جزئیات ماجرای توزیع مرغ‌های به ظاهر فاسد در خراسان جنوبی

جزئیات ماجرای توزیع مرغ‌های به ظاهر فاسد در خراسان جنوبی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اواسط دی‌ماه بود که مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی خبر از شیوع ویروسی جدید در یک مرغداری خراسان جنوبی را

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اواسط دی‌ماه بود که مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی خبر از شیوع ویروسی جدید در یک مرغداری خراسان جنوبی را داد، خبری که در پیک‌های پی‌درپی کرونا باری مضاعف بر دوش مردمی بود که همواره پیشرو در پرورش و تولید مرغ در کشور بوده‌اند. اکنون نزدیک دو ماه می‌گذرد و مسئولان دامپزشکی از چشم‌هایی که به خواب نرفت در طول این مدت گفتند و از نظارت‌های مستمر و اینکه سلامت مردم خط قرمزشان است؛ تلاش هر روزشان برای معدوم‌سازی مرغداری‌ها به منظور گسترش نیافتن ویروس از این استان به استان‌های مجاور کار را سخت کرده بود. با همه این سختی‌ها، اما اکنون به‌جایی رسیدیم که مسئولان دامپزشکی خبر از رسیدن به شرایط پایدار می‌دهند، اما با تمام این تفاسیر هنوز در بین مردم ترس‌هایی وجود دارد که گاهی نابجا و گاهی بجاست. نمونه آن را می‌توان در یکی، دو مورد دیدن گوشت بی‌حال و رنگ‌پریده مرغ و آسیب‌هایی در بافت مرغ در خانه‌های مردم دید که گویا ربطی به آنفلوانزا ندارد، اما گاهی مردم را نگران می‌کند.

این ترس نابجاست

شهروندی که برای پس‌دادن گوشت مرغ به مغازه گوشت فروشی آمده بود می‌گوید: در حال تکه کردن مرغ در خانه بودم که دیدم بافت گوشت آسیب‌دیده و رنگ خاصی شبیه فاسد شدن پیدا کرده است. از ترس ویروس آنفلوانزا، همه‌جای خانه را ضدعفونی کردم و گوشت را برای تعویض به مغازه آوردم. مغازه‌دار گوشت را برایش تعویض می‌کند و می‌گوید: بهتر بود در مغازه گوشت را تکه می‌کردم که با دیدن انهدام بافت داخل گوشت آن را اصلا به مشتری نمی‌فروختم.

مرغداران می‌گویند: مرغ باید سه تا چهار روز پس از تزریق واکسن آنفلوانزا کشتار شود تا مواد واکسن داخل بافت مرغ نماند، اما گاهی به دلیل عجله برای رسیدن به بازار فروش، مرغ‌ها سریع کشتار می‌شوند و مواد واکسن در داخل گوشت می‌ماند که مرغدار نباید این گوشت را به مردم دهد. مرغداران معتقدند بهترین راه این است که گوشت مرغ هنگام خرید به تقاضای مردم در داخل مرغداری یا مغازه تکه شود تا اگر این مشکل پیش آمد مرغدار آن گوشت را معدوم کند. شاید همین نگرانی‌ها بود که در این هفته در نیمه‌های شب، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی را به صورت سرزده به کشتارگاه صنعتی طیور در مرکز استان کشاند.

در تولید مرغ مشکلی نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این بازدید ضمن تأکید بر رعایت تمامی موارد بهداشتی گفت: با توجه به شیوع آنفلوانزا در استان، ثبت ورود و خروج تمامی مرغ‌های این کشتارگاه باید به ریز مشخص و تفکیک شود. با این تفاسیر تلاش مضاعفی برای تامین گوشت و تخم مرغ هم‌استانی‌ها انجام شد و به زودی با آغاز به کار مجدد مرغداری‌ها دغدغه‌ای برای تامین گوشت و تخم‌مرغ وجود نخواهد داشت.

غلامرضا قوسی افزود: مرغ به اندازه کافی در استان تولید و کشتار می‌شود، یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های سازمان‌ جهاد کشاورزی، نظارت بر کشتارگاه‌ها و روند تولید و توزیع مرغ در استان است. به شهروندان اطمینان خاطر می‌دهیم که در تلاشیم با نظارت کامل و پس از سپری شدن مدت قرنطینه برای آنفلوانزا، مرغ به اندازه کافی در مرغداری‌های استان تولید و به نحو مطلوبی در اختیار هم استانی‌ها قرار گیرد. این استان مازاد تولید مرغ دارد، اما به دلیل افزایش قیمت مرغ در استان‌های مجاور گرایش مرغداری‌ها به خروج مرغ از استان بیشتر شد، بنابر پیگیری‌های انجام‌شده و جلسات متعدد با مرغداری‌ها، مقرر شده است مرغ تولید شده را به نرخ مصوب به مصرف‌کنندگان تحویل دهند چراکه نهاده‌ مورد نیاز بر مبنای ارز دولتی بین آنان توزیع شده است.

خروج مرغ از استان خراسان جنوبی ممنوع است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأکید بر ایجاد ثبات بازار مرغ، تصریح کرد: تا زمانی که بازار مرغ در استان به ثبات نرسد اجازه خروج مرغ از استان داده نخواهد شد. تا پایان اسفندماه نظارت مستمر بر مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و عمده فروشی‌های استان در دستور کار قرار دارد و تعزیرات و سازمان صمت نیز نظارت‌ بر خرده فروشی‌ها را انجام می‌دهند.

آنفلوانزا هیچ گاه به خانه‌های مردم نمی‌رسد

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز گفت: آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان، به هیچ عنوان وارد کشتارگاه یا بازار نمی‌شود. کنترل‌ها و ثبت آمار دقیق مرغداری‌ها هر روزه به صورت مستمر انجام می‌شود و به محض تغییرات از جمله کاهش تولید و مصرف آب و دان، علت‌ها پایش می‌شوند و اگر تشخیص داده شد از آنفلوانزاست، سریعا برای معدوم‌سازی اقدام می‌شود. گاهی خرابی‌هایی در بافت گوشت مرغ دیده می‌شود که این موارد به دلیل وجود کیست و آبسه در بافت مرغ است و ممکن است یک در هزار پیش آید. در این موارد مردم باید با مراجعه به مغازه‌های فروش مرغ، آن را پس داده و گوشت مرغ تازه بگیرند و مطمئن باشند این موارد آنفلوانزا نیست و این بیماری هیچ‌گاه به خانه‌ها نفوذ پیدا نمی‌کند چراکه نظارت‌ها دقیق و حساب شده است.

به گفته مسئولان، شرایط از نظر این بیماری در استان در حال پایدارسازی است و آنفلوانزای فوق حاد پرزندگان هیچ گاه به خانه‌های مردم نمی‌رسد چراکه پیش از آن نابود می‌شود، اما گاهی ترس‌ها از اعتمادها پیشی می‌گیرند.