شوراها در شهرهایی که فارغ از مسائل سیاسی انتخاب شدند موفق‌ترند

شوراها در شهرهایی که فارغ از مسائل سیاسی انتخاب شدند موفق‌ترند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد امیرآبادی فراهانی شامگاه شنبه در نخستین گردهمایی و هم اندیشی اعضای دوره‌های گذشته شورای اسلامی شهر مقدس قم که در سالن همایش

به گزارش خبرنگار مهر، احمد امیرآبادی فراهانی شامگاه شنبه در نخستین گردهمایی و هم اندیشی اعضای دوره‌های گذشته شورای اسلامی شهر مقدس قم که در سالن همایش رضوان شهرداری قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: بخش مهمی از اداره کشور و حاکمیت را شوراها بر عهده دارند و وظایف زیادی از دولت را انجام می‌دهند.

وی گفت: اگر مدیریت شهری هم بر عهده دولت بود با این شرایط اقتصادی کشور مدیریت سخت می‌بود و شوراها در دوره‌های مختلف با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بودند که عملکرد شوراها در هر دوره ارتقاء یافت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: شوراها روز به روز عملکرد بهتری داشتند البته در برخی از شهرها نیز اینگونه نبود و برخی مواقع گروه‌های سیاسی لیست‌هایی که می‌دهند به سابقه و عملکرد افراد توجهی ندارند که در این صورت عملکردها نیز ضعیف خواهد بود.

وی افزود: در مجموع وضعیت و عملکرد شوراها در کشور قابل قبول است و باید قبول کرد مجلس و دولت در این سال‌ها همراهی خوبی با شوراها نداشتند و اختیارات شوراها کم شد.

امیرآبادی فراهانی بیان داشت: امروز این دیدگاه وجود دارد که اختیارات شورا افزایش یابد که طرح آن در کمیسیون شورا تهیه شده است که مقرر گردید این طرح به صورت آزمایشی به صحن بیاید و پس از رای اعتماد شورا به شورای نگهبان برود.

برخی از نمایندگان مجلس مخالف با افزایش اختیارات شورا هستند

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان مجلس مخالف با افزایش اختیارات شورا هستند و طرحی آورده شده که شوراها فقط جایگاه نظارتی داشته باشند و اختیاراتی همچون انتخاب شهردار و تصویب بودجه را نیز از شورا سلب کنند که این طرح طرفدارانی دارد تا شوراها اختیارات نازلی داشته باشند که البته این نگاه را قبول نداریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: آنجا که مردم در شهرهای مختلف فارغ از مسائل سیاسی انتخاب‌های خوبی داشتند شوراها دارای عملکرد موفقی بودند.

وی تصریح کرد: در طول ۵ دوره عملکرد شورا، قم دارای بهترین شوراهای شهر کشور بود که البته گاهی تصمیمات اشتباهی هم دیده می‌شد.

امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: تصمیمات برخی از شوراها در شهرهای مختلف بر اساس سیاسی کاری و یا تخلفات مالی و اقتصادی بود اما تصمیمات شورای اسلامی شهر قم بر اساس خرد جمعی بوده است و اعضای شورا در این ۵ دوره از پاک دست‌ترین افراد بودند و قم در این سال‌ها در مسیر توسعه قرار گرفت.

فعالیت‌های شورای اسلامی شهر قم در طی ۵ دوره قابل دفاع است

وی گفت: درست است که در طی این سال‌ها اعضای شورا بر اساس یک لیست واحد سیاسی بر روی کار آمدند اما در تصمیم گیری‌ها بر اساس کار کارشناسی اقدام می‌شد و این فعالیت‌های شورا در طی ۵ دوره قابل دفاع است.

نماینده مردم قم در خانه ملت تصریح کرد: ما در خصوص مونوریل تصمیم گیر اصلی نبودیم و برخی از اعضای شورا مقاومت کردند و برخی مدافع آن بودند و باید عنوان کرد که برخی از تصمیمات در اختیار فقط شورا نبود و شهر مسئولان دیگری از جمله استاندار و نمایندگان وجود دارد که در تصمیمات نظر می‌دهند.

وی عنوان کرد: آنچه که در قم تصمیم گرفته شده است قابل دفاع است و تصمیات اشتباهی که اتخاذ شده کامل در اختیار شورا نبوده است.

امیرآبادی فراهانی بیان داشت: گردهمائی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر قم کار خوبی بود که پیشنهاد می‌شود دفتری در شورا برای این امر اختصاص یابد و از تجریبات اعضای سابق شورا استفاده شود.