اضافه و یا حذف کردن موردی در برجام غیرممکن است

اضافه و یا حذف کردن موردی در برجام غیرممکن است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، ابوالقاسم دلفی سفیر ایران در فرانسه در مصاحبه با شبکه سی نیوز فرانسه اظهار داشت: مهم این نیست که یکی از ام

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، ابوالقاسم دلفی سفیر ایران در فرانسه در مصاحبه با شبکه سی نیوز فرانسه اظهار داشت: مهم این نیست که یکی از امضاء کنندگان توافق از آن خارج شود، برای ما مهم این است که اروپا در این توافق باقی بماند.

سفیر ایران در فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا به اعتقاد ایران برجام همچنان زنده و پابرجا است، پاسخ داد: با وجود تمامی کم و کاستی ها در اجرای توافق هسته ای، با توجه به این که تمامی طرف های امضاء کنندگان توافق همچنان به این توافق پایبند هستند، ایران نیز به عنوان یکی از امضاءکنندگان توافق، در این پیمان باقی می ماند؛ بنابراین امیدواریم با مسئولیت پذیری و تعهد تمامی طرف ها، این توافق بتواند ادامه یابد.

دلفی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در توافق هسته ای خواهد ماند یا خیر، گفت: در این توافق طرفین تعهداتی را پذیرفته اند ولی متاسفانه طرف غربی به خوبی به تعهدات خود عمل نکرده است؛ مهم این نیست که یکی از امضاء کنندگان توافق از آن خارج شود برای ایران مهم این است که اروپا در این توافق باقی بماند و از منافع اروپا دفاع کند و شرکت های اروپایی را برای ادامه فعالیت در بازار ایران ترغیب نماید چرا که در حال حاضر این شرکت ها از آمریکا واهمه دارند و به دلیل تهدیدات آمریکا دارای شک و تردید هستند. باید گفت که از ابتدای امضای توافق هسته ای، طرف آمریکایی به تعهدات خود عمل نکرده است.»

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا فرانسه به عنوان یکی از امضاء کنندگان توافق، طرف قابل اعتمادی است، بیان داشت: بله، ما دارای روابط خوبی با فرانسه هستیم و در سطوح مختلف تماس های متقابل، بین الملل و منطقه ای داریم، فرانسه تاکنون از جنبه هسته ای توافق با ایران دفاع کرده است.

سفیر ایران در فرانسه در خصوص سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران اظهارداشت: در سال دو هزار و سیزده رئیس جمهور ایران در جریان سفرش به پاریس، رسما از امانوئل مکرون برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد و مکرون نیز برای سفر به ایران ابراز علاقه کرد، در حال حاضر در سطح دیپلماتیک برای بازدید وی از ایران رایزنی هایی در حال انجام است.

دلفی در پاسخ به این سوال که آیا ایران به دنبال صلح و ثبات است، افزود: این توافق از ابتدا توافق بر سر موضوع هسته ای بوده است و تمدید زمان آن نیز امکان ندارد و همچنین اضافه یا حذف کردن چیزی به این توافق ممکن نیست، توافق باید حفظ شود و چنانچه موضوعات دیگری برای گفتگو وجود داشته باشد ارتباطی با موضوع هسته ای ندارد.

وی در خصوص نقش ایران در معادلات منطقه ای به همراه متحدانش گفت: ما در عراق و سوریه به درخواست و دعوت رسمی دولت های قانونی این کشورها که عضو سازمان ملل هستند، حضور داریم. با عراقی ها برای حضور در آنجا توافق کرده ایم تا بتوانیم ضمن کمک به مردم عراق با تروریست داعش نیز مبارزه کنیم؛ در لبنان نیز ما همان طور که با دیگر احزاب لبنانی، مسیحی ها و سنی های این کشور ارتباط داریم با حزب الله نیز ارتباط داریم، چرا که حزب الله دارای هویت لبنانی است و در لبنان زندگی می کند.

سفیر ایران در فرانسه اظهارداشت: ما به منظور مبارزه با تروریسم به این کشورها دعوت شده ایم چون تروریسم داعش در مرزهای ما مستقر شده بود، در قلمرو ما و در پارلمان ما وارد شده بود. اگر برای مبارزه با داعش در این کشورها حضور نمی یافتیم داعش امروز در جاهای دیگر کشورمان وارد شده بود. امانوئل مکرون در سخنانش در کنگره آمریکا گفته بود که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت نه امروز، نه تا پنج سال آینده نه در ده سال و نه هرگز، ولی این سیاست نباید ما را به سمت جنگ در خاورمیانه سوق دهد.

دلفی در پاسخ به این سوال که آیا می توانید قول دهید که به سمت سلاح هسته ای نخواهید رفت، بیان داشت: بله ما از ابتدا به دنبال سلاح هسته ای نبوده ایم و همچون مکرون می گوئیم هرگز به دنبال سلاح هسته ای نخواهیم رفت. امروز آژانس بین المللی انرژی هسته ای با بررسی وضعیت فعلی و گذشته ایران، صحبت های اولیه ایران را تایید کرده است که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و تمامی اظهارات برضد ایران اشتباه بوده است؛ یعنی امروز یک نهاد بین المللی چنین موضوعی را تایید می کند بنابراین امروز بر اساس گواهی یک نهاد بین المللی هر گونه ادعایی درباره توانایی هسته ای ایران خطا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من امروز می گویم که ما از ابتدا در یک صنعت هسته ای صلح آمیز فعالیت داشته ایم. درخصوص مشکلات اقتصادی نیز باید بگویم امروز بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی جامعه ایران به دلیل عمل نکردن طرف های امضاء کننده توافق هسته ای است که به تعهدات خود عمل نمی کنند و چنانچه طرف های برجام به تعهدات خود عمل نکند اقتصاد ایران در مسیر خود قرار خواهد گرفت و قادر خواهد بود به نیازهای جامعه پاسخگو باشد.