ابراز امیدواری روسیه و آلمان برای بازگشت جو بایدن به برجام

ابراز امیدواری روسیه و آلمان برای بازگشت جو بایدن به برجام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس و ایرنا، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با شبکه آلمانی « SWR2 Aktuel» با اشاره به تمایل رئیس‌جمهور

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس و ایرنا، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با شبکه آلمانی « SWR2 Aktuel» با اشاره به تمایل رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای بازگشت به معاهدات بین‌المللی تصریح کرد: «تمامی این اقدام نمایانگر این است که ایالات متحده در صدد است بار دیگر یک نقش بین‌المللی را برعهده بگیرد و دیگر بر فشار و تحریک تکیه ندارد و بلکه تکیه آن بر گفت‌وگو و مذاکره است».

این دیپلمات ارشد آلمان همچنین با ابراز امیدواری درباره بهبود سریع روابط ترانس آتلانتیک در دولت جدید آمریکا تحت ریاست‌جمهوری بایدن گفت: «اینها سیگنال‌هایی است که در حال حاضر دریافت می‌کنیم».

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان همچنین تصریح کرد که انتظار دارد که ایالات متحده خیلی فوری به سازمان جهانی بهداشت و توافق اقلیمی پاریس بازگردد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته به وقت تهران ساعاتی بعد از مراسم تحلیف، در کاخ سفید ۱۷ دستور اجرایی را با هدف باطل کردن اقدامات «دونالد ترامپ» امضا کرد که از جمله مهمترین این دستورات اجرایی می‌توان به به لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان، بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس، اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و پایان وضعیت اضطراری در مرز آمریکا-مکزیک، اشاره کرد.

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در اولین کنفرانس خبری خود در آغاز دولت بایدن بدون اشاره به قصد بایدن برای بازگشت به برجام گفت: «رئیس‌جمهور از ابتدا به تشدید محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران و برطرف کردن دیگر نگرانی‌ها، از طریق دیپلماسی معتقد بوده است».

وی همچنین درباره قصد بایدن برای گفت‌وگو درباره برجام با شرکای آمریکا توضیح داد: «ایران باید به تبعیت از محدودیت‌های هسته‌ای قابل توجه ذیل توافق بازگردد تا بتوانیم در این زمینه پیشرفتی داشته باشیم».

دولت بایدن به وعده خود برای بازگشت به برجام عمل کند

همچنین آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا گفت: امیدواریم دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن به وعده های انتخاباتی خود در وهله نخست در مورد بازگشت به برجام عمل کند.

آنتونف امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی گفت: امیدواریم که دولت جدید آمریکا از حرب دمکرات به وعده هایی که که در دوره پیش از انتخابات داده است عمل کند و در وهله نخست این موضوع مربوط به بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک و عمل به تعهدات خود در این توافق می شود.

آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا

وی افزود: انتظار داریم که این امر موجب ازسرگیری گفت و گوهای سیاسی و کاهش تنش ها در منطقه خلیج فارس شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات و راه یافتن به کاخ سفید امکان بازگشت به برجام را بدون هرگونه پیش شرط بررسی کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین، نیز امروز گفت: با توجه به عملگرا بودن دولت جدید آمریکا احتمال پیشرفت و بازگشت به توافق هسته ای ایران (برجام) وجود دارد.

اولیانوف در شبکه تلویزیونی روسیه-۲۴ تصریح کرد: نگرش ایالات متحده به توافق هسته ای ایران می تواند عمل گرایانه ارزیابی شود و این بدان معناست که احتمال پیشرفت وجود دارد.

آمادگی روسیه برای گفت و گو با آمریکا درباره ممنوعیت استقرار موشک های میان برد

آنتونف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روسیه برای گفت و گو با دولت جدید آمریکا درباره مساله موشک های هسته ای کوتاه و میان برد آمادگی دارد.

وی افزود: اگر دولت جدید آمریکا علاقه مند برای جستجوی راهکارهای جدید برای حل اختلافات موشکی است، پیشنهاد مسکو برای منع متقابل استقرار این نوع موشک ها به قوت خود باقی است.

پیمان اقدامات مربوط به کاهش و محدودیت بیشتر سلاح های استراتژیک تهاجمی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد پیمانی است که در سال ۱۹۸۷میلادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد.

این پیمان در واشنگنن دی. سی. بین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ ( ۱۷ اذر ۱۳۶۶) امضا شد. مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در ۲۷ می ۱۹۸۸ میلادی (۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۷) تصویب کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد). این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد. در می ۱۹۹۱، دو هزار و ۶۹۲ موشک نابود شدند.

امریکا در ماه اوت سال ۲۰۱۹ بطور یکجانبه از این پیمان خارج شد و به دنبال آن روسیه نیز پیمان موشکی را ترک کرد تا بطور کامل فسخ شود.