علائم آزارنده در یک سوم بهبودیافتگان از عفونت کرونا برای مدت‌ها ادامه می‌یابد

علائم آزارنده در یک سوم بهبودیافتگان از عفونت کرونا برای مدت‌ها ادامه می‌یابد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی پژوهشگران آمریکایی در دانشگاه واشنگتن دریافتند حدود یک سوم بیمارانی که هیچگاه بیماری کرونایشان آنقدر شدید نب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی پژوهشگران آمریکایی در دانشگاه واشنگتن دریافتند حدود یک سوم بیمارانی که هیچگاه بیماری کرونایشان آنقدر شدید نبوده است که نیازی به بستری شدن پیدا کنند، ماه‌ها بعد همچنان از علائم خستگی، از دست دادن حس بویایی و چشایی و «گیجی و منگی» ( ناتوانی در تمرکز) شکایت می‌کنند.

این پژوهشگران می‌گویند از یک سوم از افراد دارای بیماری خفیف کرونا تا مدت‌ها دچار علائم آزارنده هستند، غافلگیر شدند. به گفته آنها اگر دچار عفونت کروناویروس شوید، با احتمال قابل‌توجهی ممکن است دچار کش آمدن علائم پس از رفع عفونت (long hauler) شوند.

این پژوهشگران ۱۷۷ بیمار در ناحیه سیاتل را که نسبتا جوان و سالم بودند، پیگیری کرده بودند، بنابراین نتایج کار آنها نشان می‌دهد هر کسی صرف‌نظر از سن یا وضعیت سلامتش باید خودش را در برابر کروناویروس محافظت کند.

بیش از ۹۰ درصد بیماران در این بررسی (با میانگین سنی ۴۸) فقط دچار علائم خفیف تا متوسط کووید-۱۹ شده و نیازی به بستری شدن پیدا نکرده بودند. معدودی از این بیماران دارای بیماری زمینه‌ای مانند فشار خون بالا یا دیابت بودند یا سیگار می‌کشیدند.

این پژوهشگران می‌گویند فقط بیماران بستری کووید-۱۹ نیستند که باید بر آنها متمرکز شد، شمار بسیاری از بیماران هم هستند که پس از رفع عفونت همچنان دچار علائمی باقی می‌مانند که زندگیشان را به هم می‌ریزد.

با توجه به شمار بسیار بالای موارد عفونت، حتی اگر ۳۰ درصد افراد برای شش تا نه ماه آینده دچار علائم باقی بمانند، بار بزرگی از بیماری ایجاد می‌شود.

این بررسی همچنین نشان داد احتمال دچار ماندن به علائم درازمدت پس از عفونت کووید-۱۹ اندکی با افزایش سن بالا می‌رود.

این بررسی نشان داد که ۲۷ درصد بیماران ۱۸ تا ۳۹ ساله علائم مداوم را گزارش می‌کنند، در حالیکه این رقم در افراد ۴۰ تا ۶۴ ساله به ۳۰ درصد و در افراد ۶۵ ساله و بالاتر به ۴۳ درصد می‌رسد.