عاقبت الاغ تنبل

عاقبت الاغ تنبل

  به گزارش سرویس کودک جام نیوز، ضرب المثل بار الاغ را که بردارند، پالونش را هم به منزل نمی رساند رو شنیدین؟ این مثل برای اشخاصی به کارمی رود


 

به گزارش سرویس کودک جام نیوز، ضرب المثل بار الاغ را که بردارند، پالونش را هم به منزل نمی رساند رو شنیدین؟ این مثل برای اشخاصی به کارمی رود که جز تن پروری هنر و کاری نداشته باشند و در برابر امتیازاتی که به آنها می دهند خود را به بی خیالی بزنند. مرد هیزم شکنی بود که یک الاغ و یک شتر داشت که ابزار کارش بودند و هیزم ها را بار آنها می کرد و برای فروش به شهر می آورد. یک روز طبق معمول الاغ و شتر را برداشت و برای هیزم چینی رفت. بعد از اینکه کارش تمام شد، هیزم هایی را که چیده بود بار الاغ و شتر کرد و به سمت شهر به راه افتاد.

 


 

در بین راه الاغ شروع به تپیدن و خم خم راه رفتن کرد. مرد نصف هیزم ها را که روی الاغ بود، برداشت و پشت شتر گذاشت. مقداری راه که آمدند الاغ روی زمین خوابید. مرد هیزم چین به ناچار تمام هیزم ها را از روی الاغ برداشت و روی شتر زبان بسته گذاشت. هنوز کمی راه نرفته بودند که الاغ، باز خودش را به ناتوانی زد و دراز به دراز روی زمین خوابید. مرد هم پالان و خود الاغ را روی شتر بیچاره گذاشت.

 

شتر ناراحت شد و با خودش گفت:« بلایی به سر این الاغ بیاورم که آن سرش ناپیدا باشد.»‌ در همین موقع به پرتگاهی رسید تکانی به خود داد و الاغ را به ته دره انداخت و هلاک کرد. از آن موقع می گویند: «بار الاغ را که بردارند، پالونش را هم به منزل نمی رساند.»

 

2016/تبیان

 

 «برای ارسال نقاشی های زیبای خود این قسمت را کلیک کنید»