عربستان سعودی ۲ شیعه بحرینی را اعدام کرد

عربستان سعودی ۲ شیعه بحرینی را اعدام کرد

به گزارش همشهری آنلاین، باقر درویش رئیس انجمن حقوق بشر بحرین خبر داد که عربستان سعودی امروز دوشنبه، دو جوان بحرینی را اعدام کرد که این اعدام‌ها با است

به گزارش همشهری آنلاین، باقر درویش رئیس انجمن حقوق بشر بحرین خبر داد که عربستان سعودی امروز دوشنبه، دو جوان بحرینی را اعدام کرد که این اعدام‌ها با استناد به «اعترافهای زیر شکنجه» صورت گرفته است.

پایگاه خبری مرآة البحرین به نقل از درویش گزارش داد، «صادق ثامر» و «جعفر سلطان» دو شیعه بحرینی هستند که در جریان یک «محاکمه بسیار شرم‌آور»، محکوم به اعدام شده بودند و حکم آنان، امروز اجرا شد.

وزارت کشور عربستان ادعا کرد که این دو نفر، وابسته به یک باند «تروریستی» بودند که سرکرده این باند در بحرین فعالیت داشته است. ثامر و سلطان متهم به تلاش برای «ناامن‌سازی عربستان و بحرین و ایجاد هرج‌ومرج در این دو کشور» بودند. وزارت کشور سعودی همچنین سه‌شنبه (دوم خرداد) از اجرای حکم اعدام یکی دیگر از جوانان شهر «قطیف» در شرق این کشور خبر داد.

این نهاد سعودی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که این فرد، به اتهام «جاسوسی برای یک کشور متخاصم» و خروج غیر قانونی از عربستان اعدام شده است. این نهاد سعودی مدعی شد که فرد اعدام شده، در حال آموزش استفاده از سلاح بوده و برای انجام حملات آماده می‌شده است.

این حکم در منطقه شرقیه اجرا شد. «احمد بن علی بن معتوق آل بدر» نام فردی بود که اعدام شد. شرق عربستان سعودی عمدتا شیعه نشین است و اهالی آن عموماً به دلایل سیاسی بازداشت و محاکمه می‌شوند.

درویش در ادامه تأکید کرد که «حکم اعدام ثامر و سلطان، نهمین حکم اعدام سیاسی و خودسرانه است که از آغاز سال ۲۰۲۳ [در عربستان] اجرا شده است».

به گفته این مسئول حقوق بشری، مسئولان سعودی، سلطان و ثامر را در سال ۲۰۱۵ بازداشت کرده بودند و بیش از ۱۰۰ روز در سلول انفرادی در زندان شهر «الدمام» زندانی بوده‌اند. مسئولان سعودی پس از ۱۱۵ روز به آنان اجازه دادند که با خانواده‌های خود تماس بگیرند.

مسئولان سعودی همچنین به آنان اجازه ندادند که درباره شرایط بازداشت خود سخن بگویند. در سال ۲۰۲۱ هم دادگاه کیفری سعودی که مخصوص مسائل مربوط به «تروریسم» است، ثامر و سلطان را به اعدام محکوم کرد.

عربستان اول خرداد نیز سه جوان شیعه را اعدام کرد.«حیدر بن حسن بن عبدالله مویس»، «حسن بن عیسی بن احمد آل مهنا» و «محمد بن ابراهیم بن جعفر امویس» نام این افراد بوده است.

اتهام این جوانان اهل قطیف طبق ادعای وزارت کشور عربستان سعودی، آموزش کار با سلاح و ساخت بمب در یک پادگان خارج از این کشور و متعلق به یکی از گروه‌های ضد عربستان سعودی عنوان شده اما منابع مخالف عربستان علت را صرفاً سیاسی دانسته‌اند.

از سال ۲۰۱۱ که همزمان با اعتراضات در کشورهای عربی، شرق عربستان و مناطق شیعه نشین نیز به پا خواستند، تاکنون دهها نفر از فعالان و معترضان به بهانه‌های امنیتی و ادعای مبارزه با تروریسم به دست دولت سعودی اعدام شده‌اند.