فرانسه در اعتراض به معامله زیردریایی سفرایش در آمریکا و استرالیا را فراخواند

فرانسه در اعتراض به معامله زیردریایی سفرایش در آمریکا و استرالیا را فراخواند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌سایت «هیل» ژان- ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در جمعه بعدازظهر در این باره گفت این تصمیم بوسیله رئیس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌سایت «هیل» ژان- ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در جمعه بعدازظهر در این باره گفت این تصمیم بوسیله رئیس‌جمهور امانوئل مکرون گرفته شده است.

لودریان در بیانیه‌ای در این باره گفت: «لغو برنامه زیردریایی‌های کلاس تهاجمی که از سال ۲۰۱۶ میان فرانسه و استرالیا در جریان بود و اعلام همکاری جدید با ایالات متحده برای شروع بررسی همکاری آینده درباره زیردریایی با موتور هسته‌ای رفتاری غیرقابل‌قبول میان متحدان و همکاران است که پیامدهای مستقیمی بر دیدگاه ما از اتحادها، همکاری‌ها و اهمیت منطقه هندواقیانوسیه برای اروپا دارد.»

فرانسه یک توافق دفاعی چند میلیارد دلاری را با استرالیا دنبال می‌کرده است و توافق جدید میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا با نام AUKUS برای ساخت زیردریایی‌های با موتور هسته‌ای به معنای از دست رفتن فرصتی پرمنفعت برای این کشور است.

فرانسه همچنین در اعتراض به این توافق جدید نمایشگاهی را که قرار بود درباره کمک تاریخی نیروی دریایی فرانسه به نیروهای آمریکایی در جنگ استقلال آمریکا برگزار شود، لغو کرد.

وزیر خارجه فرانسه قبلا جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین مقایسه کرده و تصمیمات یک‌جانبه دولت پیشین آمریکا را یادآور شده بود.

مقامات دولت بایدن می‌گویند که قبل از اعلام توافق جدید بوسیله رئیس‌جمهور آمریکا به دولت فرانسه اطلاع داده بودند، اما ظاهرا این اطلاع تنها چند ساعت پیش از اعلام آن انجام شده بود.