اکسیژن‌سنج‌های گوشی‌های سامسونگ ممکن است به بیماران کرونا کمک کند

اکسیژن‌سنج‌های گوشی‌های سامسونگ ممکن است به بیماران کرونا کمک کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز میزان اشباع اکسیژن خون معمولا با وسائلی به نام «اکسیژن‌سنج نبضی» (پالس اکسیمتر) اندازه‌گیری می‌شود که به سر ان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز میزان اشباع اکسیژن خون معمولا با وسائلی به نام «اکسیژن‌سنج نبضی» (پالس اکسیمتر) اندازه‌گیری می‌شود که به سر انگشت وصل می‌شوند.

افت میزان اشباع اکسیژن می‌تواند به معنای بیماری وخیم و نیاز به مداخله پزشکی باشد. اکسیژن‌سنج‌های نبضی که در بیمارستان‌ها به کار می‌روند، گران‌قیمت هستند و انواع ارزان‌قیمت این وسائل که در داروخانه‌ها به فروش می‌روند، میزان دقت گوناگونی دارند.

این پژوهشگران در گزارشی که بر روی سایت medRxiv منتشر کرده‌اند و هنوز «داوری همتا» نشده است، می‌گویند دقت وسیله‌ای در دو مدل S9 و S10 سامسونگ برای اندازه‌گیری اشباع اکسیژن خون به کار می‌رود با معیارهای تعیین‌شده بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا تطبیق می‌کند.

به گفته این پژوهشگران از دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیه‌گو این مدل‌های تلفن سامسونگ دارای حسگرهای اکسیژن‌سنجی نبضی تعبیه‌شده در درونشان هستند و الگوریتم‌های سامسونگ که پیام‌های حسگرها را تفسیر می‌کند، «بسیار خوب هستند.»

این پژوهشگران می‌گویند مدل دیگری از تلفن‌های هوشمند را نمی‌شناسند که اکسیژن‌سنج نبضی با این دقت با کیفیت بالینی را داشته باشد.

البته سامسونگ در مدل‌های تلفن‌هایش برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ این حسگرها را حذف کرده است و این پژوهشگران می‌گویند بازگردان این حسگرها می‌تواند کمک زیادی به بیماران بکند.

این پژوهشگران تخمین می‌زنند که بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه تلفن‌های S9 و S10 هنوز در گردش باشند و به خصوص برای کشورهایی که دسترسی به اکسیژن‌سنج نبضی دقیق محدود است، می‌توانند مفید باشند.