثه را ندادند اعلام کردند در آن شرایط مهمترین موضوع این بود که باید با فوم آتش نفتکش مهار می شد به همین دلیل بعد از استعلام از کشتی ژاپنی متوجه شدند که ظاهرا این کشتی در نظر داشت آب پاشی کند به همین دلیل مسئولان چینی اعلام کردند در آن شرایط با توجه به اینکه اولویت با فوم پاشی بود بنابراین در یک مرحله از ورود کشتی ژاپنی ممانعت کردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در عین با توجه به اینکه این حادثه در آب های محدوده کشور چین اتفاق افتاد باید بر اساس قوانین بین المللی موضوع توسط همان کشور و مسئولان چین مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: بنابراین از رسانه ها انتظار می رود این موضوع را شفاف سازی کنند و مردم عزیز ما بدانند که هیچ قصوری از طرف چین برای اطفای حریق صورت نگرفته است.

برومندی ادامه داد: موضوع بعدی که امروز باید در خصوص آن پیگیری های لازم صورت گیرد مسائل حقوقی بعد از این حادثه است که قطعا این موضوعات از جانب ما به عنوان نمایندگان ملت مورد پیگیری خواهد بود.

همچنین در این نشست محمود برازنده مدیرکل آسیا-اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: عموما در ساعت های اولیه چنین حوادثی جامعه و مردم به طور طبیعی با هیجان مواجه می شوند و سوالات متعددی در اذهان ایجاد می شود که یکی از این موضوعات کم کاری چینی ها در مهار آتش نفتکش بود.

وی افزود: با توجه به اینکه کشتی در زمان حادثه حدود ۱۵۸ مایل (۳۰۰ کیلومتر) تا ساحل فاصله داشت بنابراین از زمان حرکت نخستین کشتی برای کمک تا محل وقوع سانحه حداقل ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان لازم بود و در همین بازه زمانی اولین کشتی به محل حادثه اعزام شد.

این مقام مسئول در وزارت خارجه با تاکید بر اینکه شایعاتی که پس از وقوع حادثه مطرح شد قابل پذیرش نیست، گفت: بلافاصله همه دستگاه ها و وزارتخانه هایی که امکان مشارکت برای کمک در این خصوص داشتند وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: به فاصله کمی پس از باخبر شدن از حادثه سریعا با هماهنگی هایی که از طرف وزارتخانه انجام شد کشتی آتشخوار ژاپنی به محل حادثه اعزام شد همچنین بلافاصله از کشورهای چین، کره و سنگاپور درخواست تامین فوم برای خاموش کردن آتش ارائه شد.