سی و سومین تهران گردی مسجدجامعی در هیات ها و تکایای قدیمی تهران

سی و سومین تهران گردی مسجدجامعی در هیات ها و تکایای قدیمی تهران

سی و سومین برنامه کشف تهران مسجدجامعی با حضور در تکایای قدیمی تهران کلید خورد. ...
سی و سومین تهران گردی مسجدجامعی در هیات ها و تکایای قدیمی تهران جامعه > شهری - سی و سومین برنامه کشف تهران مسجدجامعی با حضور در تکایای قدیمی تهران کلید خورد.
تهرانگردی مسجدجامعی در تکایا و هیئت‌های مذهبی صبح امروز جمعه احمد مسجدجامعی مهمان حسینیه بزازها در منطقه بازار شد و در سوگ حضرت قاسم (ع) به عزاداری پرداخت
تهرانگردی مسجدجامعی در تکایا و هیئت‌های مذهبی مسجدجامعی از حسینیه سید هاشم شیرازی که یکی از قدیمی ترین هیئت‌های تهران است بازدید کرد
تهرانگردی مسجدجامعی در تکایا و هیئت‌های مذهبی مسجدجامعی از حسینیه خیاط‌ها واقع در حوالی چهارراه سیروس بازدید کرد
تهرانگردی مسجدجامعی در تکایا و هیئت‌های مذهبی
تهرانگردی مسجدجامعی در تکایا و هیئت‌های مذهبی مسجد جامعی با حضور در خانه سادات اخوی در مجلس عزاداری آنها شرکت کرد
تهرانگردی مسجدجامعی در تکایا و هیئت‌های مذهبی مسجد جامعی با حضور در خانه سادات اخوی در مجلس عزاداری آنها شرکت کرد
تهرانگردی مسجدجامعی در تکایا و هیئت‌های مذهبی مسجدجامعی: تالیف و مرمت تابلوهای ارزشمند و آثار خوشنویسی که در حال پوسیدگی بودند در دستور کار قرار گرفته است
تهرانگردی مسجدجامعی در تکایا و هیئت‌های مذهبی
تهرانگردی مسجدجامعی در تکایا و هیئت‌های مذهبی
تهرانگردی مسجدجامعی در تکایا و هیئت‌های مذهبی


 

 

سی و سومین برنامه کشف تهران احمد مسجدجامعی صبح امروز جمعه با محوریت بازدید از تکایا و هیئت‌های مذهبی قدیمی تهران آغاز شد.

صبح امروز احمد مسجدجامعی مهمان حسینیه بزازها در منطقه بازار شد. در این مسجد عزاداری برای حضرت قاسم (ع) بود. او پس از آن نیز بازدیدی از یکی از قدیمی ترین بیمارستان‌های تهران معروف به درمانگاه عرب‌ها بازدید کرد. مسئولان این بیمارستان از مسجدجامعی و خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی شهر تهران درخواست کردند تا نسبت به بازسازی این بیمارستان که در حریم کاخ گلستان قرار دارد، چاره‌ای بیندیشند.
بیمارستان سید الشهدا(ع) که در چهار راه گلوبندک و در حریم کاخ گلستان قرار دارد، اجازه ساخت و ساز نداشته و با آنکه نیاز به افزایش ارتفاع دارد اما به دلیل قرار گرفتن در بافت تاریخی بازار اجازه ساخت و ساز به آن داده نشده است.

همچنین خسرو آبادی مدیر کل میراث فرهنگی شهر تهران در تشریح جزئیات عدم ساخت و ساز این بیمارستان در محدوده بافت تاریخی بازار گفت: سازمان میراث فرهنگی برای افزایش ارتفاع و ساخت و ساز در منطقه بازار ضوابط خاصی را در نظر گرفته است.

او گفت: این بیمارستان در حریم بازار و کاخ گلستان قرار دارد و با وجود آنکه این بیمارستان برای افزایش ارتفاع از کمیسیون ماده پنج مجوز گرفته است، اما نماینده میراث فرهنگی نقشه مربوطه را امضا نکرده است.

خسروآبادی با بیان اینکه امضای نماینده میراث فرهنگی پای نقشه افزایش ارتفاع این بیمارستان نیست، گفت: با وجود اصرار مسئولان این بیمارستان،‌ رسیدگی به این موضوع به شورای فنی نیز سپرده شد که این شورا نیز افزایش ارتفاع این بیمارستان را رد کرد.

او گفت:‌ البته امروز مسئولان این بیمارستان اعلام کردند که می‌توانند به جای افزایش ارتفاع سطح اشغال را افزایش داده و یا به صورت پلکانی ارتفاع بیمارستان را افزایش دهند که مقرر شد این سخنان، به صورت پیشنهاد به سازمان میراث فرهنگی ارائه شود تا بتوان برای حل این مسئله چاره‌ای بیندیشیم.

 

حضور در حسینیه سید هاشم شیرازی

همچنین احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در سی و سومین تهران گردی مسجدجامعی را همراهی کرد.

مسجدجامعی همچنین در ادامه تهرانگردی‌اش از حسینیه سید هاشم شیرازی که یکی از قدیمی ترین هیئت‌های تهران است بازدید کرد.

او در این حسینیه که علم قدیمی 127 ساله وجود داشت و از کتابخانه نسخ خطی این هیئت که 31 جلد کتاب چاپ سنگی داشت بازدید کرد و گفت: به زودی فردی را برای ثبت این کتب به حسینیه خواهد فرستاد.

در این حسینیه که توسط نسل پنجم نوادگان سید هاشم شیرازی اداره می‌شد، منبری به قدمت 137 سال وجود داشت که مردم برای حاجت روا شدن به آن متوسل می‌شدند.

همچنین احمد مسجدجامعی با انتقاد از ورودی مدرن این حسینیه گفت: ورودی این هیئت قدیمی مدرن شده و باید این ورودی به سبک و سیاق گذشته خود بازگردد.

مسجدجامعی از احمد دنیامالی که او را در این تهران گردی همراهی می‌کرد درخواست کرد نظارت بر این تغییر ورودی‌ را انجام دهد.

همچنین مسجدجامعی در ادامه از حسینیه خیاط‌ها واقع در حوالی چهارراه سیروس نیز بازدید کرد.

 

خانه سادات اخوی و تکیه رضاقلی خان

مسجد جامعی در ادامه سی و سومین تهرانگردی خود با حضور در خانه سادات اخوی در مجلس عزاداری آنها شرکت کرد.

خانه سادات اخوی که یکی از معروف ترین هیئت‌های تهران محسوب می‌شود، در زمان فتحعلی شاه دایر شده است و در دهه فاطمیه و دهه اول ماه محرم جلسات عزاداری برای زنان برپا می‌شود، اما به مرور زمان بخش کوچکی از حیاط این خانه را به مردان اختصاص دادند.

خانه سادات اخوی یکی از قدیمی‌ترین حسینیه‌های تهران محسوب می‌شود که به گفته زنان محلی منبر متبرکی دارد و زنان برای حاجت روا شدن از زیر منبر رد می‌شوند و حتی گفته می‌شود در زمان قاجار قنداقه کودکان را با این منبر متبرک کرده و به همین دلیل نیز حضور بسیاری از مادران با نوزادانشان در مراسمات این حسینه به چشم می‌خورد.

همچنین مسجدجامعی با همراهی احمد دنیامالی از تکیه رضاقلی‌خان که در محله سرچشمه تهران دایر است بازدید کرد و قول همکاری برای مرمت بافت تاریخی این تکیه را داد و گفت: اگر هزینه تعمیر و مرمتش تامین نشود، شخصا این پول را پرداخت می‌کنم.

احمد مسجدجامعی در ادامه تهرانگردی خود با بیان اینکه شناسایی، مرمت و فهرست نویسی نسخ خطی به حسینیه‌های تهران در این تهرانگردی مدنظر بوده است، گفت: تالیف و مرمت تابلوهای ارزشمند و آثار خوشنویسی نیز که در حال پوسیدگی بودند یکی دیگر از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

او در مورد مرمت و تعمیر سقاخانه تکیه رضاقلی خان و حسینیه سید هاشم شیرازی گفت: همچنین تکمیل آیینه کاری و مقرنس کاری حسینیه سید هاشم شیرازی نیز مورد توجه قرار گرفت.

 

آب روی آب

مسجدجامعی در ادامه با حضور در مسجد قندی واقع در منطقه 11 تهران این مسجد را یکی از آثار سنتی تهران نامید و گفت: از تهیه کنندگان و دست اندرکاران این مسجد درخواست می‌شود که سبک و سیاق سنتی و قدیمی این مسجد را حفظ کنند.

یکی از مسئولان اداره این مسجد در مورد چگونگی بازسازی این بنا گفت: سالهای پیش به دلیل نم دادن زمین این مسجد تا ستون در خاک فرو رفته بود که توانستیم ستون‌های سنگی این بنا را حفظ کنیم.

این فرد با بیان اینکه طرح گسترش مسجد به دلیل وفاداری اهالی به مسجد ابتر ماند گفت: اهالی این محل حاضر نبودند به دلیل وفاداری‌شان به مسجد خانه‌هایشان را به ما بفروشند.

احمدمسجدجامعی با بیان اینکه در یکی از کوچه‌های این مسجد (کوچه توحیدی) سنت زیبای آب روی آب اجرا می‌شد، گفت: در این کوچه قناتی وجود داشت که مردم در روز تاسوعا برای همدردی با حضرت عباس (ع) در حالی که بر سر و سینه می‌زدند به کنار قنات آمده و آب را تا نزدیکی دهانشان برده اما آن را نمی‌نوشیدند که به این سنت آب روی آب می‌گفتند و همچنین در روز عاشورا بالای قنات مراسم عزاداری برپا می‌کردند اما کسی آبی نمی‌نوشید و تا عصر که آب بر روی اهل بیت باز می‌شود، آب نمی‌نوشیدند.

او با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود این کوچه به نام کوچه لب تشنه نامگذاری شود، گفت: پیشنهاد می‌شود که این کوچه به این اسم تغییر نام داده و زیر آن نوشته شود که به یاد شهید.

عکسها: ایسنا

47282