برداشتن گشت ارشاد خلاف قانون است

برداشتن گشت ارشاد خلاف قانون است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین اشتری پیش از ظهر امروز در اختتامیه نخستین جشنواره چادرهای آسمانی گفت: نیروی انتظامی در حوزه عفاف و حجاب علاوه بر کاره

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین اشتری پیش از ظهر امروز در اختتامیه نخستین جشنواره چادرهای آسمانی گفت: نیروی انتظامی در حوزه عفاف و حجاب علاوه بر کارهای فردی، فعالیت‌های ایجابی نیز انجام داده است. قانون عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور ۲۶ دستگاه و بیش از ۳۰۰ مصوبه تصویب شده و نیروی انتظامی تنها یکی از اعضای آن برشمرده می‌شود.

اشتری ادامه داد: نیروی انتظامی در بخش سلبی ۱۰ درصد از کاری که در مصوبه ارائه شده است را نمی‌تواند انجام دهد، اما کارهای ایجابی خوبی انجام داده که برگزاری این جشنواره از جمله این اقدامات است.

فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اینکه نیروی انتظامی در حوزه عفاف و حجاب یک برگ برنده به عنوان گشت ارشاد دارد که نماد و جلوه بیشتری در سطح جامعه دارد، گفت: این در حالی است که تمام دستگاه‌های فرهنگی متولی در حوزه عفاف و حجاب باید وارد عمل شده و کار انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید زنان جامعه ما احساس امنیت داشته باشند، گفت: اگر در جامعه ما یک خانمی در هر ساعت از شبانه‌روز و تنها بخواهد از یک نقطه شهر به نقطه دیگر یا حتی از یک نقطه کشور به نقطه دیگر برود، باید امنیتش تأمین شود.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه ناجا در برخورد با ناهنجاری‌ها بر اساس قانون عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: هدف از این اقدام نیز ایجاد امنیت و آرامش برای تمام اقشار جامعه یعنی زنان، مردان و کودکان است.

سردار اشتری ادامه داد: اگر افرادی هر چند اندک حقوق مردم را در نظر نگیرند و از قانون سرپیچی کنند و کسی هم با آنان برخورد نکند، این در حقیقت ظلم به دیگر افراد جامعه است. مانند فردی که از چراغ قرمز عبور می‌کند و باعث تصادف یا اخلال در ترافیک می‌شود و دیگران را نیز در خیابان به زحمت می‌اندازد.

وی اضافه کرد: اگر پلیس به یک شهروند تذکر می‌دهد، این تذکر در مرحله اول برای جامعه و بعد برای خود آن شخص است. جامعه ما یک جامعه دینی و متدین است.

سردار اشتری با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر تنها مختص به ناجا نیست، ادامه داد: تمام دستگاه‌ها در این زمینه مسئولیت دارند و حتی مردم نیز در این زمینه مسئولند که البته حدود آن مشخص شده و تذکر باید لسانی باشد.

وی ادامه داد: تمام اینها با هدف تأمین نظم، امنیت و آرامش جامعه انجام می‌شود و اقدام دستگاه‌ها نیز نه برای ارائه آمار و گزارش عملکرد، بلکه برای مردم و جامعه است. همانطور که اگر پلیس خودروی متخلفی را در اتوبان توقیف کند ممکن است ابتدا راننده ناراحت شود، اما اگر بداند از چه تخلفی و حادثه‌ای پیشگیری شده، قطعا قدردان پلیس خواهد بود.

فرمانده ناجا ادامه داد: امروز هر کسی که می‌خواهد حتی از یک شهرستان نماینده مجلس شود می‌گوید گشت ارشاد را بر می‌دارم، هر کسی هم که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، همین شعار را می‌دهد، اما مگر گشت ارشاد برداشتنی است. قانون را تغییر دهید این ایرادی ندارد. اما ما نمی‌توانیم خلاف قانون کاری را انجام دهیم.

وی افزود: عمده خانم‌ها و زنان در کشور ما حجاب و عفاف دارند، البته چادر بحث دیگری است که باید برای آن فرهنگ‌سازی کرد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه عدم رعایت مسائل شرعی و دینی در برخی از خانواده‌ها نیز مشکل‌ساز شده و دامن آنان را می‌گیرد، تصریح کرد: خود پدر خانواده به ما گفته‌ است که ما اشتباه کردیم و ماهواره را به خانه آورده‌ایم. همین شبکه‌های اجتماعی نیز که ورود به آن برای هر کسی آسان شده، مشکلاتی را به وجود آورده، ما باید از تکنولوژی روز برای پیشرفت جامعه استفاده کنیم.