چین | بازگشت گوگل

چین | بازگشت گوگل

دانش > فناوری‌ - همشهری آنلاین:گوگل در آستانه بازگشت به بازار بزرگ چین است. گوگل که هشت سال پیش در ر
دانش > فناوری‌ - همشهری آنلاین:
گوگل در آستانه بازگشت به بازار بزرگ چین است.

گوگل که هشت سال پیش در رقابتی تنگاتنگ با موتور جستجوی بایدو به فعالیت های خود در چین پایان داده بود، در آستانه بازگشت به این بازار بزرگ است.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از كوارتز، هر چند همزمان با خروج گوگل از چين دلايلي چون سانسور حكومتي و حمله هاي سايبري براي آن اعلام شد اما به نظر مي رسيد بزرگ ترين تهديد غول سيليكون ولي آمريكا يك رقيب پرقدرت محلي به نام بايدو باشد؛ موتوري كه در اين هشت سال چنان قدرتمند شده كه از بازگشت غولي چون گوگل ترس به دل راه ندهد.

رابين لي، مديرعامل جوان بايدو يكي دو روز پيش با انتشار مطلبي در وي چت (مهم ترين اپليكيشن چت در چين) در واكنش به احتمال بازگشت گوگل به بازار شلوغ ترين كشور دنيا هشدار داد غول هاي فناوري در چين پيشرفته تر و تاثيرگذارتر از هميشه شده اند و مي تواند آسان تر از گذشته با همتايان بين المللي خود شانه به شانه رقابت كنند. برخي كارشناسان اين حرف هاي لي را مخالفت ضمني مديران بايدو با باز شدن دوباره گوگل به چين مي دانند.

گرچه سخنان مديرعامل بايد صرفا براي مخاطبان خصوصي اش در وي چت قابل مشاهده بود اما متن آن خيلي زود به فضاي مجازي و رسانه هاي رسمي راه يافت تا جنگ بايدو و گوگل به اين شكل كليد بخورد. بر اساس گفته هاي لي، غول جستجوي اينترنتي چين در تلاش براي رسيدن به مرتبه هاي بالا در عرصه هوش مصنوعي است، يك فناوري پيشرفته و منبع باز براي خودروهاي خودران طراحي و به تازگي با شبكه نسل پنجم آن را در جاده هم آزمايش كرده است.

در بخشي از متن رابين لي چنين آمده است: امروز نسخه بين المللي روزنامه پيپل در شبكه هاي اجتماعي آن سوي آب ها اعلام كرد از بازگشت گوگل به چين استقبال مي كند. بايد بگويم فناوري در چين به چنان سطحي از توانايي و اعتماد به نفس رسيده كه از هر گونه رقابت با شركت هاي بين المللي نمي هراسد. اگر گوگل تصميم گرفته به چين برگردد، ما آنقدر به خودمان اطمينان داريم كه با آنها رقابت كنيم و بار ديگر پيروز شويم.

موتورهاي جستجوي چيني زبان گوگل سال 2000 در چين آغاز به كار كردند و از آنجا كه احتمال دخالت دولت در افزايش مشكل هاي ارتباطي گوگل مي رفت، اين شركت يك موتور جستجو با پسوند cn با سرورها و كارمنداني در خاك چين راه انداخت؛ سايتي كه بر اساس قوانين داخلي چين كار مي كرد. اين در حالي است كه بايدو به عنوان يك سايت تمام چيني تازه در سال 2001 وارد بازار شد و كار خود را آغاز كرد.

فارغ از بحث هاي سياسي، اگر گوگل بتواند همكاراني مناسب براي خود دست و پا كند (احتمالا تن سنت)، تاثيري عميق بر بازار موتورهاي جستجو در چين خواهد گذاشت. به نظر مي رسد با تغيير نگرش چيني ها به بايدو و دلسرد شدن از برخي كاركردهاي آن، گوگل كاري چندان سخت براي در دست گرفتن بازار جستجوهاي اينترنتي در چين نداشته باشد. هر چند بعيد است دولت چين ضمانت هاي لازم را براي فعاليت تجاري گوگل در خاك خود صادر كند.