لایحه حوادث غیر مترقبه بررسی شد

لایحه حوادث غیر مترقبه بررسی شد

به گزارش فارس،  تاریخچه امداد و نجات و طرح مدیریت بحران و در نهایت شکل گیری ساختار آن در کشور، سیاست های کلی نظام در این زمینه ، نقش شهرداری ها در مدی
به گزارش فارس،  تاریخچه امداد و نجات و طرح مدیریت بحران و در نهایت شکل گیری ساختار آن در کشور، سیاست های کلی نظام در این زمینه ، نقش شهرداری ها در مدیریت بحران، بررسی نحوه حضور نیروهای مسلح ، مسئولیت ها، جلسات برگزار شده در این زمینه،جایگاه وزیرکشور، استاندار و فرماندار در این قانون ، نتایج بررسی  مرکز پژوهش های مجلس ، رویکردهای قانون و میزان توجه آن به موضوعات پیشگیری و آمادگی ، توجه مسئولان به اهمیت مدیریت بحران ، بودجه پیش بینی شده و بخشی از موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مدیران و کارشناسان حاضر در نشست درباره آن به بحث و ارائه نظر پرداختند.

در این جلسه نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به جلسات برگزار شده برای تدوین لایحه و حضور نمایندگان سازمان های مختلف در این جلسات به بخشی از انتقادات مطرح شده در ارتباط با لایحه پاسخ دادو ضمن تشریح فرایند انجام گرفته تا زمان تدوین لایحه گفت: علت انتخاب وزیر کشور به عنوان رئیس شورای هماهنگی بحران تهران در لایحه کنونی به جای شهردار، به نقشی بر می گردد که وزارت کشور و استانداری در فراخوان نمایندگان سازمان های مختلف  بر عهده دارند. در نهایت نیز به این نتیجه رسیدیم که وزیر کشور به عنوان رئیس شورا و شهردار نیز زیر نظر وزیر به کار خود ادامه می دهند.

  هاشمی رئیس کمیسون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این رویکرد گفت: استاندار به عنوان یک مدیر تحت امر وزارت کشور نماینده عالی دولت به حساب می آید، به این دلیل قدرت اجرایی به او تفویض شده است، در نتیجه اگر این قدرت به  شهردار هم واگذار شود توانمند خواهد بود.

در این جلسه نمایندگان سازمان پدافند غیر عامل کشور از نادیده گرفتن نقش نیروهای مسلح و ضعف هماهنگی  به عنوان مشکلات عمده این لایحه سخن گفتند.

قدمی رئیس پیشین مدیریت بحران کشور نیز در این نشست  از مدیریت بحران به عنوان موضوعی مغفول در میان مسئولان یاد کرد و مشکلات مربوط به بودجه را یکی از بزرگترین موانع در مسیر عمل در راستای اختیارات مدیریت بحران یاد کرد.

وی همچنین از نادیده گرفتن نقش شهرداران در لایحه کنونی به عنوان یکی از نقاط ضعف  موجود نام برد و تشکیل جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور بدون حضور رئیس جمهور را مانعی بر اجرای درست مدیریت بحران و تفیض اختیارات در این زمینه دانست.

اهمیت دادن به پست سازمانی و پرهیز از تغییرات پیاپی مدیران بحران، بی توجهی به موضوع پیشگیری و آمادگی در رویکرد کلی لایحه، تاکید بر پرهیز از نگاه سیاسی در مدیریت بحران و بی توجهی به نظام تقسیم کار ملی از موضوعات دیگری بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این جلسه  جدی استاد دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به موفقیت های مدیریت بحران در کل کشور و انتقاد از بی توجهی رسانه ها به این نقاط قوت از تشکیل ساختار به عنوان یکی از مهمترین نقاط قوت در این زمینه یاد کرد و گفت: مدیریت بحران برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند زمان است ، در نتیجه نمی توان در کوتاه مدت به نقطه مطلوب خود رسید.

وی  از عدم اولویت دادن به مدیریت بحران در کشور و اتکای بیش از اندازه به منابع مالی به عنوان بخشی از مشکلات مدیریت بحران یاد کرد و با تاکید بر اهمیت تصویب هر چه سریع تر لایحه ، طولانی شدن زمان برای تصویب آن را ضربه به مدیریت بحران  دانست.

 احمد صادقی رئس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در ادامه با تاکید بر تاثیر قانون در اجرای درست مدیریت بحران ، خطاب به جدی گفت: در لایحه کنونی بسیاری از نکاتی که شما به آن اشاره کردید لحاظ نشده و نادیده مانده است.

همچنین دکتر عباس استاد تقی زاده قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از عدم شفافیت در شرح وظایف به عنوان یکی از نقاط ضعف لایحه نام برد و با تفکیک نقش فرماندهی و نقش هماهنگی از یکدیگر توجه به این تفکیک را در استفاده از ابزارها، منابع و تجهیزات ضروری دانست.

انتهای پیام/