بوتفلیقه درگذشت

بوتفلیقه درگذشت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از القدس العربی، بوتفلیقه هفتمین رئیس جمهور این کشور از زمان استقلال آن از فرانسه در سال ۱۹۶۲ بود. وی س

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از القدس العربی، بوتفلیقه هفتمین رئیس جمهور این کشور از زمان استقلال آن از فرانسه در سال ۱۹۶۲ بود. وی سال ۱۹۹۹ پس از نزدیک به دو دهه دور بودن از قدرت در کشورش ریاست الجزایر را بر عهده گرفت.

در آوریل ۲۰۰۴، بوتفلیقه پس از یک مبارزه انتخاباتی شدید با علی بن فلیس، نخست وزیر سابق برای دومین دور ۸۴.۹۹ درصد آرا را به دست آورد ، در حالی که بنفلیس تنها ۶.۴۲ درصد را به دست آورد.

در آوریل ۲۰۰۹، عبدالعزیز بوتفلیقه برای سومین بار با اکثریت ۹۰.۲۴ درصد مجدداً انتخاب شد و این پس از اصلاح قانون اساسی در سال ۲۰۰۸ رخ داد که انتقادات گسترده را به دنبال داشت و مخالفان وی آن را نشانه‌ای از ماندن مادام العمر رئیس جمهور و عقب نشینی از اصلاحات دموکراتیک قلمداد کردند.

بوتفلیقه برای چهارمین دور نیز در انتخابات آوریل ۲۰۱۴ پیروز شد. وی در نهایت در ۲ آوریل ۲۰۱۹ پس از ماه ها اعتراض گسترده بر سر نامزدی او برای پنجمین دور در انتخابات ریاست جمهوری استعفا کرد و با نزدیک به ۲۰ سال حضور در قدرت، از ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ ، طولانی ترین رئیس جمهور الجزایر است.