بررسی ابعاد و پیامدهای جنگ سوم غزه

بررسی ابعاد و پیامدهای جنگ سوم غزه

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ابعاد و پیامدهای جنگ سوم غزه را مورد بررسی قرار داد. ...
به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل ازروابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد: شواهد حاکی از آن است که با وجود تداوم نسبی درگیری‌ها پس از انقضای آتش بس ۷۲ ساعته، عملا رژیم صهیونیستی ناچار است تا حتی به صورت عملی یا دو فاکتور (defacto) به نحوی به جنگ کنونی در غزه خاتمه دهد. این مسئله از سویی به دلیل ادعای اسرائیل درباره دستیابی به اهدافش در جنگ گنونی است. در این راستا مقامات ارشد رژیم صهیونیستی ادعا می‌کنند که درصد قابل توجهی از تونل‌های حماس و نیز زرادخانه موشکی گروه‌های فلسطینی را نابود کرده‌اند و لذا دیگر نیازی به تداوم این منازعه ندارند.
از سوی دیگر با وجود این ادعا‌ها، واقعیت آن است که ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین مجاور نوار غزه، کماکان از امکان نفوذ مبارزان فلسطینی از طریق تونل‌های کشف نشده یا نابود نشده هراس دارند و از بازگشت به شهرک‌ها خودداری می‌کنند. همچنین شلیک موشک توسط حماس پس از پایان آتش بس اختیر عملا موجب توقف فعالیت‌ها و تعطیلی مراکزی مانند فرودگاه بین المللی بن گوریون در تل آویو شده است و حتی صهیونیست‌ها ناچارند که هر لحظه مترصد فرار به پناهگاه‌ها به دلیل حملات موشکی باشند. این مسئله یعنی ادامه اوضاع جنگی برای رژیم صیهونیستی غیرقابل تحمل است و لذا ناچار است هر چه زود‌تر در زمینه آتش بس حتی نیم بند با حماس توافق کند. 
در مقابل، حماس به هیچ عنوان مایل نیست که همانند دو جنگ اخیر غزه، صرفا بر آتش بس بدون برداشتن محاصره از نوار غزه توافق کند، زیرا عملا اهالی نوار غزه در این به اصطلاح زمان صلح دچار انواع مصیبت‌ها از جمله کمبود شدید اقلام ضروری‌اند. 
لذا این بار بر خلاف قبل، فلسطینی‌ها بر شرط کلیدی خود یعنی پایان دادن به محاصره غزه پافشاری می‌کنند، اما در مقابل رژیم صهیونیستی شرط غیرقابل قبول یعنی خلع سلاح مقاومت در غزه را مطرح کرده که قبول آن به مثابه، پایان دادن به جهاد فلسطین در برابر رژیم وحشی صهیونیستی و اعلام تسلیم در برابر آن است. ضمن اینکه در صورت خلع سلاح مقاومت، رژیم صهیونیستی می‌تواند از این پس در هر زمان که مایل است به غزه هجوم برد یا آن را مورد حملات هوایی، زمینی یا دریایی قرار دهد، بدون اینکه فلسطینی‌ها قادر به دفاع از خود باشند.
 
اما اگر رژیم صهیونیستی بخواهد در اوضاع و احوال کنونی، حملات همه جانبه خود علیه نوار غزه را از سر بگیرد مسلما بیش از پیش با فشارهای جامعه بین المللی و حتی فشار از جانب متحدان اروپایی و آمریکایی خود مواجه خواهد شد. 
در مجموع اوضاع کنونی به گونه‌ای است که رژیم صهیونیستی ناچار است هر چه زود‌تر با فلسطینی‌ها به توافقی در زمینه آتش بس دست یابد. هر چند این رژیم تلاش خواهد کرد تا حداکثر فشار را به مردم غزه و گروه‌های مبارزه فلسطینی وارد آورد.
انتهای پیام/