هر ایرانی چند کیلو روغن مصرف می کند؟

هر ایرانی چند کیلو روغن مصرف می کند؟

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که مصرف روغن و اسیدهای چرب در کشور بالا است ، گفت: سرانه مصرف روغن هر ایرانی حدود 3 کیلوگرم است. ...

به گزارش پارسینه به نقل از ایرنا، سید حسن هاشمی گفت: سرانه مصرف روغن طی سال های 87 تا 90 ، 20 درصد اضافه شده که این وزارتخانه مصمم است مصرف روغن را طی 3 سال آینده با برنامه ریزی دقیق کاهش دهد.
وی تصریح کرد: سرانه مصرف روغن باید طی 3 سال آینده با برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم حدود 20 درصد کاهش یابد و صنایع غذایی و تولیدکنندگان باید این وزارتخانه را در کاهش مصرف روغن کمک کنند.

** ایرانی ها دو و نیم برابر دیگر مردم جهان نمک می خورند
وی با اشاره به مصرف زیاد نمک در بین مردم گفت: هم اکنون مصرف نمک در بین هموطنان دو و نیم برابر بیشتر از استاندارد جهانی است و هر روز تعداد زیادی از افراد به دلیل کم توجهی و مصرف بی رویه نمک جان خود را از دست می دهند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: سیاست های وزارت بهداشت کاهش سالانه 10 درصد نمک دریافتی است که صنایع غذایی نیز باید به تولید مواد غذایی کم نمک توجه داشته باشند.
وی با بیان این که آمار مرگ و میر در ایران به ویژه بیماری های قلبی و عروقی در رتبه های نخست به زندگی قرار دارد ، گفت: چربی اشباع و چربی با ترانس بالا در افزایش مرگ و میر موثر هستند.
وی افزود: هم اکنون 12 هزار واحد تولیدی در کشور به تولید مواد غذایی می پردازند که 45 هزار و 550 پروانه بهداشتی برای تولیدات و محصولات غذایی صادر شده که 25 درصد درآمد خانوار شهری را تامین مواد غذایی تشکیل می دهد و رونق این صنعت بسیار مهم است.
وی با بیان این که صادرات مواد غذایی به کشورهای خارجی زیاد نیست ، گفت: سالانه حدود 1.3 میلیارد تومان صادرات محصولات غذایی داریم که از آمادگی بازارهای بین المللی برای صادرات محصولات غذایی خود استقبال می کنیم.

**هشدار وزیر به اضافه مصرف 30 درصدی شکر در کشور
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به اضافه مصرف 30 درصدی شکر در کشور هشدار داد.
هاشمی گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان دریافت شکر در روز باید حداکثر 10 درصد کالری دریافتی باشد در حالیکه طی سال های 87 تا 90 میزان شکر دریافتی 30 درصد افزایش یافته است که این نشان از افزایش شاخص 21.1 به 23.9 کیلوگرم بوده ایم.
وی تصریح کرد: همچنین 2.5 برابر بیش از میانگین جهانی نمک مصرف می کنیم که باعث فشار خون، گرفتگی رگ ها و بروز سکته می شود به همین دلیل در برنامه وزارت بهداشت کاهش سالانه 10 درصد نمک دریافتی در دستور کار قرار گرفته است.
وزیر بهداشت گفت: محدود کردن قند و نمک در منابع غذایی از برنامه های دیگر وزارتخانه است چرا که بیماری های قلبی به عنوان رتبه اول مرگ و میر در کشور است.
هاشمی با بیان اینکه 50 درصد جمعیت کشور افزایش وزن دارند به همین دلیل باید انرژی دریافتی مردم محدود شود و تغییر الگو در مصرف چربی ها از اشباع به غیراشباع و حذف ترانس از روغن های خوراکی، شکلات، شیرینی انجام شود.
وزیر بهداشت گفت: طبق سند ابلاغی از سوی رهبر، باید به صورت عادلانه سبد غذایی سالم و کافی در اختیار مردم قرار بگیرد در این سند برپیشگیری بر درمان و اصلاح سبک زندگی تاکید شده است.
هاشمی با بیان اینکه موضوعات غذا و هوا در کشور به صورت علمی و جدی پیگیری می شود گفت: نباید اجازه دهیم این موضوعات به نگاه های سیاسی آلوده شود.
هاشمی تصریح کرد: در صورتی که سخنی یا اقدامی صورت می گیرد همه موظف هستند برای رعایت حقوق مردم ازحاشیه ها پرهیز کنند و در مسیر منطقی و علمی حرکت کنند.
وی همچنین تاکید کرد: باید مراقب باشیم و موارد هشدار دهنده ای که اعلام می کنیم باعث ترساندن مردم نشود چرا که این هشدارها یک آسیب روانی محسوب می شود.
وی با اشاره به برنامه برچسب گذاری مواد غذایی گفت: ظرف یک و نیم سال آینده بر روی تمام مواد غذایی علائم هشداردهنده نصب می شود.
هاشمی گفت: با اجرای این طرح هموطنان می دانند که کدام مواد مجاز و کدام غیرمجاز است.
وزیر بهداشت گفت: لیست فرآورده های آسیب رسان تهیه و تحویل سازمانهای مربوطه شده است، توسعه و پایش محصولات غذایی با نظارت عمومی، پایش باقی مانده سموم و آفت کش ها در محصولات کشاورزی، غنی سازی مواد غذایی، افزایش مصرف ریز مغذی ها و برچسب گذاری مواد غذایی از جمله برنامه هایی است که در وزارت بهداشت دنبال می شود.