تبریز الگوی شهر صنعتی ایران می‌شود/ نوسازی ۳۵ هزار صنایع در کشور

تبریز الگوی شهر صنعتی ایران می‌شود/ نوسازی ۳۵ هزار صنایع در کشور

به گزارش خبرنگار مهر، صادق نجفی عصر امروز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه رویداد تبریز ۲۰۱۸ برای کشور، آذربایجان شرقی و تبریز فرصتی بزر

به گزارش خبرنگار مهر، صادق نجفی عصر امروز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه رویداد تبریز ۲۰۱۸ برای کشور، آذربایجان شرقی و تبریز فرصتی بزرگ به‌حساب می‌آید اظهار داشت: اینکه چگونه می‌توانیم از این فرصت برای توسعه استان استفاده کنیم لازم است تا هدفمند حرکت کرده، برنامه مدون و در کنار همدیگر باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خواسته‌ها از رویداد تبریز ۲۰۱۸ نامحدود و منابع و امکانات محدود است و طبیعتاً نمی‌توان تمامی خواسته‌ها اجابت کرد اما اگر در کنار همدیگر باشیم به قطع یقین می‌توانیم بر مشکلات و کم و کاستی‌هایی که وجود دارد غلبه کنیم.

وی ادامه داد: وقتی از تبریز به‌عنوان شهر اولین‌ها یاد می‌شود این لقب را چه کسی جزء مردم می‌تواند به تبریز داده باشد این در حالی است که اگر مردم بخواهند می‌توانند توسعه بیش از پیش آذربایجان شرقی و تبریز را فراهم کنند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با ذکر اینکه فراهم‌سازی بخشی از توسعه آذربایجان شرقی وظیفه حاکمیت است، گفت: داشتن برنامه در توسعه آذربایجان شرقی در تمامی زمینه‌ها ضروری است و دولت برای توسعه این استان انگیزه لازم را دارد.

نجفی اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد صنایع فعال آذربایجان شرقی صنایع کوچک هستند و به لحاظ اینکه بنده متعلق به آذربایجان هستم دین خود را در حیطه اختیاراتم با انتخاب آذربایجان شرقی در برخی حوزه‌ها به‌عنوان پایلوت کشوری به‌نوعی اداء می‌کنم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از انتخاب تبریز به‌عنوان الگوی شهر صنعتی ایران خبر داد و گفت: با توجه به سابقه دیرینه صنعت در تبریز و در راستای تلاش‌هایی که انجام‌شده تبریز را به‌عنوان الگوی شهر صنعتی کشور معرفی می‌کنیم.

بررسی مشکلات کیف و کفش چرم تبریز در وزارت صنعت، معدن و تجارت

وی همچنین گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور، در هفته جاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان و فعالان حوزه کیف و کفش چرم تبریز در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و نتیجه این جلسه به رئیس‌جمهور ارجاع داده می‌شود؛ امیدواریم بتوانیم برای رشد و رونق صنعت چرم تبریز گام‌های اساسی برداریم.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه بابیان اینکه بخشی از تحقق شعار " حمایت از کالای ایرانی " منوط به توجه تولیدکنندگان به رقابت، کیفیت و قیمت محصولات تولیدی است، بیان کرد: در این میان شعار "حمایت از کالای ایرانی" به دولت و بخشی دیگر به همت و غیرت ملت ایران بستگی دارد به‌طوری که پویش مردمی مصرف کالای ایرانی که از سال گذشته آغاز شده توانسته در بازار تحرک جدی ایجاد کند.

نجفی تأکید کرد: وقتی ایرانی می‌بیند همتای خود و جوانی بیکار مانده راغب به مصرف کالای ایرانی می‌شود تا با رونق کسب و کار برای بیکاران اشتغال‌زایی صورت گیرد به این حرکت غیرت و همت ایرانی می‌گویند.

۳۵ هزار صنایع کوچک در کشور نوسازی و بازسازی می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه بیش از ۸۵ هزار واحد صنایع کوچک در کشور وجود دارد، اظهار داشت: امسال قصد داریم تا ۳۵ هزار و ۵۰۰ واحد از صنایع کوچک کشور را نوسازی و بازسازی کنیم که مجدداً بخشی از این هدف‌گذاری به تولیدکنندگان و بخشی دیگر به دولت متکی است.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از نواحی و شهرک‌های صنعتی کشور به زون‌های صنایع‌دستی تبدیل می‌شود، افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امضاءشده، تبریز را در اجرای طرح تبدیل بخشی از نواحی و شهرک‌های صنعتی به زون‌های صنایع‌دستی به‌عنوان پایلوت کشوری انتخاب کرده‌ایم.

زون‌های صنایع‌دستی در شهرک‌های صنعتی کشور ایجاد می‌شود

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: مشوق‌های تعددی برای کسانی که قصد راه‌اندازی واحدهای تولیدی صنایع‌دستی در نواحی و شهرک‌های صنعتی دارد در نظر گرفته‌ایم و از طرفی دیگر در شهرک صنعتی تبریز محلی برای استقرار واحدهای تولیدی صنایع‌دستی نیز تعین شده است.

نجفی بابیان اینکه تبریز الگوی شهر صنعتی کشور خواهد شد، گفت: در این راستا شهرک صنعتی بعثت تبریز را انتخاب کرده‌ایم تا با تکمیل زیرساخت‌ها و خدماتی که مورد نیاز است قصد داریم تا تبریز را الگوی شهر صنعتی کشور کنیم که با ارائه طرح به رئیس‌جمهور مورد استقبال قرار گرفته است.

وی از توسعه جنگل‌کاری در ۲۰۰ هکتار از شهرک صنعتی شماره چهار تبریز خبر داد، یادآور شد: طی توافقی که با سازمان محیط زیست کشور صورت گرفته مقرر شده تا ۲۰۰ هکتار از شهرک صنعتی شماره چهار تبریز برای جنگل‌کاری اختصاص یابد و تمامی هزینه‌های آن از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تأمین می‌شود.