اروپا نقش موثرتری در استانداردسازی نظام بانکی ایران ایفا کند

اروپا نقش موثرتری در استانداردسازی نظام بانکی ایران ایفا کند

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا انصاری، معاون وزیر امور خارجه گفت: وزارت خارجه به عنوان سکاندار دیپلماسی اقتصاد کشور، مسئول هماهنگی سیاستهای اجرایی در ع

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا انصاری، معاون وزیر امور خارجه گفت: وزارت خارجه به عنوان سکاندار دیپلماسی اقتصاد کشور، مسئول هماهنگی سیاستهای اجرایی در عرصه خارجی است و تمامی نمایندگان سیاسی و دیپلمات های وزارت خارجه، در کنار ماموریت های سنتی خود وظیفه تسهیل امور را به عهده دارند.

وی افزود: اگر همه طرف ها در بعد از برجام به تعهدات خود پایبند بودند، فضای مناسبی در منطقه و سایر کشورهای دنیا ایجاد می شد؛ در چنین فضایی باید درباره موضوعاتی متفاوت از مباحث امروز سخن می گفتیم؛ بنابراین اگر دیوار اعتماد به دیپلماسی بالاتر بود، گفتگو و دیالوگ برای حل و فصل مشکلات به کار گرفته می شد.

انصاری گفت: برجام در دولت جدید امریکا به شدت مورد تخریب واقع شد و ترامپ با عدم پایبندی به تعهدات امریکا در چارچوب برجام و ایجاد رعب و هراس برای شرکتهای اروپایی برای کار با ایران، همواره دیوار بی اعتمادی را بالا برد؛ در حالیکه پایبندی ایران به برجام در گزارش های سازمان انرژی اتمی دیده می شود.

به گفته وی، به دلیل بدعهدی امریکا، دولت ایران تحت فشار افکار عمومی قرار دارد و برای ادامه تعهدات خود با مشکلاتی روبرو است؛ به دلیل قطع روابط بانکی کشورها با ایران، فاصله بین استانداردهای بین المللی بانکی ایجاد شد. ایران با تکیه بر تجربه و نیروی انسانی تحصیلکرده، به سرعت به دنبال پر کردن این شکاف ها است.

این مقام مسئول در وزارت خارجه ادامه داد: دولتهای اروپایی می توانستند با پشتیبانی بانکهای خود، نقش قویتری در این پیشرفت داشته باشند؛ یکی از ویژگی های جامعه ایران هم پویایی آن است و جامعه ایران برخورد با آن را با سازگاری می پذیرد و پیش می رود.

انصاری گفت: ضرورت سرعت بخشی به رویه های بانکی و مراودات بانکی بین المللی حس می شود و ایران ضمن تکیه بر ظرفیت های داخلی و سرمایه های عظیم انسانی، پیشرفت های چشمگیری را در این زمینه کسب نموده و به اصلاحات بانکی توجه دارد.

وی اظهار داشت: ایران همیشه واقع بین بوده و در جهت اعتمادسازی با کشورهای جهان گام برداشته است؛ البته تلاش ایران برای تطبیق با استانداردهای بین المللی، اما بانکها و دولتهای اروپایی در راستای برجام قوی و موثر ظاهر نشده است. در حالیکه نظام بانکی ایران قادر است استانداردهای خود را در یک رابطه بانکی مناسب ارتقا دهد.