موافقت مقامات ارشد موساد با بازگشت مشروط آمریکا به برجام

موافقت مقامات ارشد موساد با بازگشت مشروط آمریکا به برجام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از جورزالم (اورشلیم) پست،‌ ژنرال های سابق ارتش اسرائیل و مقامات ارشد موساد خواستار بازگشت بایدن به توافق نامه ایران هستن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از جورزالم (اورشلیم) پست،‌ ژنرال های سابق ارتش اسرائیل و مقامات ارشد موساد خواستار بازگشت بایدن به توافق نامه ایران هستند.

مقامات ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کردند از موضع بایدن در عدم لغو تحریم های ایران تا زمانی که به توافق ۲۰۱۵ برگردد، حمایت می کنند.

گروهی از مقامات ارشد سابق کمیسیون انرژی اتمی، ارتش و موساد، نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، ارسال کردند و حمایت خود از ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران بدون لغو تحدیم‌ها را ابراز داشتند.

فرماندهان امنیتی در این نامه که تحت هدایت قائم مقام سابق ستاد ارتش اسرائیل، ماتان ویلنای، نوشته شد گفتند: «از ابتکار عمل آمریکا برای اجبار ایران به دنبال کردن مجدد راهبردهای برجام (JCPOA) به صورت شفاف استقبال می کنند» چرا که تعهد به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در مورد توسعه موشک‌های بالستیک را نیز شامل می‌شود.

علاوه بر ویلنای، این نامه توسط مدیر سابق موساد، تامیر پاردو، سرلشکر اداره عملیات پیشین ارتش،‌ نیتزان آلون، رئیس سابق شورای امنیت ملی، اوزی آراد و الی لویت، معاونان ارشد سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل نیز امضا شده است.

مقامات ارشد دفاعی پیشین هدف خود از حمایت از موضع فعلی رئیس جمهور بایدن مبنی بر لغو تحریم های ایران به شرط پایبندی به توافق ۲۰۱۵ را اینگونه عنوان کردند که تهران در توافق باقی بماند و سپس روی طرحی برای پر کردن خلاهای فعلی برجام کار شود.

در این نامه تاکید شده است: «این اقدام، اطلاعات جدیدی را که از زمان برجام جمع آوری شده و همچنین مشکلات اضافی که ایران پیش آورده را در نظر می گیرد.»

این اولین بار نیست که این گروه با تلاش های نتانیاهو برای متوقف کردن برجام مخالفت می کند؛ پیش از امضای توافق ۲۰۱۵، این گروه از نخست وزیر خواستند سخنرانی خود در کنگره آمریکا را لغو کند.

در آن زمان، امیرام لوین، معاون کل سابق موساد گفت در حالی که صحبت کردن علیه نتانیاهو، به عنوان کسی که زیر نظر او در ارتش اسرائیل خدمت میکند، برایش دشوار است، اما هدایتگری نخست وزیر مناسب نبود.

لوین گفت: «ما به جای اینکه دست در دست رئیس جمهور آمریکا کار کنیم، به آنجا می رویم و انگشت شست خود را در چشم او فرو می کنیم. این نه تنها به او صدمه می زند، بلکه مهمتر از همه، به شهروندان ایالات متحده که طرفدار اسرائیل هستند آسیب می رساند.»

لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی خبر از نگرانی برخی متحدان عرب آمریکا داد و نوشت در حالی که اروپا از رویکرد جدید ایالات متحده به دیپلماسی با ایران خرسند است، متحدان عرب واشنگتن در اضطراب به سر می برند.

دولت بایدن در نظر دارد گام هایی را برای تنش زدایی با تهران بردارد اما برخی از متحدان عرب واشنگتن در خاورمیانه که پیش از این نیز مخالف توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران بودند، با ناراحتی از بازگشت آمریکا به سیاست های دوران اوباما یاد می کنند.

محمد الیحیی، ویراستار ارشد نشریه العربیه که تحت حمایت سعودی هاست گفت: «ایالات متحده برای بازگرداندن ایرانی ها به میز (مذاکره) بیش از حد تلاش می کند؛ همه اعراب در لبه صندلی خود نشسته اند و منتظرند تا سرنوشت منطقه را ببینند.» او یکی از اعضای ارشد مرکز تحقیقات خلیج فارس نیز هست.

اگرچه رهبران این کشورها اظهار نظر عمومی نکرده اند، الیحیی گفت «بدتر از» بازگشت به توافق هسته ای، برجام، نمی‌تواند باشد. لوین نیز گفته بود «رهبران در محافل خصوصی به اظهار نظر می‌پردازند ولی در مصاحبه‌های عمومی درست خلاف آن را بیان می‌کنند.»