آتش نشانان، مردان بی ادعایی که جان خود را برای نجات دیگران به خطر می اندازند

آتش نشانان، مردان بی ادعایی که جان خود را برای نجات دیگران به خطر می اندازند

تبریز - ایرنا - امروز، روز مردان بی ادعایی است که بدون هیچ چشم داشتی جان خود را برای نجات جان دیگران به خطر می اندازند، آتش نشانان نمونه بارز ایثار و

هفتم مهرماه سال 59 با حمله هوایی رژیم بعثی به پالایشگاه آبادان، آتش نشانان برای مهار آتش اعزام می شوند که در حین عملیات اطفا حریق، هواپیماهای دشمن دوباره اقدام به بمباران آن می کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود.
شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور این روز را با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در کشور و هم چنین برای گرامی داشت حماسه آفرینی ها و از خود گذشتگی های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس، روز آتش نشانی و ایمنی نامگذاری کرده است.
آتش نشانان به هر ماموریتی که اعزام می شوند در حین انجام وظیفه به طور معمول در معرض آسیب های جسمی و روحی و صدمات فیزیکی قرار می گیرند بطوری که یک آتش نشان در هر حادثه حداقل 10 مورد از عوامل زیان آور را لمس می کند و بر همین اساس آمادگی کامل آتش نشانان از هر حیث از ضروریات این حرفه است.
از مدیر منطقه دو آتش نشانی تبریز از سختی ها و بایدها و نبایدهای شغلش می پرسم و می گوید: آتش نشانی، برای ما آتش نشانان بیشتر از یک شغل و حرفه عشق است، اگر عشقی وجود نداشت هرگز نمی توانستیم در بدترین و سخت ترین شرایط در صحنه حوادث حضور یابیم و وارد مکانی شویم که همه مردم از آن می گریزند.
جابر گل قاسمی با 25 سال سابقه خدمت با اشاره به ورزش آتش نشانان در زمان های خاص در محوطه ایستگاه و اینکه برخی مردم می پندارند آتش نشانان از روی بیکاری ورزش می کنند، می افزاید: آمادگی جسمانی یکی از ضروریات این شغل است و به همین دلیل آتش نشانان هر روز باید به ورزش بپردازند تا بدنشان 24 ساعته آماده و سالم باشد.
وی ادامه می دهد: تمام دورهای امداد و نجات توسط استادان داخلی و خارجی به نیروهای آتش نشانی آموزش داده می شود و روزانه دو ساعت آموزش حین کار برای تمام آتش نشانان برای یادآوری تمام اقدامات لازم در مواجه با حوادث مختلف داده می شود.
از رییس ایستگاه شماره دو راه آهن تبریز در مورد بهترین خاطره ایی که در این 25 سال داشته می پرسم و می گوید: تمام این سال ها و روزهای من پر است از خاطرات تلخ و شیرین ولی خاطره ای که همیشه لبخند بر لبانم جاری می کند مربوط به لحظه تحویل سال 81 است.
وی اضافه می کند: یک ساعت به لحظه تحویل مانده بود که برای انجام عملیات نجات یک زن از ته چاه به منطقه قراملک اعزام شدیم و مقنی ما که وظیفه رفتن به داخل چاه را برعهده دارد وارد چاه می شود و نیم ساعتی داخل چاه را جستجو می کند و بالاخره بدون یافتن اثری از زن مفقود شده بالا می آید.
گل قاسمی ادامه می دهد: به دلیل اینکه نزدیک سال تحویل است و تمام لباس همکارمان در داخل چاه کثیف شده از صاحب خانه تقاضای شیلنگ آب می کنیم تا با سرو وضع مناسب سال جدید را شروع کند.
وی می گوید: به دلیل اینکه چادر و دمپایی های صاحبخانه در کنار چاه پیدا شده بود اهالی خانه تصور می کردند او به خاطر مشکلی که با همسرش داشته اقدام به خودکشی کرده و اهل خانه در حال گریه و زاری بودند که در این هنگام با رفتن به سوی انباری برای برداشتن شیلنگ آب متوجه می شویم که زنی که برایش عزاداری می کنند در انبار پنهان شده و در حال استراحت است.
رییس ایستگاه 13 مایان می افزاید: در این لحظه تمام اهل خانه شروع به شادی می کنند و ما در کنار این خانواده سال جدید را با شیرینی و لبخند آغاز می کنیم و با گذشت چندین سال از این حادثه هر وقت که از آن منطقه رد می شوم مرد خانه را می بینم و هر دو لبخند می زنیم.
از تلخ ترین حادثه ایی که برایش رخ داده می پرسم و می گوید: سازمان آتش نشانی برای امداد رسانی در مسیرهای صعب العبور و کوهستانی دوره های آموزشی راپل که بر اساس اصول کوهنوردی و صخره نوردی است، برای آتش نشانان برگزار کرده بود که در حین آموزش یکی از همکاران خود را از دست دادیم.
گل قاسمی اضافه می کند: این امر باعث شد همه ما به یاد همکار عزیزمان بیش از پیش نسبت به یادگیری این موضوع جدیت نشان دهیم و اکنون نیروهای بسیار قوی و تجهیزات کوهنوردی کاملتری در آتش نشانی تبریز وجود دارد.
وی ادامه می دهد: آتش نشانی یکی از مشاغل سخت و زیان آور در جهان است و یک آتش نشان در مدت 30سال سابقه کاری خود با عشق به نجات جان و مال دیگران خدمت می کند و تنها خواسته ایی که یک آتش نشان پس از 30 سال خدمت جان بر کف از مسوولان دارد این است که پس از بازنشستگی آنان را فراموش نکنند.
وی از مسوولان می خواهد حمایت های مادی و معنوی خود را از آتش نشانان بازنشسته ایی که بی منت جان خود را برای نجات جان شهروندان به خطر انداخته اند، قطع نکنند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز با بیان اینکه آتش نشانان به واسطه شغلی که دارند همیشه در حال انتظار و آماده باش برای ایثارگری هستند، می گوید: امروزه با توجه به تکنولوژی و صنایع مختلف و سازه های بلند ساختمانی که در شهرها وجود دارد هر فرد آتش نشان باید تخصص های مختلف را داشته باشد تا در حداقل زمان، حداکثر کارایی را از خود نشان دهد.
انوشیروان کرمانی نژاد می افزاید: نیروهای عملیاتی این سازمان در شش ماه سالجاری در یک هزار و 662مورد عملیات اطفا حریق و امداد و نجات حضور یافته اند که از این تعداد 855 مورد مربوط به اطفا حریق بوده است و در مجموع این عملیات ها 30 کشته وجود داشته و برای 270 مصدوم حادثه و 761 نفر غیر مصدوم توسط نیروهای نجات امداد رسانی شده است.
وی ادامه می دهد: 526 نفر در سازمان آتش نشانی تبریز مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 450 نفر در بخش عملیاتی در ایستگاه های 20 گانه سازمان فعال هستند.
کرمانی نژاد با بیان اینکه طبق استاندارد جهانی برای هر 50 هزار نفر وجود یک ایستگاه آتش نشانی ضروری است، می گوید: با توجه به جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفری تبریز 14 ایستگاه آتش نشانی دیگر باید ایجاد شود که با تصویب شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز تا پایان سال سه ایستگاه جدید احداث می شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت: با توجه به برج های ساخته شده در شهر تبریز این سازمان مجهز به دو نردبان 32 متری و یک نردبان 52 متری است و تقاضای خرید بالابر 55 متری ارایه شده که تا پایان سال نیز به ناوگان آتش نشانی اضافه خواهد شد.
رییس مرکز آموزش جامع علمی و کاربردی سازمان آتش نشانی تبریز نیز می گوید: این مرکز به عنوان مرکز آموزشی شمالغرب کشور در سال 86 با جذب 33 دانشجو در مقطع کاردانی برای آموزش تخصصی تر و علمی تر حرفه آتش نشانی و ایمنی فعالیت خود را آغاز کرده است.
پدرام اقدسی علمداری ادامه می دهد: تاکنون 273 نفر در مقطع کاردانی در این دانشگاه پذیرش شده اند که از این تعداد 188 نفر فارغ التحصیل شده اند و با پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی از سال 90 تاکنون 97 نفر در دوره کارشناسی پذیرفته شده که از این تعداد 92 نفر فارغ التحصیل شدند.
وی اظهار می کند: ضروری است یک آتش نشان هنگام مبارزه با حریق و موارد اضطراری به منظور حفظ جان اشخاص و سرمایه های ملی بدون تعلل و خطا عمل کند و به همین منظور در بدو استخدام مورد تست سلامت پزشکی قرار می گیرند و سپس دوره های ضروری تخصصی این حرفه را آموزش می بینند و در این دانشگاه علاوه بر آموزش های ابتدایی حین استخدام تمام دروس به صورت علمی و تخصصی برای آتش نشانان تدریس می شود.
ایرنا این روز را به همه آتش نشانان میهن اسلامی تبریک می گوید.
6120/587