فوق  تخصص غدد: باید از سونامی دیابت نگران باشیم

فوق تخصص غدد: باید از سونامی دیابت نگران باشیم

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شیوع نسبتا بالای دیابت در کشور گفت: به دیابت باید به عنوان یک تهدید جدی توجه ک

به گزارش روز جمعه روابط عمومی انجمن دیابت «سعید کلباسی» در حاشیه کارگاه بازآموزی دیابت ویژه پرستاران در مشهد گفت: برخلاف تصور، دیابت تنها یک بیماری با قندخون بالا نیست، بلکه یک عارضه جدی عروقی است که اندام های مختلف بدن از جمله قلب و چشم ها را دچار مشکل می کند.
وی چاقی و اضافه وزن، مصرف غذاهای آماده، کم تحرکی و استرس شدید ناشی از زندگی ماشینی و بالا بودن چربی و فشار خون را از عوامل ابتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: در دیابت پیشگیری بر درمان مقدم است، چون این بیماری با تجویز دارو قابل درمان نیست و مبتلایان باید تا آخر عمر تحت کنترل باشند، پس چه بهتر که از ابتدا مانع بروز این بیماری شویم.
این استاد دانشگاه، ورزش و تحرک کافی، پیاده روی مستمر، کاهش استرس و پرهیز از مصرف دخانیات و پرهیز از مصرف غذاهای آماده را از جمله راهکارهای پیشگیری و کنترل دیابت عنوان کرد و گفت: تشخیص به موقع دیابت که از طریق آموزش و اطلاع رسانی عمومی به جامعه میسر می شود، نقش موثری در پیشگیری از عوارض دیابت دارد.
وی گفت: متاسفانه حدود نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند که با آگاه کردن مردم خصوصا از طریق رسانه ها می توان به کنترل بیماری در آنها کمک کرد.
این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه در هر شش ثانیه یک نفر در اثر ابتلا به دیابت در دنیا می میرد و در هر چند دقیقه پای یک بیمار دیابتی به دلیل عوارض ناشی از آن قطع می شود، اظهار داشت: طبق آمارها حدود 11.3 درصد جمعیت بزرگسال کشور به این بیماری مبتلا هستند که اگر مبتلایان به اختلال قند ناشتا که در معرض خطر جدی دیابت هستند را به آنها بیافزاییم، حدود 20 تا 25 درصد جمعیت کشور با خطر دیابت مواجه هستند.
"شیوع این بیماری در برخی استان ها مثل یزد و بوشهر تا 13 درصد هم تخمین زده می شود که شیوع حدودا 40 درصدی دیابت در برخی کشور های حاشیه جنوبی خلیج فارس زنگ خطری برای شیوع گسترده دیابت در کشور است. چنانکه پیش بینی می شود تا سال 2025 شمار مبتلایان دیابت در کشور به مرز 8 تا 10 میلیون نفر برسد."
این فوق تخصص غدد گفت: طبق توصیه های انجمن دیابت آمریکا و اروپا که انجمن دیابت ایران نیز در درمان بیماری دیابت از آنها تبعیت می کند، آموزش در زمینه دیابت و راهکار های درمان آن نخستین گام در کنترل بیماری است.
وی افزود: وقتی بیمار کاملا با بیماری خود آشنا باشد، می تواند در روند درمان با پزشک همکاری کند. تغییر شیوه زندگی دومین گام در مسیر کنترل دیابت است، بدین ترتیب که ورزش و جلوگیری از اضافه وزن و پرهیز از عادت های پرخطر مثل استعمال دخانیات، استرس و کم خوابی باید به جزیی جدا نشدنی از زندگی بیمار تبدیل شود.
کلباسی گفت: خوشبختانه در زمینه داروهای درمان دیابت تحولات زیادی صورت گرفته است. چنانکه در گذشته در کشور ما تنها چند قلم قرص برای درمان دیابت تجویز می شد، ولی در حال حاضر خانواده گسترده ای از داروها با دامنه اثر مختلف، دست پزشکان را در تجویز داروهای متناسب با شرایط هر بیمار باز گذاشته است.
وی گفت: انسولین های جدید و نوترکیب که به بازار دارویی کشور وارد شده است، عوارض داروهای قبل را نداشته و اثر بخشی بسیار بهتری دارند که خوشبختانه تحت پوشش بیمه نیز قرار گرفته اند. برخی از داروهای جدید ضد دیابت علاوه بر کنترل بیماری باعث کاهش وزن نیز می شوند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: با همه پیشرفتهای دارویی اصلاح عادات غلط زندگی و غذایی، اصلی مهم در کنترل دیابت بوده و توقع بی جایی است که یک بیمار، رژیم غذایی مناسب را رعایت نکرده، زندگی پراسترس داشته و از مصرف دخانیات خودداری نکند و بخواهد به صرف مصرف دارو، بیماری خود را کنترل کند.
«عادل جاهد» یکی از متخصصان غدد کشور نیز در این همایش با اشاره به عوارض ناگوار ناشی از ابتلا به دیابت که دومین عامل عمده قطع پا پس از تصادفات است، به افراد بالای 45 سال توصیه کرد برای تشخیص به موقع این بیماری که علائم چندانی ندارد، انجام آزمایش های مستمر را جدی بگیرند.
وی غربالگری بزرگسالان از 45 سالگی به صورت دو دوره ای را مهمترین توصیه جهانی برای تشخیص دیابت عنوان کرد و گفت: افراد چاق، سیگاری یا کسانی که سابقه ابتلا به دیابت در خانواده آنها وجود دارد، لازم است از سنین پایین تر نسبت به انجام آزمایش قندخون اقدام کنند.
این متخصص غدد با بیان اینکه حدود 15 تا 20 درصد افراد جامعه به دیابت یا پیش دیابت مبتلا هستند، گفت: دیابت نوع یک، متاسفانه قابل پیشگیری نیست، ولی دیابت نوع دو که شایع ترین نوع دیابت است، با افزایش تحرک و اصلاح الگوی تغذیه و کاهش مصرف غذاهای نامناسب به راحتی قابل پیشگیری است.
دومین همایش بازآموزی ویژه پرستاران بیمارستان های تهران روز پنجشنبه با حمایت شرکت نوونوردیسک پارس و انجمن پرستاران و انجمن دیابت ایران برگزار شد.
همایش تحت آموزش پرستاران حدود یک ماه پیش در شهر مشهد برگزار شده بود.
علمی **9190**1601**