بارندگی‌های سیل‌آسای نوروز ۹۸ در زمستان ۹۹ و نوروز ۱۴۰۰ تکرار می‌شود؟

بارندگی‌های سیل‌آسای نوروز ۹۸ در زمستان ۹۹ و نوروز ۱۴۰۰ تکرار می‌شود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور امروز چهارشنبه در جریان سفر به استان قزوین اظهار داشت: بیشتر قطعات و لواز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور امروز چهارشنبه در جریان سفر به استان قزوین اظهار داشت: بیشتر قطعات و لوازم ایستگاه های هواشناسی خارجی هستند و تحریم‌ها مانعی برای تهیه آنها به شمار می روند.

وی گفت: با وجود تحریم ها و افزایش نرخ ارز، امسال موفق به راه‌اندازی ۳۸ ایستگاه هواشناسی در نقاط مختلف کشور شدیم و امیدواریم با تامین اعتبارات لازم و رفع محدودیت‌ها در تامین تجهیزات از خارج ایستگاه های بیشتری را راه انداری کنیم.

رییس سازمان هواشناسی در ادامه در خصوص احتمال تکرار بارش های سنگین و سیل آسا نوروز ۹۸ گفت: پیش بینی های ما براساس داده های دریافت شده از نقشه های ماهواره ای نشان می دهد وضعیت نرمال و زیر نرمالی را تا پایان زمستان از حیث بارش ها پیش رو خواهیم داشت.

تاج بخش ادامه داد: بارش های نوروز ۹۸ یا بارش های آذرماه در خوزستان و بوشهر در قالب پدیده های حدی هستند که خارج از مدل های هواشناسی بلند مدت بوده و حدود ۲۰ روز قبل از وقوع قابل پیش بینی هستند. البته به دلیل تغییرات اقلیمی، وقوع پدیده های حدی نیز بیشتر شده اما برای بلند مدت قابل پیش بینی نیستند.

تاج بخش افزود : در مورد پدیده وارونگی هوا که برخی نقاط کشور در زمستان امسال زیاد شاهد آن بودند نیز شرایط جوی عامل تثبیت‌کننده یا از بین برنده پایداری هواست و اگر اتمسفر به گونه ای رفتار کند که هوا پایدار باشد ذرات معلق مانند گرد و غبار، مه یا آلاینده های محیطی، گازی یا معدنی در آن باقی می مانند.

او تاکید کرد: آنچه باید برای جلوگیری از وارونگی هوا رخ دهد، پیشگیری از فعالیت منابع ثابت و متحرک آلوده‌کننده است که متولی آن سازمان حفاظت محیط زیست است.