حاشیه‌نگاری بر جشنواره‌ی تئاتر عروسکی | تئاتر شهر در دست بچه‌ها

حاشیه‌نگاری بر جشنواره‌ی تئاتر عروسکی | تئاتر شهر در دست بچه‌ها

فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:اجرای کودک ۱۱ ساله، حضور کودکان در نمایش‌های اجرا شده در تئاتر شهر، نمایشی که به پایان نرسید و تاخیر در ا
فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
اجرای کودک ۱۱ ساله، حضور کودکان در نمایش‌های اجرا شده در تئاتر شهر، نمایشی که به پایان نرسید و تاخیر در اجرای نمایش کرواسی از اتفافات جشنواره‌ی تئاتر عروسکی در سومین روز برپایی این رویداد بود.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، در سومین شب پاتوق شبانه، ابتدا یک نمایش عروسکی اجرا شد. در این نمایش از ترکیب ماپت و عروسک نخی بود. ابتدا افشین قاسمی؛ کارگردان و یکی از عروسک گردانان نمایش، در میان حاضران به دنبال یک عروسک گردان دیگر گشت و حامد ذبیحی؛ عروسک گردان که مخاطبان او را به عنوان عروسک گردان شخصیت «جناب خان» می شناسند، انتخاب کرد. این دو بازیگر و عروسک گردان به همراه هم عروسک «مبارک» و یک عروسک نخی دیگر را به حرکت درآوردند و با ترانه های گیلکی همچون رعنای سروناز و ... نمایش خود را اجرا کردند.

سپس گروه «ایلیا» که از بندر گناوه به این دوره از جشنواره آمده اند، به اجرای موسیقی جنوبی پرداختند که با تشویق حاضران همراه بود.

اجرای بعدی به نمایش «عروسک های من» به کارگردانی مهربان غلامیان، جوان ترین کارگردان حاضر در جشنواره اختصاص داشت؛ مهربان غلامیان آبادانی که تنها 11 سال دارد، درباره «عروسک های من» گفت: «این نمایش از چهار عروسک رقصنده تشکیل شده است که با موسیقی جنوبی خیام خوانی می کنند.»

فرامرز غلامیان، تک بازیگر نمایش نیز این چهار عروسک را با شیوه ای بسیار دیدنی به حرکت درآورد و مخاطبان را به خوبی با خود همراه کرد. مخاطبان می توانند این نمایش را که از آبادان در بخش تجربه این دوره از جشنواره حضور دارد، دوشنبه پنجم شهریورماه در دو نوبت 16:30 و 19؛ در پلاتو اجرای تئاتر شهر ببینند.

بعد از اجرای «عروسک های من» گروه «ایلیا» به صحنه بازگشتند و این بار به اجرای نمایش آیینی پرداختند.

در پایان این اجرا، محمد مظفری؛ کارگردان «دریایی ها» و برنامه ای که گروه «ایلیا» در سومین شب پاتوق اجرا کرد، درباره این برنامه، گفت: برای اجرای برنامه در پاتوق از آیین های میمه و چوپی یا چوب بازی استفاده کردیم و بخشی از نمایش «دریایی ها» را هم که در بخش فضای باز جشنواره حضور دارد، اجرا کردیم. تمام تلاشمان را به کار بستیم تا این سه برنامه کوتاه در کنار هم هم نشینی درستی داشته باشند.

او ادامه داد: می خواهم به پاس زحماتی که در جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی کشیده شده است، از طرف گروه، کتاب «بوشهر سرزمین آیین و مراسم» را به دبیر این جشنواره؛ مرضیه برومند تقدیم کنم. بیش از سی آیین و بازی نمایشی استان بوشهر در این کتاب معرفی شده است.

مرضیه برومند با تشکر از گروه «ایلیا» بابت برنامه خوبی که اجرا کردند و کتابی که به او هدیه دادند، گفت: بوشهر شهر بسیار خوبی است. دلم با بوشهر، کازرون و محروم دریاچه پریشان است. امیدوارم دریاچه پریشان پُر شود و در بوشهر هم حسابی باران ببارد تا شرایط همه مردم خوب شود.

در سومین شب پاتوق هنرمندانی همچون مریم سعادت، آزاده پورمختار، هرمز هدایت، زهرا صبری و جمع کثیری از هنرمندان تئاتر عروسکی حضور داشتند.

  • صحنه تالار اصلی میزبان کودکان شد

سومین روز جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک با اتفاق های گوناگونی همراه بود؛ هنرمندی کودکان و نوجوانان در برخی از نمایش ها، استقبال تماشاگران در سالن های نمایش و حضور تماشاگران کودک روی صحنه تالار اصلی.

تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر در این روز میزبان نمایش «پسر جنگل» به کارگردانی رامین کهن بود؛ این نمایش در هر دو نوبت اجرای خود با استقبال رو به رو شد به طوریکه تمام صندلی های طبقه هم کف و بالکن سالن پر شد. در میان تماشاگران این نمایش چهره هایی مانند آزاده پورمختار، هرمز هدایت، افسانه زمانی، علی پاکدست، مریم اقبالی، الکا هدایت، بهاره میرزاپور و ... دیده می شدند. این نمایش برای گروه سنی کودک آماده اجرا شده است و یکی از جذابیت های این اجرا عروسک های متنوع آن بود که توسط علی پاک دست و مریم اقبالی ساخته شده بودند. همچنین هنرمندانی همچون ژاله علو، مرضیه برومند، مریم سعادت، محمد بحرانی و ... صداپیشگان نمایش بودند اما صدای نمایش هم در بخش آواز و هم دیالوگ ها به صورت ضبط شده در سالن پخش شد.

البته اجرای نمایش های بخش کودک در تئاتر شهر سبب شد شاهد خوردن خوراکی توسط کودکان در سالن هایی همچون تالار اصلی تئاتر شهر باشیم!

همچنین بعد از اجرای نمایش، صحنه سالن اصلی برای نخستین بار میزبان تمام کودکان حاضر در سالن شد که می خواستند از نزدیک با عروسک ها آشنا شوند!

اما حضور کودکان در سومین روز جشنواره تنها به عنوان تماشاگر، دیدنی نبود بلکه در این روز شاهد حضور هنرمندانه تعدادی از آنان در نمایش های جشنواره بودیم. نمایش «خواب ربا» نوشته و کار افسانه زمانی در پلاتو اجرای تئاتر شهر به صحنه رفت؛ یکی از نمایش هایی بود که کودکان در آن حضور داشتند. این نمایش تولید مدرسه سینما تئاتر هنر هفتم است و ده هنرجوی کودک و نوجوان هدایت و صداپیشگی عروسک های آن را بر عهده داشتند و در کنار آنان دو نوجوان دیگر هم به عنوان گروه موسیقی، اجرای این نمایش را کامل کردند.

این نمایش که در بخش دانش آموزی جشنواره اجرا شد، در دو اجرای خود میزبان هنرمندانی مانند مرضیه محبوب، داود فتحعلی بیگی، منوچهر اکبرلو، روح الله جعفری و ... بود. در پاتوق شبانه نیز مهربان غلامیان کودک ده ساله ای که جوان ترین کارگردان حاضر در جشنواره است، به اجرای برنامه پرداخت. این کودک ده ساله آبادانی روز دوشنبه، نمایش خود را در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه می برد.

نمایش «اگزویا» با نویسندگی و کارگردانی شارلوت پوییجینگ جولین در میان استقبال مخاطبان روی صحنه رفت. به طوری که بسیاری از تماشاگران به صورت ایستاده نمایش را دیدند. این نمایش بی کلام که با شیوه های متفاوت و متنوع در طراحی عروسک و بازی گردانی عروسک اجرا شد، مخاطب را به سفری بی پایان می برد تا نسبت به محیط اطراف به آگاهی برسد.

در سومین روز جشنواره، تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، میزبان نمایش «هویت» کاری از ابراهیم شاکری بود. در نیمه اجرای این نمایش 30 دقیقه ای، کارگردان که عروسک گردانی را نیز به عهده داشت، اجرا را نیمه رها کرد و به تماشاگران گفت: نمی توانم به شما دروغ بگویم ادامه اجرا امکان پذیر نیست.

شاکری برای ساخت عروسک و دکور از تکنیک های انیماترونیک و مکاترونیک استفاده کرده بود ولی با توجه با نواقص دکور، نتوانست کار را به پایان برساند.

او در پاسخ به پرسش یکی از تماشاگران درباره محتوای نمایش «هویت»، توضیحاتی ارایه کرد.

همچنین در تالار هنر اجرای اول نمایش «واندا لاواندا» از کشور کرواسی به دلیل تاخیر در تحویل دکور اجرا نشد اما اجرای دوم آن با استقبال تماشاگران رو به رو شد و بخشی از تماشاگرانی که نتوانسته بودند اجرای اول را ببینند، از دومین اجرای این نمایش دیدن کردند.

هرچند مخاطب جشنواره در مقایسه با مخاطبانی که برای تماشای اجراهای عمومی به سالن های تئاتر می آیند، اما در بعضی از اجراها دیده می شود که برخی از تماشاگران با گوشی های هوشمند خود مشغول فیلمبرداری هستند و این وضعیت حتی در تالار قشقایی که نمایش اجرا شده در آن به شدت به نور حساس بود، هم دیده می شد.