پاوه؛ قطب تولید گردو در کرمانشاه

پاوه؛ قطب تولید گردو در کرمانشاه

منصور احمدی در گفت و گو با همشهری آنلاین افزود: کرمانشاه یکی از استان‌های تولیدکننده گردو است و برآورد می‌شود درسال‌جاری حدود ۱۸هزار و ۴۸۵تن گردوی خشک

منصور احمدی در گفت و گو با همشهری آنلاین افزود: کرمانشاه یکی از استان‌های تولیدکننده گردو است و برآورد می‌شود درسال‌جاری حدود ۱۸هزار و ۴۸۵تن گردوی خشک دراین استان تولید شود.

وی گفت: سطح باغ‌های گردوی استان بیش‌از ۹هزارو ۱۹۲هکتار است که البته ازاین رقم، ۸هزار ۲۲۴هکتار باغ گردوی بارور است، اما بقیه باغ‌های گردو هنوز به مرحله باروری نرسیده‌اند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: متوسط عملکرد آبی باغ‌های گردوی استان هم ۲ تن گردوی خشک در هکتار است.

وی افزود: بیشترین باغ‌های گردوی استان با هزارو ۴۴۲ هکتار و تولید حدود ۲ هزارتن، در شهرستان پاوه قرار دارد. باغ‌های گردوی پاوه به‌دلیل استفاده کم باغداران از سم و کود، در فهرست باغ‌هایی با محصولات سالم قراردارد.

احمدی اضافه کرد: برنامه توسعه باغ‌های گردو در استان در دستورکار اداره‌کل جهاد کشاورزی کرمانشاه است و البته افزایش سطح باغ‌ها در استان به استقبال باغداران بستگی دارد.

وی در ادامه به شهرستان‌های تولید گردو در استان اشاره کرد و گفت: صحنه، پاوه، کنگاور، جوانرود، کرمانشاه وهمچنین دالاهو، ثلاث باباجانی، هرسین، روانسر، اسلام آبادغرب و سنقر و کلیایی از شهرستان‌هایی هستند که کشت گردو درآنها انجام می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: برداشت گردو در شهرستان‌های گرمسیر استان از شهریورماه آغاز می‌شود و با توجه به تنوع اقلیمی استان، برداشت محصول در باغ‌های گردو تا اواخر مهر ادامه پیدا می‌کند. خشکسالی اخیر سبب کاهش میزان عملکرد محصول و حساسیت نسبت به سرمازدگی شده‌است.

احمدی بیان کرد: بخشی از گردو در استان مصرف داخلی دارد و بخشی از آن نیز به کشورهای عراق و حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود. همچنین از ویژگی منحصربه‌فرد گردوی استان این است که در ارتفاعات بالا به‌دلیل بارندگی و دمای مناسب میزان روغن و عطر طعم گردو بسیار بالا می‌رود.