انتخابات ۱۴۰۰؛ نامزدها مهم‌ترند یا مردم؟

انتخابات ۱۴۰۰؛ نامزدها مهم‌ترند یا مردم؟

به گزارش همشهری آنلاین، این ایراز نگرانی وزیر کشور به عنوان نهاد برگزار کننده و مجری انتخابات در حالی مطرخ می شود انتخابات مجلس یازدهم؛ میزان اندک مش

به گزارش همشهری آنلاین، این ایراز نگرانی وزیر کشور به عنوان نهاد برگزار کننده و مجری انتخابات در حالی مطرخ می شود انتخابات مجلس یازدهم؛ میزان اندک مشارکت، یک رکورد در اداور تاریخ مجلس ثبت کرد، در همان زمان البته که زمزمه‌هایی درباره کاهش مشارکت مردم در انتخابات شنیده می‌شد، چنانکه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در همان ایام در پاسخ به سوال خبرنگار فرانسوی درباره احتمال کاهش مشارکت به زیر ۵۰ درصد گفت که «اگر مشارکت زیر ۵۰ درصد باشد، تازه می‌شویم مانند کشور فرانسه. ما مشارکت زیر ۵۰ درصد نداشتیم و بالای ۵۰ درصد بوده ولی براساس قوانین زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند. کما اینکه در اروپا شاهد مشارکت زیر ۵۰ درصد هم بوده‌ایم.»

سخنگوی شورای نگهبان: مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند

رحمانی فضلی انتخابات را مهمترین مساله سیاسی کشور توصیف و اظهار کرد: هنوز فضای سیاسی و اجتماعی جامعه و افکار عمومی نسبت به انتخابات حساسیت و بازتاب و انعکاس خاصی را نشان نداده است. وقتی این دوره ازانتخابات را با ۴ سال گذشته مقایسه می‌کنیم برای ما کمی نگران کننده است. وزیر کشور با بیان اینکه در دور قبلی انتخابات افرادی که اعلام آمادگی کرده بودند دو برابر آمار و ارقامی است که الان داریم، خاطرنشان کرد: این فضای سرد و ساکت در حوزه اجتماعی و سیاسی اقتضا می‌کند که فعالیت و کار بیشتری از منظر گروه‌های سیاسی و احزاب انجام شود تا بتوانیم مقدمات آن را فراهم کنیم و به استقبال یک انتخابات باشکوه برویم. رحمانی فضلی تاکید کرد: برای داشتن یک دولت با اقتدار، کارآمدتر و با پشتوانه حمایت بیشتر از مردم لازم است انتخاباتی باشکوه داشته باشیم.

دغدغه مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ البته تنها نگرانی وزیر کشور نیست، پیش تر جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در یک نشست با دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی با اشاره به اینکه ۱۲۰ حزب مجوزدار در کشور فعالیت می‌کنند از این احزاب خواسته بود بر افزایش مشارکت در انتخابات مؤثر باشد

اول مردم را پای صندوق بیاور

نگرانی احزاب البته میزان مشارکت در انتخابات بیشتر در سمت احزاب اصلاح‌طلب است تا اصولگرا، در اداور مختلف انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، معمولا عرف بر این بود که مشارکت بالا ورق انتخابات را به سمت نامزدهای منتسب به اصلاحات برگردانده است و بالعکس.مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردمسالاری چندی پیش با یادآوری میزان مشارکت اندک در مجلس و با بیان اینکه مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس موجب کاهش مشروعیت این نهاد شده است به همشهری آنلاین گفته بود: در این مجلس برای نخستین بار در تاریخ یازده مجلس پایین‌ترین آرای مشارکت مردم را شاهد بودیم. این مجلس در واقع به نوعی دارای بحران مشروعیت سیاسی است. مثلا در مرحله دوم مجلس یازدهم شهر کرج یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند، اما فردی با ۲۷ هزار رای به مجلس راه یافته است. یعنی کمتر از ۲درصد آرا. در کل کشور ۴۰درصد مردم در انتخابات مجلس شرکت کرده‌اند و این نمایندگان در بهترین حالت ۱۵ درصد مردم را نمایندگی می‌کنند. این اتفاق عجیبی است. اگر مجلس به همین روال پیش برود، قطعا در راس امور نخواهد بود. طبیعتا مجلسی با این درصد آرا که اقداماتی ضد خودش را هم انجام می‌دهد نمی تواند در راس امور باشد.

وی هچنین در پاسخ به این که آیا برای ریاست جمهوری کاندیدا می شوید یا خیر، تاکید کرد که «بسیاری از من می‌پرسند که شما کاندیدا می شوید آقا اصلا چه اهمیت دارد من کاندیدا بشوم یا نه وقتی مردم نمی‌خواهند پای صندوق رای بیایند... آقا شما اول مردم را پای صندوق بیاورید و آنجا را درست کنید.»

احمدی‌نژاد قطعا تا وزارت کشور می‌آید | این مجلس بحران مشروعیت دارد

این فعال اصلاح طلب در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد که در دوره‌های قبل و در ماه‌های نزدیک به انتخابات، اصولگرایان مردم را تشویق به حضور در انتخابات می‌کردند و تاکید می‌کردند که تکلیف الهی است و وظیفه قرآنی است و... ولی الان هیچکس چیزی نمی گوید گویی زیر دهان‌شان مزه کرده که هرچه مردم کمتر شرکت کنند بهتر است و خودشان به قدرت می‌رسند. از طرفی هم می‌گویند اگر فقط ۴۰ - ۳۰ درصد مردم هم در انتخابات شرکت کنند اتفاق خاصی نمی‌افتد. خودمان هم به قدرت می رسیم.