تهرانگردی یکساله شد

تهرانگردی یکساله شد

همشهری‌آنلاین: تهرانگردی، جش یکسالگی خود را سپری کرد. این طرح قرار است با نگاه کاملاً اجتماعی و حفظ بافت‌های تاریخی و قدیمی در سال دوم ادامه داشته باش

تهرانگردی یکساله شد شورای شهر > عملکرد - همشهری‌آنلاین:
تهرانگردی، جش یکسالگی خود را سپری کرد. این طرح قرار است با نگاه کاملاً اجتماعی و حفظ بافت‌های تاریخی و قدیمی در سال دوم ادامه داشته باشد.

به گزارش فارس، سال گذشته و از ۱۷ مهر نخستین تهرانگردی احمد مسجد جامعی رئیس سابق شورای شهر و عضو فعلی شورای شهر تهران به همراه جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه آغاز شد.

تهرانگردی مسجد جامعی برنامه‌ای بود که به ابتکار رئیس سابق شورای شهر تهران شکل گرفت و کم کم به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های اجتماعی در میان مردم شهرت یافت و اهالی رسانه نام آن را کشف تهران نهادند.

این برنامه که هفدم مهر سال گذشته با گروهی دو نفره آغاز شده بود اینک متشکل از گروهی 60 نفره است که اغلب آنها از اهالی رسانه هستند.

موضوع حائز اهمیت در این برنامه این است که خبرنگاران اکثراً با علاقه شخصی و در جهت شناسایی تهران در این برنامه حضور پیدا می‌کنند.

تهرانگردان تا امروز 31 بار در مناطق، محلات و اماکن تاریخی شهر تهران حضور پیدا کرد‌ه‌اند و بنا است برنامه کشف تهران و تهرانگردی همچنان با درخواست اهالی رسانه ادامه داشته باشد.

علی‌رغم اینکه کشف تهران یا همان تهرانگردی مشکلات و سختی‌های زیادی برای خبرنگاران دارد اما اهالی رسانه همچنان اصرار بر ادامه آن دارند. یکی از دلایلی آن این است که این برنامه فرصتی است برای رسانه‌ها و خبرنگاران تا بتوانند از اماکن تاریخی و البته مکان‌هایی که اجازه ورود به هر کس داده نمی‌شود بازدید کنند.

پس از تغییرات در سال دوم شورای چهارم در چینش رئیس و هیئت رئیسه شورای شهر تهران و نشستن مهدی چمران بر صندلی ریاست شورای شهر تهران پیش بینی می‌شد که برنامه تهرانگردی و کشف تهران متوقف شود اما این برنامه مورد حمایت تعداد زیادی از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و اعضا در مصاحبه‌های مختلف از این برنامه حمایت کردند.

مجتبی شاکری، حجت‌الاسلام ناصحی، اسماعیل دوستی، فاطمه دانشور، غلامرضا انصاری، رحمت‌الله حافظی، احمد دنیامالی و ... از برنامه کشف تهران حمایت کردند.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت،‌محیط زیست و خدمات شهری از جمله اعضایی بودکه پس از تغییرات در چینش هیئت رئیسه و نشستن مهدی چمران بر صندلی ریاست، در تهرانگردی مسجد جامعی شرکت کرد، او دلیل حضورش در این برنامه را حمایت از طرح کشف تهران توسط مسجد جامعی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برنامه تهرانگردی توانسته است جایگاه خود را در بین رسانه‌ها و مردم باز کند، گفت: بسیاری از مشکلات و موانع در همین برنامه‌ها مشخص شده است و اعضای شورای شهر توانسته‌اند راهکارهای لازم را برای تصمیمات مناسب اتخاذ کنند.

در31 مرحله گذشته از تهرانگردی و کشف تهران خبرنگاران توانسته‌اند در بسیاری از اماکن تاریخی که برخی از آنها در اختیار نهادهای نظامی است حضور پیدا کنند.

حضور در منزل مشاهیر، پهلوانان، قهرمانان، هنرمندان، خانواده‌های شهدا، دیدار با کسبه قدیمی و نخبگان، آشنایی با آئین‌های سنتی محلی و دیدار با آسیب‌دیدگان اجتماعی و تلاش برای کمک به آنها از جمله جذابیت‌های تهرانگردی محسوب می‌شود.

به اساس اين گزارش تعدادی از خبرنگاران که همراه با تیم تهرانگردی هر جمعه یک هفته در میان حضور پیدا می‌کنند در خصوص این طرح نظرات مختلفی را دارند.

رئیسی: این برنامه جذاب است و همین دلیل باعث شده که برنامه تهرانگردی در بین برنامه‌های دیگر موفق باشد.

رضا: برنامه تهرانگردی منجر شده یک آرشیو خوبی برای عکاسان و خبرنگاران در خصوص بافت‌های تاریخی تهران تهیه شود و سال‌های آتی ارزش این کار مشخص می‌شود.

محسن: تهرانگردی شرایطی را فراهم کرده تا اهالی رسانه بدون محدویت از سوی دستگاه‌ها، بتوانند در اماکن مختلف حضور پیدا کنند و گزارشی را از اخرین وضعیت آنها تهیه کنند.

در حال حاضر برنامه تهرانگردی در اکثر مناطق به جزء چندین منطقه از جمله مناطق 15 -8-21 برگزار شده است و قرار است در هفته‌های آتی این برنامه در مناطق اشاره شده برگزار شود.

برنامه تهرانگردی اهالی رسانه هر جمعه یک هفته در میان از ساعت 7:30 برگزار می شود.

سیدجمال هادیان مسئول برنامه‌ریزی و اجرای برنامه تهرانگردی مسجد جامعی در خصوص این برنامه توضیح می‌دهد: این برنامه هر جمعه یک هفته درمیان از ساعت 7:30 آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: تهرانگردی یا همان کشف تهران با ابتکار مسجد جامعی آغاز شد و کم کم برگ و بار گرفت و امروز به درختی تنومند و پربار تبدیل شده است.

هادیان بیان داشت: مسجد جامعی و تهرانگردان در این برنامه به دنبال هویت‌های اصیل تهران، سنت‌ها و آئین‌ها و جاذبه‌های فرهنگی و معماری هستند که در کوران فعالیت‌های عمرانی نامتوازن در تهران پنهان شده است و گاه در حال نابودی هستند. حضور اهالی رسانه در ثبت و ضبط این هویت‌ها دست کم موجب ماندگاری و جلوگیری از تخریب آنها خواهد بود.