حال ناخوش جهان، ثمره سیاسی‌کاری رهبران

حال ناخوش جهان، ثمره سیاسی‌کاری رهبران

جهان > اروپا - سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی «نفرت‌پراکنی مسموم» سیاستمداران را عامل افزایش ناامنی و دوری انسان‌ها از هم در «جهان از
جهان > اروپا - سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی «نفرت‌پراکنی مسموم» سیاستمداران را عامل افزایش ناامنی و دوری انسان‌ها از هم در «جهان از هم‌گسیخته» امروز اعلام کرده است.

عفو بين الملل در گزارشي 400صفحه اي، سال2016 را سالي دانسته كه استفاده شوم سياستمداران از الفاظ تفرقه افكنانه «ما» در مقابل «آنها» باعث گسترش «نفرت و ترس» در مقياس جهاني شده است؛ وضعيتي كه نمونه آن را تنها در دهه1930 يعني زماني كه هيتلر در آلمان به قدرت رسيد، مي توان ديد.

گزارش عفو بين الملل كه هرساله وضعيت حقوق بشري كشورهاي جهان را بررسي مي كند، يك سال گذشته را «يكي از غم انگيزترين» سال ها براي بشريت طي قرن هاي اخير معرفي كرده است. اين گزارش، پس از بررسي وضعيت 159كشور، به طور مشخص به 4چهره سياسي از ميان رهبران جهان اشاره مي كند كه گفتار و رفتارشان به «تفرقه جهاني» دامن زده است.

دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريكا، رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور تركيه، ويكتور اوربن، نخست وزير مجارستان و رودريگو دوترته، رئيس جمهور فيليپين 4سياستمداري هستند كه عفو بين الملل سهم آنها را در وضعيت كنوني جهان بيش از ديگران مي داند.

عفو بين الملل در گزارش خود آورده كه نفرت پراكني سياستمداران در آمريكا و اروپا به خصوص در مورد مهاجران و پناهجويان طي يك سال گذشته افزايش داشته است؛ مسئله اي كه در مرحله بعد به افزايش حمله به افراد بر مبناي نژاد، جنسيت، مليت، قوميت و دين منجر شده است.

اين گروه حقوق بشري در گزارش خود به دستور مهاجرتي دونالد ترامپ اشاره مي كند كه ماه گذشته ورود اتباع 7 كشور مسلمان به آمريكا را منع كرد. در اين گزارش آمده كه سخنراني هاي ترامپ به نفرت پراكني در جامعه آمريكا و سپس در سراسر جهان منجر شده است. عفو بين الملل اقدامات و سخنان نايجل فاراژ، يكي از سياستمداران افراطي انگليس عليه پناهجويان و آوارگان را از آثار چنين سخنراني هايي دانسته است.

در گزارش عفو بين الملل آمده كه طي سال2016، دست كم ۳۶كشور با رفتار غيرقانوني، پناهجويان را از كشورهايشان بيرون رانده اند. اين گزارش همچنين ادامه بحران در كشورهايي همچون سوريه، يمن، ليبي، افغانستان، عراق، سودان و سودان جنوبي را نشانه اي از عدم وجود اراده سياسي براي حل آنها دانسته است.

عفو بين الملل همچنين هشدار داده كه بي تفاوتي نسبت به جرايم جنگي به «رفتاري عادي» در جهان بدل شده و اين ناشي از فلج بودن شوراي امنيت سازمان ملل به دليل تخاصم ميان اعضاي دائم آن است.سل شتي، دبيركل عفو بين الملل، همزمان با انتشار اين گزارش در بيانيه اي گفت كه رهبران جهان به جاي جنگيدن براي حقوق مردم، به خاطر «مصلحت انديشي هاي سياسي» به رفتارهاي «غيرانساني و شرم آور» رو آورده اند.

به گفته شتي در نظم كنوني حاكم بر جهان، حقوق بشر به عنوان سدي در برابر ملي گرايي معرفي مي شود تا سياستمداران بتوانند خواسته هاي خود را پيش برده و اقدامات خود را توجيه كنند. دبيركل عفو بين الملل اين روزها را «تاريك ترين دوران تاريخ بشريت» ناميده است.

  • دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريكا

سخنان مسموم او به تشديد تفرقه در جهان دامن زده است. سراسر فعاليت انتخاباتي او با سخنان تبعيض آميز و نژادپرستانه آغشته بود؛ سخناني كه پس از انتخابش به عنوان رئيس جمهور هم ادامه پيدا كرده است.

  • رجب طيب اردوغان رئيس جمهور تركيه

ده ها هزار نفر از مردم تركيه پس از كودتاي نافرجام اين كشور توسط او يا از كار اخراج شده اند يا زنداني؛ صدها نهاد مدني و روزنامه تعطيل شده و روزنامه نگاران بسياري به خاطر او به زندان افتاده اند.

  • ويكتور اوربن نخست وزير مجارستان

او با پيشبرد يك سياست دولتي در ايجاد تفرقه بر مبناي نژاد افراد، به تقابل با پناهجويان در اروپا دامن زده است. سخنان او باعث شده بسياري از كشورهاي اروپايي مانع پذيرش آوارگان جنگ شوند.

  • رودريگو دوترته رئيس جمهور فيليپين

دستور او به كشتار بي سابقه افرادي منجر شده كه به همكاري با گروه هاي قاچاق مواد مخدر مظنون هستند. دولت و پليس فيليپين به شكل سازمان يافته در اين كشتار شركت دارند.