شرکت آمریکا مدرنا برای واکسن کرونایش تقاضای مجوز مصرف اضطراری کرد

شرکت آمریکا مدرنا برای واکسن کرونایش تقاضای مجوز مصرف اضطراری کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس به این ترتیب مسابقه میان شرکت‌ها برای شروع واکسیناسیون محدود افراد در میانه اوج‌گیری شیوع کرونا تشدید می‌ش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس به این ترتیب مسابقه میان شرکت‌ها برای شروع واکسیناسیون محدود افراد در میانه اوج‌گیری شیوع کرونا تشدید می‌شود.

کارشناسان می‌گویند برای موفقیت در مهار عالمگیری ویروس کرونا چندین واکسن تاثیربخش کرونا در دست باشد.

شرکت مدرنا اکنون پس از شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی همکارش بیونتک به دومین شرکتی بدل می‌شود که می‌خواهید واکسیناسیون در آمریکا را در ماه دسامبر (دی ماه) شروع کند. ناظران دارویی در بریتانیا نیز در حال ارزیابی واکسن فایزر و نیز واکسن شرکت بریتانیایی آسترازنکا هستند.

واکسن مدرنا چقدر موثر است

مدرنا با همکار موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا (NIH) واکسن کرونایش را تولید کرده است و قبلا داده‌های مقدماتی درباره موفقیت واکسن را منتشر کرده بود، اما اکنون می‌گوید داده‌ّ‌های نهایی درباره اثربخشی بالای ۹۴ درصدی را این هفته به دست آورده است.

دکتر تال زاکس از کمبریج ماساچوست آمریکا، مدیر ارشد پزشکی شرکت مدرنا گفت از میان ۱۹۶ مورد کووید-۱۹ در بررسی بزرگ این واکسن در آمریکا، ۱۸۵ مورد مربوط به گروه دریافت‌کننده دارونما و ۱۱ مورد مربوط به گروه واکسن واقعی هستند. فقط ۳۰ نفر از شرکت‌کنندگان در این بررسی دچار بیماری شدید شدند و یک نفر از آنها درگذشت و همه این موارد در گروه دارونما رخ داده بود.

زاکس گفت هنگامی از این نتایج خبردار شد، «به خودم اجازه دادم برای نخستین بار گریه کنم. ما از قبل، فقط در بررسی آزمایشی واکسن جان‌ انسان‌ها را نجات داده بودیم. فقط تصورش را بکنید هنگامی که شمار بسیاری از این افراد این واکسن را دریافت کنند، چه تاثیراتی خواهد داشت.»

مدرنا گفت اثربخشی و بی‌خطر بودن این واکسن که اثرات جانبی گذرای شبه‌آنفلوانزایی دارد- به این معنا است که این واکسن شرایط ضروری برای گرفتن مجوز مصرف اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را پیش از اینکه آزمایش مرحله نهایی کامل شود، دارد.

سازمان داروهای اروپا که مشابه اروپایی FDA است، نیز اعلام کرده است که آماده بررسی این واکسن برای دادن مجوز مصرف اضطراری است.

مراحل بعدی چه هستند

FDA قول داده است که پیش از دادن مجوز به هر واکسن کووید-۱۹، مشاوران علمی‌اش درباره وجود شواهد کافی درباره اثربخشی و بی‌خطر بودن واکسن به طور علنی بحث خواهند کرد.

در ابتدا در ۱۰ دسامبر (۲۰ دسامبر) فایزر و بیونتک داده‌های خود درباره اثربخشی ۹۵ درصدی اینواکسن ارائه خواهند کرد. انتظار می‌رود که مدرنا نیز دقیقا یک هفته بعد در ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) واکنش را وارد به اصطلاح «دادگاه علمی» کند.

سهمیه‌بندی واکسن‌های کرونا

اگر FDA اجازه مصرف اضطراری واکسن مدرنا را بدهد، این شرکت انتظار دارد ۲۰ میلیون دوز واکسنش را تا پایان سال برای مصرف در آمریکا آماده کند. دریافت‌کنندگان واکسن به دریافت دو دوز واکسن نیاز خواهند داشت، بنابراین این میزان واکسن برای ۱۰ میلیون نفر کافی خواهد بود.

فایزر انتظار دارد که ۵۰ میلیون دوز واکسن را در ماه دسامبر در اختیار داشته باشد. نیمی ازواکسن‌ها که برای ۱۲.۵ میلیون نفر کافی است به آمریکا اختصاص داده می‌شود.

هیات‌ متفاوتی از کارشناسان آمریکایی که مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا تشکیل داده است، در این هفته دیدار خواهند کرد تا تصمیم بگیرند واکسن‌های عرضه‌شده در ابتدا به چه کسانی داده شوند. انتظار می‌رود نخستین دوزهای واکسن به کارکنان مراقبت بهداشتی داده شود و اگر این واکسن‌ها در سالمندان نحیف موثر باشند، در مرحله بعدی ساکنان درازمدت آسایشگاه‌ها در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند. هنگامی که در ماه‌های آینده به تدریج واکسن بیشتری در دسترس قرر می‌گیرد، سایر کارکنان ضروری و افراد در معرض بیشترین خطر در نوبت بعدی خواهند بود. اما انتظار نمی‌روند که جمعیت عمومی دست کم تا بهار آینده به این واکسن دسترسی پیدا کنند.

به گفته زاکس، مقدار قابل‌توجهی واکسن مدرنا بعدا در «فصل اول» سال آینده برای کشورهای به جز آمریکا در دست خواهد بود.

او گفت: «آشکار است که ما هر کاری که در توانمان باشد انجام می‌دهیم تا ظرفیتمان را افزایش دهیم و این زمان‌بندی را جلو بیندازیم.»

واکسن‌های مدرنا و فایزر از فناوری مشابهی از قطعه‌ای از رمز ژنتیکی برای پروتئین «گل‌میخی» که از سطح ویروس بیرون می‌زند، استفاده می‌کنند. این RNA پیامبر یا mRNA به بدن می‌آموزد که مقداری پروتئین گل‌میخی بی‌ضرر تولید کند تا سلول‌های ایمنی برای شناسایی ویروس واقعی تعلیم ببینند.