ایلام؛ شهری که خانه‌هایش پلاک ندارد!

ایلام؛ شهری که خانه‌هایش پلاک ندارد!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، پلاک خانه شماره‌ای منحصر به‌ فرد است که در یک کوچه یا محله به هر ساختمان داده می‌شود تا یافتن مکان ساختمان آسان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، پلاک خانه شماره‌ای منحصر به‌ فرد است که در یک کوچه یا محله به هر ساختمان داده می‌شود تا یافتن مکان ساختمان آسان‌تر شود. با این حال، اولین چالشی که با گذر از کوچه‌ها و محله‌های شهر ایلام نمایان می‌شود پلاک‌ نداشتن منازل است که مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورده است.

دردسرهای رانندگان آژانس

سمانه منصوری، شهروند ایلامی: یکی از مشکلات خانه‌های بی‌پلاک سردرگمی آژانس‌های تلفنی است. رانندگان آژانس در این شرایط برای پیدا کردن نشانی مورد نظر باید در اکثر خانه‌های آن کوچه را به صدا دربیاورند که این امر علاوه بر مزاحمت برای همسایگان، باعث تاخیر در کار رانندگان آژانس و شهروندان می‌شود.

مهمانان و پستچی‌ها نشانی را پیدا نمی‌کنند

جلیل نوروزی: شهرستان ایلام پلاک ندارد، در حالی که بزرگ و پرجمعیت است. هر بار که مهمان جدیدی داریم، باید تا سرکوچه اصلی برویم، زیرا مطمئن هستیم پیدا کردن آدرس منزلمان بدون پلاک کار مشکلی است.

الهام هوشمند: بسته‌های پستی و خریدهای آنلاین یکی از مهم‌ترین نیازها است، چراکه با پیشرفت شهر و همچنین شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا که خریدهای آنلاین، ارسال و دریافت‌های مرسولات افزایش چشمگیر داشته است، بسیار کاربردی است. پلاک نداشتن منازل مشکلات زیادی برای مردم به وجود می‌آورد.

پلاک‌کوبی منازل به شهرداری مربوط می‌شود

حیدری، سرپرست حوزه کدگذاری جغرافیای شهری اداره پست ایلام گفت: پلاک‌کوبی منازل شهر جزو وظایف اداره پست نیست و به شهرداری ارتباط دارد.

وی افزود: ایلام جزو معدود شهرهایی است که منازل آن پلاک ندارند ‌و با توجه به پیگیری‌های که از طرف اداره کل پست شده، شهرداری یک طرح پلاک‌کوبی ارائه کرده که این طرح به تایید شورای شهر رسیده و تحویل فرمانداری داده شده است.

حیدری ادامه داد: در این طرح قرار است که در پلاک‌ها یک کد QR که دوبعدی است، درج شود. این کد حاوی اطلاعاتی شامل اشتراک برق، آب و کدپستی است که در صورت نبود مشکل تامین اعتبارات، این طرح به‌زودی اجرا خواهد شد.

طرح پلاک‌کوبی فیزیکی و الکترونیکی

رحمان محمدرحیمی، مدیرعامل سازمان فناوری شهرداری ایلام گفت: طرح پلاک‌کوبی که توسط شهرداری ارائه شده، یک طرح نو در استان است، چراکه پلاک طراحی‌شده پلاک عادی نیست و در واقع، فیزیکی و الکترونیکی است و می‌تواند با شرکت آبفا، اداره برق وجاهای دیگرارتباط برقرار کند.

وی افزود: بعد از تجمیع داده‌ها و تشکیل پایگاه داده‌ها و کارهای فنی، مرحله تولید پلاک‌ها آغاز می‌شود که اختصاص آنها به منازل مرحله به مرحله صورت می‌گیرد، زیرا اعتبار زیادی نیاز دارد و جزو پروژه‌های کلان شهرداری است.

مدیرعامل سازمان فناوری شهرداری ایلام گفت: این پروژه جزو پروژه‌های عمرانی استانداری نیز هست و باید از طرف سازمان مدیریت بودجه اعتبارات آن تامین شود و بعد از تامین اعتبار، پروژه به اجرا درآید.