رهاسازی فوک خزر از تور صیادان

رهاسازی فوک خزر از تور صیادان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیر شیرازی اظهار کرد: این فُوک خزری نر حدود ۵ ساله در تور صیادان شرکت‌های زیرمجموعه ماهیان خاویاری گلستان نزد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیر شیرازی اظهار کرد: این فُوک خزری نر حدود ۵ ساله در تور صیادان شرکت‌های زیرمجموعه ماهیان خاویاری گلستان نزدیک مرز آبی ایران و ترکمنستان (کومه فرید پاک) گرفتار شده بود که با حضور نماینده مرکز تحقیقات پس از تیمار و نمونه برداری، بیومتری و معاینات و درمان‌های ضد انگل سرپایی در همان محل رها شد.

فُک یا فوک تنها گونه پستاندار خزر است و جمعیت آن به دلیل صید بی‌رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد هر چند به گفته شیرازی در حوزه جنوب خزر و در محدوده استان‌های شمالی ایران موردی از صید این گونه گزارش نشده است.

فوک خزری به‌طور میانگین ۱۵۰ سانتیمتر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فوک به شمار می‌رود، در گذشته تعداد زیادی از فک‌ها برای استفاده از پوست و گوشت شکار می‌شدند، اکنون هم هر سال تعدادی از آنها در تورهای ماهی‌گیران گرفتار یا کشته می‌شوند.

گروه امداد و نجات فوک خزر در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد، رهایی فک‌های آسیب دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فک‌های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و جمع آوری نمونه‌های بافتی از لاشه‌های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از جمله فعالیت‌های این گروه است.

فوک‌ها با خوردن آبزیان بیمار و ایجاد تعادل در جمعیت آن ‌ها در سالم سازی اکوسیستم و محیط زیست دریای خزر نقش مهمی ایفا می‌کنند.