كمک رهبری به تيم مذاكره‌كننده هسته‌ای بسيار موثر بود

كمک رهبری به تيم مذاكره‌كننده هسته‌ای بسيار موثر بود

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره تاثیر اعلام موضع رهبری بر مسیر مذاکرات به خبرنگار «آفتاب» می گوید: «صحبت‌های مقام
آفتاب- سرویس سیاسی: سال‌هاست که برنامه هسته‌ای ایران، حساسیت و تنش میان ایران و غرب را در پی داشته است. پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، ایران و کشورهای 1+5 برای رسیدن به توافق هسته‌ای بر سر یک میز گرد هم آمدند و بر اساس گفته‌ تیم‌های مذاکره‌کننده هر دو طرف توانستند به پیشرفت خوبی هم برسند.
به گزارش «آفتاب»، در ماه‌های اخیر با توجه به بیشترشدن ملاقات‌های هئیت‌های مذاکره‌کننده ایران و غرب و نزدیک‌ترشدن به کسب توافق هسته‌ای دولت یازدهم در شرايط ويژه‌اي قرار گرفته است. از يك سو در مذاكرات حساس هسته‌اي بايد منافع ملي را كاملا حفظ كند و از سوي ديگر در داخل تحت فشار نيروهاي منتقد و مخالف قرار گرفته است. این در حالی است که مقام معظم رهبری روز یکشنبه هفته گذشته در ديدار فرماندهان و كاركنان نيروي هوايي ارتش و پدافند هوايي، با صراحت نظر خود را اعلام و تاکید کردند با توافقي كه بتواند انجام شود موافق هستند، اما با توافق «بد» موافق نيستند.
در همین راستا حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره تاثیر اعلام موضع رهبری بر مسیر مذاکرات به خبرنگار «آفتاب» می گوید: «صحبت‌های مقام معظم رهبری، نگرانی و دغدغه‌ای را که میان نخبگان ما  به وجود آمده بود را از بین برد.»
او می افزاید: «در این مدت اخیر در میان نخبگان ما نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه تیم مذاکره‌کننده زیر بار موافقت دو مرحله‌ای برود، صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری این نگرانی‌ها را به طور کامل رفع کرد.»
ترقی درباره تاثیر سخنان رهبری بر افکار عمومی جهان می‌گوید: «از طرف دیگر صحبت‌های سنجیده و به‌جای ایشان، توانست در افکار عمومی دنیا بار دیگر اقتدار و قدرت ایران را بازنمائی کند و تلاش‌های غرب را برای نشان‌دادن عجز ایران از رفتن به پای مذاکرات، را به طور کامل خنثی کند.»
وی می‌گوید: «رهبری نظر مردم را اعلام کردند ما با توافقی که منافع ملی ما در آن تامین شود موافقیم و با توافق بد مخالف. ما هم معتقدیم که توافق نکردن بهتر از کسب توافق بد است.»
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره نتایجی که اعلام موضع رهبری در پی داشت، می‌گوید: «رهبری به طور کلی با این موضع‌گیری، چند مسئله را مطرح کردند. اول آنکه ایشان نشان دادند که اگر پای میز مذاکرات نشسته‌ایم از روی ناتوانی و ناچاری نیست. ما برای اثبات حقانیت خود، احقاق حقوقمان و نشان دادن وجه منطقی مملکتمان بر سر میز مذاکرات نشستیم.»
این فعال سیاسی می‌افزاید: «دومین مسئله‌ای که در سخنرانی رهبری به خوبی به غرب القا شد، مفهوم توافق خوب از دیدگاه ایشان و مردم است. توافق خوب برای ما توافقی است که منافع ملی ما تامین شود، تحریم‌ها لغو شود و برنامه هسته‌ای ما به حیات خود ادامه دهد.»
ترقی می‌گوید: «از طرف دیگر رهبری صریحا اعلام کردند که موفقیت مذاکرات نباید دومرحله‌ای شود. توافق باید یک مرحله ای باشد.»
وی در پایان درباره کمک و حمایت رهبری به نفع تیم مذاکره کننده می‌گوید: «‌کمکی که رهبری به تیم مذاکره‌کننده کردند، بسیار با اهمیت و موثر بود. ایشان با اعلام حمایت خود از مذاکرات، سبب قوت قلب و آرامش هئیت مذاکره‌کننده شدند و موافقت خود را با توافقی که شروطش را هم فرمودند، اعلام کردند.»