تاریخچه کفش پاشنه بلند،تاریخچه ابداع کراوات

تاریخچه کفش پاشنه بلند،تاریخچه ابداع کراوات

در این مطلب منشاء برخی اجزای لباس معرفی شده است. ...


به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، در این مطلب منشاء برخی اجزای لباس معرفی شده است.


پاشنه کفش
قرن‌ها پیش سربازان ایرانی در نبردها برای اینکه پایشان در رکاب اسب لیز نخورد، قطعه چوبی را به زیر کفش‌هاشان میخ می‌کردند.


 


قرن‌ها بعد از ابداع ایرانیان، لویی چهاردهم در سال ۱۷۰۱ برای نخستین بار از کفش پاشنه‌دار قرمز و جوراب سفید استفاده کرد. از آن زمان کفش پاشنه‌دار در میان اشراف فرانسوی مد شد و نشانی از مقام و مرتبه اجتماعی بود.
بعد از انقلاب فرانسه، پاشنه کفش مردان کوتاه شد ولی بر ارتفاع پاشنه کفش بانوان افزوده و به تدریج در بین بانوان مد شد.


کراوات و کرواسی
کراوات برای نخستین بار در سال ۱۶۶۰ از سوی نیروهای کروات (کرواسی امروز) که در خدمت ارتش فرانسه بودند استفاده شد. به تدریج "کروات مآبی" (a la cravatte) در میان اشراف فرانسه رایج شد.


 

 

باد و دکمه روی یقه
در اواخر قرن نوزدهم بازیکنان "جنتلمن انگلیسی" چوگان از اینکه باد هنگام سوارکاری یقه پیراهن‌شان را "نامرتب" می‌کند، ناراحت بودند و به همین خاطر دو دکمه روی یقه دوختند. چند سال بعد جان بروک آمریکایی، طراح لباس‌های مردانه، در یک تورنمت چوگان دکمه مزبور را روی یقه لباس ورزشکاران دید و بعد از بازگشت به آمریکا از آن در تهیه پیراهن مردانه استفاده کرد که به زودی فراگیر شد.

 

 

باد، هنگام سوارکاری یقه پیراهن‌ را "نامرتب" می‌کرد

جیب پنجم
در سال ۱۸۹۰ اولین سری شلوار جین "Levis 501" تولید شد. 01 به معنی اولین سری و 5 به معنی پنج جیبه بود. کابوی‌های آمریکایی از این جیب برای نگهداری پول خرد و یا ساعت جیبی استفاده می‌کردند.


مد شدن شلوار جین
وقتی جیمز دین و مارلون براندو، ستاره‌های مشهور هالیوود با این شلوار جین به همراه یک کاپشن چرمی، تی‌شرت سفید و دستمال گردن قرمز در فیلم‌هاشان ظاهر شدند، شلوار جین در بین نسل "یاغی" دهه ۱۹۵۰ به سرعت مد شد. حالا جیب پنجم در همه انواع شلوار و دامن جین در بین مردان و زنان رواج یافته است.


سردوشی
سردوشی برای نخستین بار روی دوش لباس‌های سربازان نیروی زمینی ارتش بریتانیا در هنگام جنگ جهانی اول دوخته شد. دلیل این امر حمل اسلحه و اعطای نشان نظامی بود.


 

 

سردوشی روی بارانی همفری بوگارت
در سال ۱۹۴۲ برای اولین بار همفری بوگارت در فیلم کازابلانکا از بارانی و کتی استفاده کرد که دارای سردوشی بودند. این فیلم باعث شد مردم به استفاده از سردوشی روی لباس‌هاشان علاقه‌مند شوند و همه می‌خواستند سردوشی داشته باشند.سردوشی تنها به کت و پالتو محدود نماند بلکه از سال ۲۰۰۱ حتی روی پیراهن و پلور نیز جای گرفت.


زنانه بودن پاپیون
پاییون برای اولین بار توسط مادام پومپیدور فرانسوی که معشوقه لویی چهاردهم بود ابداع شد. در آن زمان نصب پاپیون روی گردن برهنه یک "رسوایی" محسوب می‌شد. پاپیون که بعد‌ها مورد استفاده مردان نیز قرار گرفت در قرن 19 میلادی بسیار محبوب‌تر از کروات بود و از سال ۱۸۷۰ اندازه آن به‌تدریج کوچکتر شد تا به اندازه امروزین آن رسید. پایپون امروزه به اندازه گذشته محبوب نیست و کروات جای آن را گرفته است. البته هنوز هم در بسیاری از مراسم رسمی از پاپیون استفاده می‌شود.


جیب بغل پا
شلوار چتربازان نیروی هوایی ارتش‌های آمریکا و انگلیس در سال‌های دهه ۱۹۳۰ میلادی به جیب بغل پا مجهز شدند. دلیل نصب این جیب حمل خشاب اسلحه و وسایل مورد نیاز دیگر چتربازان بود.

 

بیتوته / 2018