روایت صالحی از پیشتازی ایران در عرصه فناوری کوانتومی در غرب آسیا

روایت صالحی از پیشتازی ایران در عرصه فناوری کوانتومی در غرب آسیا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی اکبر صالحی روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی در محل سازمان انرژی اتمی در سایت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی اکبر صالحی روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی در محل سازمان انرژی اتمی در سایت شهید شهریاری گفت: در چند سال اخیر زحمت زیادی برای راه اندازی این آزمایشگاه‌ها کشیده شده و تجهیزاتی که در این آزمایشگاه‌ها نصب شده امروز به ملاحظه ملت ایران خواهد رسید که فرزندانشان چه قدم های بلندی را در یک حوزه بسیار مهم برداشته‌اند.

وی حوزه فناوری کوانتومی را حوزه ای بسیار مهم خواند و گفت: اگر بخواهیم این فناوری را مقایسه کنیم مانند تحول دنیای با برق و دنیای بدون برق است یا تحول در ارتباطات در چند دهه اخیر با ۵۰ سال قبل است که امروز می‌بینیم با گوشی‌های همراه چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی حوزه کاربردهای فناوری کوانتومی را ارتباطات، محاسبات (کامپیوتر)، حسگرها (ساخت حسگرهای حساس)، شبیه‌سازی (یعنی به گونه‌ای که دقیق تر بتوانیم فرآیندهای شیمیایی را شبیه سازی کنیم که این قدم بلندی در عرصه علم است) عنوان و تصریح کرد: این سازمان در سال ۹۵ مطالعات در حوزه فناوری کوانتومی را شروع کرده و در سال ۹۸ آزمایش های بسیار کلیدی مانندتولید زوج فوتون‌های درهم تنیده را انجام داده است.

وی افزود: این آزمایش‌ها نخست در آزمایشگاه‌ها، سپس در فاصله ۳۰۰ متری و دو ماه قبل در فاصله ۱۶۳۰ متری انجام شد و ما به سرعت در این حوزه در حال قدم برداشتن هستیم و با تعدادی از دانشگاه‌ها هم همکاری می‌کنیم.

صالحی با تشریح چگونگی همکاری با دانشگاه‌ها اظهار کرد: با دانشگاه‌ها قرارداد بستیم. ما تجهیزات دانشگاه‌ها را تامین می‌کنیم و منابع را برای گرفتن دانشجوی پست داک، دکترا و حتی در حد فوق لیسانس را در اختیارشان می‌گذاریم به شرطی که این دانشگاه‌ها در جهت پروژه‌های تعیین شده توسط مرکز کوانتومی سازمان انرژی اتمی حرکت کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در عرصه کوانتومی در دنیا هر روز بیشتر می‌شود، گفت: کشورهای مختلفی به سرعت وارد این حوزه شده‌اند مثلاً هند در حد میلیاردی در این حوزه سرمایه گذاری می‌کند. چین کشوری پیشتاز است و آمریکا و اروپا هم جای خود دارد؛ اما در عین حال ایران هم در غرب آسیا تا به امروز از همه کشورها جلوتر و پیشتاز این عرصه است.

وی خاطرنشان کرد: ما روی فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنیم. البته سرمایه‌گذاری مورد نیاز قابل‌ توجه خواهد بود اما ما در حد بضاعت خودمان در قسمت‌های مهمتر سرمایه گذاری می‌کنیم و هر روز بر تجهیزات این مرکز افزوده خواهد شد.

صالحی گفت: کار هوشمندانه‌ای انجام شد که کل کشور باید هم‌افزایی کنیم، یعنی ضرورتی ندارد یک مرکز همه چیز را در دل خود جای دهد. دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌های ما هر کدام در بخشی از این حوزه می‌توانند بالقوه دارای استعدادهای انجام کار باشند و ما وظیفه داریم این استعدادهای بالقوه در این حوزه را با تجهیز تزریقات و امکانات بالفعل کنیم.

وی با بیان اینکه زمینه همکاری آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها به اضافه آزمایشگاه‌های مرکز فناوری کوانتومی را در یک فضای مجازی باید فراهم کنیم، مثلا دانشجویی در دانشگاه تهران در این حوزه فناوری فعالیت می‌کند اما نیاز است آزمایشی انجام دهد که نیازهای آزمایشگاهی او در اصفهان است.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآورشد: در این زمینه مدیریت واحدی را در نظر گرفتیم. پول رفت و آمد دانشجو و هزینه اقامت به همراه هزینه دانشگاه را تامین می‌کنیم. دانشجویان در هر دانشگاهی که باشند از آزمایشگاه‌های دیگر دانشگاه‌ها به اضافه آزمایشگاه واقع در مرکز فناوری کوانتومی سازمان را متعلق به خودشان می‌دانند.

صالحی گفت: نمی‌خواهیم سرمایه ملت را دوباره هزینه کنیم بلکه می‌خواهیم با تکمیل این سرمایه به صورت هم افزا بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه این آزمایشگاه ملی است، ادامه داد: این آزمایشگاه می‌تواند در اختیار دوره‌های تحصیلات تکمیلی در این حوزه قرار می‌گیرد و کار بزرگی در این حوزه دارد انجام می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نقشه راه فناوری کوانتومی شش سال پیش برای اتحادیه اروپا تدوین و تهیه شده بود، اظهار کرد: ما هم از سال ۹۶ کار را شروع کرده و نقشه راهی را همان زمان تهیه کردیم و از حیث زمانی از اتحادیه اروپا چندان عقب نیستیم اما سرمایه‌گذاری ما در برابر سرمایه گذاری آنها از نظر حجم قابل مقایسه نیست.

وی افزود: در عین حال برکت که در کار ما است برکت بزرگی است و با سرمایه اندک اما در یک بستر معنوی و اقتصادی کار می‌کنیم و این را شعارگونه نمی‌گویم و به عنوان کسی که ۵۰ سال در این مسائل است و کار می‌کند دیدم کارهایی که در ایران با این حجم مالی و بضاعت اندک انجام می شود، همسنگ با دیگران جلو می رویم.

صالحی با ذکر مثالی اضافه کرد: دانشگاه ام‌آی‌تی که حدود ۱۰ هزار دانشجو دارد با بودجه چند میلیارد دلاری فعالیت می کند و دانشگاه صنعتی شریف با بودجه ۲۰ میلیون دلاری فعالیت می‌کند و نمی‌توان ۲۰ میلیون دلار را با چند میلیارد دلار مقایسه کرد اما چیزی که از دانشگاه صنعتی شریف بیرون می آید نسبت به هزینه ای که می کند از حیث کیفیت و کمیت علمی فاصله بسیار ناچیز است و این نشان از اعتقاد عشق و علاقه وطن دوستی جوانان ما دارد.