ردپای پتروشیمی لردگان در مرگ ۲۷۰ تن ماهی

ردپای پتروشیمی لردگان در مرگ ۲۷۰ تن ماهی

به گزارش همشهری آنلاین، چند روز پیش فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن فردی ادعا می‌کرد ماهیان یک استخر پرورش ماهی با ورود پساب پتروشیمی لرد

به گزارش همشهری آنلاین، چند روز پیش فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن فردی ادعا می‌کرد ماهیان یک استخر پرورش ماهی با ورود پساب پتروشیمی لردگان تلف شده‌اند.

فرماندار لردگان بعد از انتشار این فیلم گفت: پیگیری علت مرگ و میر ماهیان مزارع شیلات حاشیه رودخانه سندگان این شهرستان از سوی ادارات دامپزشکی و محیط‌زیست در حال پیگیری است و این ۲ اداره موظف شده‌اند تا با انجام آزمایش‌های دقیق علت مرگ و میر ماهیان را اعلام کنند.

«سعید صالحی» اظهار کرد: تاکنون ۳ مزرعه پرورش ماهیان سردابی با مرگ و میر ماهیان در استخرهای پرورش ماهی خود مواجه شده‌اند و در این زمینه اعلام شکایت کرده‌اند.

از سوی دیگر روابط عمومی شرکت کود شیمیایی اوره لردگان از زبان مسئولان این شرکت اعلام کرد که علت مرگ و میر ماهیان ربطی به فعالیت‌های این شرکت ندارد.

روابط عمومی پتروشیمی لردگان همچنین مدعی شد که با توجه به آزمایش روزانه پساب، میزان غلظت آلاینده‌ها در حد نرمال است و خطری مناطق پایین‌دست را تهدید نمی‌کند. یعنی میزان غلظت ( PPM) پساب پتروشیمی در روز حادثه (۲۱ فروردین) ۳ بوده و این در حالی که است که میزان استاندارد غلظت در پساب باید کمتر از ۲۰ باشد. همچنین محل پتروشیمی لردگان تا محل قرار گرفتن مزرعه پرورش ماهی ۶ کیلومتر فاصله دارد و در این مسیر گزارشی از خطراتی که متوجه دام و یا محیط‌زیست اطراف شده باشد، منتشر نشده است.

جواب آزمایش‌ها و رد ادعای شرکت اوره لردگان

مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهار محال بختیاری در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین در این باره اظهار کرد: ادعای شرکت کود شیمیایی اوره لردگان مبنی بر اینکه آب رودخانه سندگان آلودگی ندارد، مردود است. زیرا کارشناسان محیط‌زیست شهرستان و استان پس از آگاهی یافتن از تلف شدن ماهیان، اقدام به نمونه برداری از ۶ نقطه متفاوت این رودخانه کردند که نتیجه آزمایش آب‌ها نشان داده، میزان آمونیاک موجود در آب بسیار بالا و فراتر از حد مجاز بوده است.

«محمد کریمی» اظهار کرد: در مدت یک سال فعالیت شرکت کود شیمیایی اوره لردگان ۴ پرونده آلودگی محیط‌زیستی برایش تشکیل و تاکنون ۳ مورد آن محرز شده است. پرونده چهارم که مربوط به ۲۱ فروردین است در دست بررسی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در ۳ پرونده پیشین یک مورد به مرگ و میر ماهیان و ۲ مورد دیگر مربوط به مرگ و میر دام‌ها است، اظهار کرد: اکنون آلودگی آب تایید شده و دامپزشکی هم در حال انجام آزمایش روی لاشه ماهیان تلف شده است.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان چهار محال بختیاری اظهار کرد: ۱۲۰ تن ماهی دریک مزرعه تلف شده و باید معدوم شوند. اما در دو مزرعه دیگر که ۱۵۰ تن ماهیانش تلف شده‌اند شرایط کمی فرق می‌کند و تصمیم گیری برای آنها منوط بر جواب آزمایش‌های دامپزشکی استان است.

انتقال ماهیان به سردخانه

کریمی توضیح داد: ۱۵۰ تن ماهی تلف شده ۲ مزرعه به سردخانه منتقل شده‌اند و تعیین تکلیف آنها تابع نظر دامپزشکی است. به طوری‌که اگر دامپزشکی اعلام کند این ماهیان را می‌شود به مصارف انسانی رساند به بازارها عرضه خواهند شد. در غیر اینصورت بنا به نظرکارشناسی به کارخانه منتقل و به پودر ماهی تبدیل می‌شوند. در غیر اینصورت معدوم‌سازی خواهند شد.

وی مجموع ماهیان تلف شده را ۲۷۰ تن اعلام کرد و گفت: هر کیلو ماهی در محل پرورش ماهی ۴۵ هزار تومان است که به طور میانگین نزدیک ۱۳ میلیارد تومان خسارت به بخش شیلات لردگان وارد شده است.

کریمی گفت: امروز ۲۳ فروردین برای بررسی و تعیین تکلیف این پرونده جلسه‌ای با حضور نمایندگان محیط زیست، دامپزشکی، نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی استان در محل حادثه برگزار شد. همچنین از مدیریت شرکت پتروشیمی شیلات هم دعوت شد اما در جلسه حضور نیافت.