اردوغان درباره وقوع «چرنوبیلی» دیگر در اوکراین هشدار داد

اردوغان درباره وقوع «چرنوبیلی» دیگر در اوکراین هشدار داد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز افزایش عملیات جنگی در اطراف این بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا که در منطقه تحت کنترل روس‌ها در جنوب اوک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز افزایش عملیات جنگی در اطراف این بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا که در منطقه تحت کنترل روس‌ها در جنوب اوکراین قرار دارد، هشدارهای جهانی را باعث شده است.

اردوغان در یک کنفرانس خبری مشترک همتای اوکراینی‌اش ولودیمیر زلنسکی و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در شهر لویو در غرب اوکراین گفت:‌«ما نگران هستیم، ما چرنوبیل دیگری نمی‌خواهیم.»

اردوغان همچنین گفت درباره راه‌های پایان دادن به جنگ میان اوکراین و روسیه در جلسه سه‌جانبه با بحث کرده است و قصد دارد از جو مثبتی که اخیرا به وجود آمده است برای احیای مذاکرات با روسیه که در ماه مارس در استانبول برگزار شد استفاده کند.

در توافقی که سازمان ملل و ترکیه میانجی آن بود، دو طرف منازعه درباره برداشته شدن محاصره کشتی‌های غلات اوکراین به توافق رسیدند و صادرات مواد غذایی دوباره از سر گرفته شده است.

اردوغان همچنین گفت درباره تبال اسیران جنگی میان اوکراین و روسیه بحث کرده است و بعدا این موضوع را با ولادیمیر پوتین، رئس‌جمهور روسیه در میان خواهد گذاشت.

ترکیه که عضو پیمان ناتو است، روابط خوبی را با روسیه، یک شریک تجاری مهمش حفظ کرده است و قصد دارد در این منازعه ششماه میانجیگری کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در این کنفرانس خبری ابراز نگرانی کرد که وارد آمدن هر آسیبی به این نیروگاه زاپوریژیا به منزله «خودکشی» است و خواستار غیر نظامی شد و گفت به شدت نگران موقعیت در داخل و اطراف این تاسیسات است.

گوترش خواستار عقب‌نشینی همه تجهیزات و پرسنل نظامی از این نیروگاه شد.

گوترش گفت:‌ «این نیروگاه نباید بخشی از عملیات نظامی باشد. در عوض، توافقی فوری لازم است تا زیرساختار کاملا غیر نظامی زاپوریژیا دوباره برقرار شود و ایمنی منطقه تضمین شود.»

روسیه و اوکراین یکدیگر را به گلوله‌باران این نیروگاه هسته‌ای متهم می‌کنند که نیروهای روسیه در اوائل ماه مارس (اواخر اسفند) تصرف کردند. روسیه می‌گوید می‌تواند این نیروگاه را خاموش کند- اما کی‌یف مدعی است که این اقدام خطر فاجعه هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

تصاویر گلوله‌باران بامداد امروز نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین

مسکو قبلا تقاضای بین‌المللی برای ایجاد یک منطقه «غیر نظامی» در اطراف این نیروگاه هسته‌ای را که هنوز مهندسان اوکراینی در وضعیت اشغال بوسیله روسیه اداره می‌کنند، «غیرقابل‌قبول» خوانده بود.

این نیروگاه در ساحل جنوبی تحت کنترل روسیه یک آبگیر بزرگ قرار دارد و نیروهای اوکراینی در ساحل شمالی آن مستقر هستند. در روزهای اخیر چندین بار این نیروگاه گلوله‌باران شده است و طرفین یکدیگر را به انجام آن متهم کرده‌اند.

اوکراین همچنین روسیه را به استفاده از این نیروگاه به عنوان سپری برای نیروهایش برای حمله به شهرهای تحت کنترل نیروهای اوکراینی در آن سوی این آبگیر متهم می‌کند، اتهامی که روسیه آن را رد می‌کند.

زلنسکی گفت پس از ملاقات با گوترش در ورز پنجشنبه آنها درباره پارامترهای یک ماموریت احتمالی «سازمان بین‌المللی انرژی اتمی» در این نیروگاه موافقت کرده‌اند.

آخرین تحولات جنگ در اوکراین

همچنین در روز پنجشنبه به دنبال حملات موشکی پیش از طلوع آفتاب به شهر خارکف سه نفر کشته و ۱۷ نفر زخمی شدند، در روز چهارشنبه هم حمله به این شهر به گفته سرویس اضطراری ۱۲ نفر را کشت.

منابع آگاه می‌گویند دست کم چهار انفجار در روز پنجشنبه نزدیکی یک فرودگاه بزرگ در شبه‌جزیره کریمه که تحت کنترل مسکو است، رخ داد. اوکراین ادعا کرده است که در طول ۱۰ روز گذشته حملاتی را به تاسیسات روسیه در این منطقه ترتیب داده است.

این منابع می‌گوید این انفجارها در نزدیکی فرودگاه نظامی «بلبک» در شمار مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در شهر سواستوپول رخ داده‌اند.

میخائیل رازووژایف در کانال تلگرام نوشت که دفاع ضدهوایی روسیه یک پهپاد اوکراینی را سرنگون کرده است و هیچ آسیبی رخ نداده است.

روسیه از کریمه که آن را در سال ۲۰۱۴ به خود ملحق کرد، برای تقویت نیروهایش که در بخش‌های دیگر اوکراین می‌جنگند با سخت‌افزار نظامی استفاده کرده است و کی‌یف می‌خواهد این روند را در آستانه پاتک بالقوه‌اش در جنوب اوکراین مختل کند.

اوکراین تا به حال مسئولیت انفجارهای اخیر در کریمه را نپذیرفته است هفته پیش گزارش‌ها بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای از رشته‌ای از انفجارها پایگاه هوایی «ساکی» خبر دادند که هشت هواپیمای جنگی روسی را تخریب کرده‌اند. روسیه می‌گوید این انفجارها ناشی از یک سانحه بوده‌اند، اما مقامات اوکراین آنها را بخشی یک عملیات ویژه خواندند.

در یک حادثه جداگانه، در روز سه‌شنبه انفجارهایی یک انبار مهمات در پایگاه نظامی روسیه در شمال شبه‌جزیره کریمه را تکان داد. روسیه در این مورد انفجارها را به گردن خرابکاران انداخت که مورد نادری از پذیرش نقش نیروهای مسلح وفادار به اوکراین در تخریب خطوط تدارکات و تامین در قلمرو تحت کنترل روسیه است.

رسانه‌های روسی این فرضیه را مطرح کردند که خرابکاران ممکن است از پهپادهای کوچک برای انداختن بمب به این انبار مهمات استفاده کرده باشند.