کشف دو ژن مرتبط با کارایی استاتین ها

کشف دو ژن مرتبط با کارایی استاتین ها

تهران-ایرنا-پزشکان انگلیسی دو ژن مرتبط با کارایی استاتین ها را در پایین آوردن سطح چربی خون کشف کردند. ...

به گزارش ایرنا از هلث، این کشف راه را برای ابداع آزمایش خونی هموار می سازد که افراد در معرض خطر ابتلا به عوارض جانبی استاتین ها را مشخص می کند.
این آزمایش خون همچنین به پزشکان اجازه می دهد که داروهای دیگری را به جای استاتین ها برای افراد در معرض خطر ابتلا به عوارض جانبی استاتین ها، تجویز کنند.
استاتین ها داروهای کاهش دهنده چربی خون هستند اما افراد زیادی بر اثر مصرف این داروها به عوارض جانبی آن از جمله تاری دید، خستگی ماهیچه و آسیب کبدی مبتلا می شوند.
اکنون محققان دانشگاه «کویین مری» در لندن با همکاری محققانی از سراسر جهان از راز کارایی بهتر استاتین ها در پایین آوردن سطح چربی خون در برخی افراد نسبت به افراد دیگر پرده برداشتند.
محققان با تجزیه و تحلیل دی.ان.ای بیش از چهار هزار نفر که استاتین مصرف می کردند متوجه شدند که دو ژن بر کارایی این داروها در پایین آوردن چربی خون تاثیر دارند.
آنها متوجه شدند که یکی از این ژن ها ورود استاتین ها را به کبد دشوار می سازد که این موضوع باعث کاهش کاریی داروها می شود زیرا استاتین ها در کبد سطح کلسترول خون را پایین می آورند.
اما ژن دوم باعث می شود که استاتین ها کارایی بسیار خوبی داشته باشند.
محققان می گویند: این کشف راه را برای ابداع آزمایش های خونی هموار می سازد که ضمن مشخص کردن افراد در معرض خطر ابتلا به عوارض جانبی استاتین ها به پزشکان امکان می دهد افرادی که این داروها تاثیر خوبی بر آنها ندارند را پیدا کرده و داروهای دیگری را به جای استاتین برای آنها تجویز کنند.
استاتین ها بیشترین دارویی است که در انگلیس تجویز می شود و حدود هشت میلیون نفر آن را مصرف می کنند.
این داروها جان هزاران نفر را در سال نجات می دهند اما عوارض جانبی مانند تاری دید، خستگی ماهیچه و آسیب کبدی نیز در برخی افراد ایجاد می کنند.
این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.
علمی(6)**2038**1440