تنها راه برون‌رفت از بن‌بست برجام از نگاه وزارت خارجه چین

تنها راه برون‌رفت از بن‌بست برجام از نگاه وزارت خارجه چین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آسوشیتدپرس گزارش داد ، سخنگوی خارجه چین اعلام کرد تحولات پیرامونی توافق هسته‌ای ایران در «نقطه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آسوشیتدپرس گزارش داد ، سخنگوی خارجه چین اعلام کرد تحولات پیرامونی توافق هسته‌ای ایران در «نقطه حساسی» قرار دارد.

وانگ ونبین روز چهارشنبه اعلام کرد شرایط بوجود آمده برای برجام در نقطه حساسی قرار گرفته و لغو تحریم‌های ایران کلید برون رفت از بن بست کنونی است.

اظهارات این مقام چینی یک روز پس از آن عنوان شد که ایران در واکنش به بدعهدی ادامه دار طرفین غربی برجام، آغاز محدودیت‌های دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای خود را رسما اعلام کرد.

وزارت خارجه چین روز گذشته نیز اعلام کرد تنها راه حل خروج از بن بست برجام را بازگشت آمریکا به این توافق و لغو تمامی تحریم‌های واشنگتن علیه تهران می‌داند.

دولت جو بایدن از مدت‌ها پیش از روی کار آمدن داعیه بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را علم کرده است. با این حال با گذشت یک ماه از آغاز به کار خود، از پیش شرط‌هایی از جمله برداشتن نخستین گام از سوی ایران مکرر صحبت به میان می‌آورد.

واشنگتن از شامگاه پنج شنبه از نمایش دیپلماتیک خود در سه پرده لغو درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه، تقلیل محدودیت‌های دیپلمات‌های ایران در نیویورک و چراغ سبز برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور القا حسن نیت غیر واقعی خود، پرده برداشت. در حالی که این اقدامات در مقایسه با عیار رفع تحریم‌های ایران فاقد ارزش حقوقی برای جمهوری اسلامی ارزیابی می‌شوند.