اینستاگرام برخلاف پروتکل های بین المللی هیچ سروری در کشور ندارد

اینستاگرام برخلاف پروتکل های بین المللی هیچ سروری در کشور ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار کمال هادیانفر در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: اینستاگرام بر خلاف پروتکل‌های بین المللی هیچ سروری در داخل کشور ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار کمال هادیانفر در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: اینستاگرام بر خلاف پروتکل‌های بین المللی هیچ سروری در داخل کشور ندارد و با بررسی های پلیس ۵۱ هزار پیج اینستاگرامی با محتوای مستهجن کشف و شناسایی شد.

وی تاکید کرد: امروز بیش از ۴۹.۵ درصد از جرائم فضای مجازی در تلگرام رخ می دهد و حدود ۷۰ درصد از کل جرایم در پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی است.

رییس پلیس فتا افزود: همه شاهد بودند که فعالیت گروه‌های تروریستی و القاعده در تلگرام صورت گرفته است و متاسفانه امروز ۳۰۰ کانال مربوط به داعش و تفکر تکفیری با ۱۱ زبان در تلگرام فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: البته داعش به برکت جمهوری اسلامی ایران و اقدامات کشور عراق و سوریه و ... از بین رفت؛ اما تفکر آن همچنان وجود دارد.

رئیس پلیس فتا در ادامه با اشاره به فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام گفت: این موضوع با پیگیری وزارت ارتباطات انجام شده است.

وی توضیح داد: اما از سال گذشته با تغییر SSL در اینستاگرام عملا فیلترینگ هوشمند ناکارآمد شد و جز در موارد معدودی که امنیت ملی در خطر است، فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام اجرایی نیست.

سردار هادیان فر در خصوص آمار تفکیکی جنسیت مجرمان فضای مجازی نیز گفت: بر اساس آمارهای اخذ شده ۷۷ درصد مجرمان فضای مجازی مرد و ۲۳ درصد آنان زن بودند و در سال ۹۶، بیش از ۳۹ هزار فقره جرم سایبری در ۱۰۸ کد و کلاسه، پرونده شد که خوشبختانه بیش از ۸۴ درصد این پرونده‌ها یعنی معادل ۳۳ هزار جرم منجر به کشف شد.

وی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که رشد نزدیک به ده برابری جرائم در فضای مجازی و پیچیده‌تر شدن آنها در سال‌های اخیر جزء نگرانی‌های جدی پلیس است.

رئیس پلیس فتای کشور با مقایسه آمار جرائم اقتصادی رخ داده در فضای مجازی گفت: در سال ۹۶ ارزش ریالی پرونده‌های مجرمانه در فضای مجازی بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان بوده که ۹۳ میلیارد آن منجر به کشف شده و مبالغ آنها به صاحبانشان عودت داده شده است.

به گفته هادیان‌فر برداشت‌های غیرمجاز، ۶۱.۵ درصد، مزاحمت‌های اینترنتی ۶۰ درصد، کلاهبرداری‌ها ۵۵ درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۳۱ درصد و انتشار فیلم‌های خصوصی خانوادگی در فضای سایبری ۲۲ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه کاربران باید حتماً از انتشار عکس‌های خصوصی خود در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها خودداری کنند، گفت: بارها این موضوع را تأکید کرده‌ایم و باید کاربران به شدت به این موضوع توجه داشته باشند چرا که مجرمان با به کارگیری ربات های خاص این عکس ها را جمع‌آوری کرده و نسبت به سوء استفاده از آنها و یا اخاذی از کاربران به کار می‌گیرند. به عنوان مثال سال گذشته در شمال کشور عکس خصوصی یک دختر به منظور اخاذی از وی منتشر شد و انتشار آن آنقدر به بی‌آبرویی خانواده وی منتج شد که متاسفانه پدر خانواده خودکشی کرد یا در جنوب کشور در پرونده‌ای عکس‌های خانوادگی دختران در کانال‌های تلگرام منتشر شده بود و تحت عناوین غیراخلاقی بر روی آنها قیمت‌گذاری می‌شد و گردانندگان این کانال‌ها با هدف سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی کاربران این عکس‌ها و اطلاعات منتشر شده را به ازای ۱۰ هزار تومان می‌فروختند و با روش پیشین کلاهبرداری‌های گسترده‌ای انجام می‌دادند که متاسفانه به دنبال این اتفاق یک نفر نیز خودکشی کرد.

رئیس پلیس فتای کشور با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ هزار پرونده برداشت غیرمجاز در فضای سایبری کشور انجام شده گفت: بیشترین این جرایم با استفاده از روش سیسینگ و اسکینر و سوء استفاده از اعتماد مردم و مهندسی اجتماعی انجام شد که استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و اصفهان در صدر این برداشت‌های غیرمجاز قرار داشتند.

وی اضافه کرد: در برخی موارد نیز شاهد بودیم که مجرمان با راه‌اندازی دکه‌ای در کنار خیابان و جاده اقدام به فروش زیرقیمت برخی از کالاها می‌کردند و با روش اسکینر و سوء‌استفاده از دستگاه‌های پوز سیار اطلاعات کارت بانکی مشتریان را کپی و پسوورد آنها را سرقت می‌کردند و با سوء استفاده از کارت‌های جدید که با قیمت ۱۰۰ تومان تهیه می‌کردند اطلاعات کارهای به سرقت رفته را کپی کرده و از خودپردازها و یا خرید اینترنتی حساب قربانیان خود را خالی می‌کردند که در یکی از این موارد بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از حساب بانکی یک نفر به صورت غیرمجاز برداشت شده بود.

هادیان‌فر با بیان اینکه ۲۴ درصد از تراکنش‌های بانکی در کشور از طریق دستگاه‌های خودپرداز انجام می‌شود افزود: متاسفانه خودپردازهای موجود در کشور سیستمی قدیمی داشته و بروز نیستند و این در حالیست که در دنیا به جای استفاده از کارت‌های بانکی مگنتی، از ذخیره اطلاعات در کیف‌های الکترونیکی استفاده می‌شود و یا برای برداشت از دستگاه‌های خودپرداز از سامانه‌های رمز یکبار مصرف و توکن استفاده می‌کنند تا مشتریان بانکی دچار مشکلات اینچنینی نشوند.

وی با تقدیر از آذری جهرمی و وزارت ارتباطات در خصوص راه‌اندازی سامانه برخط فیشینگ در پلیس فتا گفت: این سامانه که از ابتدای سال ۹۶ فعال شد موفق شده تا ۸۰ درصد فیشینگ‌ها در فضای مجازی را قبل از وقوع جرم شناسایی، رصد و حذف کند.

سردار هادیانفر با بیان این مطلب که روزانه بین ۶ تا ۷ میلیون حمله ساییری در کشور انجام می‌شود گفت: البته اکثریت این حملات سایبری دفع می‌شود. در سال گذشته،۲۹۶ حمله سایبری جدی در کشور داشتیم که این حملات عمدتا به سامانه ‌ها و زیرساخت‌ها بوده است که ۵۰ درصد از سوی آمریکا و چین، ۳۰ درصد کشورهای اروپایی همچون آلمان و هلند و مابقی کشورهای آسیایی بودند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه هیچ یک از این حملات آسیب جدی وارد نکرده و دفع شده است.

ئیس پلیس فتای کشور با بیان اینکه ۸۲ درصد از پلیس فتا از افسران جوان و متخصص کشور هستند گفت: ایجاد امنیت میان کاربران، ارتقاء امنیت در توسعه کسب و کارهای مجازی و سخت‌تر شدن فعالیت برای مجرمان در این شبکه از دستاوردهای پلیس فتا بوده و در ۶ سال گذشته به طور میانگین ۸۶ درصد پرونده‌ها منجر به کشف شده است که در مقایسه نرم جهانی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار هستیم.

هادیان‌فر در ادامه با تاکید بر اینکه زمان رسیدگی به پرونده‌های فضای مجازی از ۳۳ روز به کمتر از ۱۵ روز رسیده از افزایش توان واکنش سریع پلیس فتا به حملات سایبری از ۲۳۵ هزار فقره به ۵۲۸ هزار فقره خبر داد.

رئیس پلیس فتای کشور همچنین با اشاره به افزایش مشارکت‌های مردمی در پیگیری جرائم سایبری با پلیس فتا گفت: در حال حاضر ۵۴ هزار همیار پلیس فتا که علاقه‌مند مبارزه با جرایم سایبری و مشارکت با پلیس هستند فعالند.

وی در ادامه این نشست با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۳۸ شهر و ۲۸ هزار روستا به اینترنت نسل ۳ و ۴ مجهز هستند افزود: با توجه به اتفاقات رخ داده و رشد تکنولوژی روزانه میزان جرایم از سال ۹۰ تا امروز ۹۰۰ درصد افزایش داشته است یعنی به ازای هر ۱۴۰۰ ایرانی یک فقره جرم در کشور رخ داده است و این در حالیست که در کشور هند با جمعیت ۱.۳ میلیارد نفر تنها ۵۷ هزار فقره جرم سایبری اتفاق می‌افتد که این معادل وقوع هر فقره جرم سایبری به ازای ۸۴۰۰ نفر هندی است.

هادیان‌فر با اشاره به وقوع حملات مکرر سایبری به زیرساخت‌های کشور گفت: روزانه ۶ تا ۷ میلیون حمله سایبری در فضای کشور اتفاق می‌افتد که درصد بسیار قابل توجهی از این حملات ثبت شده و تاثیری بر روی زیرساخت‌های ارتباطی کشور نداشته است.

رئیس پلیس فتای کشور گفت: عمده این حملات به کلاینت کاربران بوده تا با زامبی کردن آنها و سوء استفاده از سیستم‌ها و موبایل‌های این افراد آنها را برای حملات سایبری به زیرساخت‌های داخلی و خارجی سازماندهی کنند.

وی گفت: در سال ۹۶، ۷۵۲۵ حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور انجام شد که ۱۶۵۸ مورد از آنها به آدرس آی پی‌ها و ۲۳۵ مورد آن با بدافزارهای آلوده انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به پیگیری طرح کوا (کودک و اینترنت) با مشارکت پلیس فتا گفت: پلیس فتا با مشارکت وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش از اواخر سال ۹۵ این طرح را اجرا کرد و تا امروز بیش از ۲۱۰ هزار دانش‌آموز در قالب ۴۹۰ کارگاه تحت آموزش‌های کودک و اینترنت قرار گرفتند.

هادیان‌فر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمارهای دسترسی جهانی به اینترنت گفت: از ۷.۳ میلیارد نفر جمعیت دنیا ۴.۲ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند و در ایران نیز این آمار در سال ۹۲، ۳.۴ میلیون نفر بود که در سال ۹۶ و بر اساس آخرین آمارهای اخذ شده تعداد ایرانیانی که به اینترنت دسترسی دارند به ۵۶ میلیون نفر رسیده است.

رئیس پلیس فتای کشور گفت: همچنین در حال حاضر بیش از ۹۳۷ هزار وب‌سایت با دامنه دات آی آر در کشور فعالند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موارد در حال حاضر ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام و ۲۰ میلیون نفر ایرانی در اینستاگرام حضور دارند و این در شرایطی است که هیچ‌یک از این دو شرکت سروری در داخل ایران ندارند و این موضوع باعث شده تا پیگیری جرائم رخ‌داده در این شبکه‌ها بسیار سخت شود.

هادیان‌فر با بیان اینکه رشد اینترنت در ایران ۱۰ برابر شده است گفت: هم‌اکنون ۱۵۶ میلیون سیم‌کارت در اختیار مردم ایران است و ۸۰ درصد از مردم کشور از تلفن‌های همراه خود به عنوان اینترنت همراه استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتای کشور با بیان اینکه علاوه بر این بیش از ۴۱۲ میلیون کارت بانکی در اختیار مردم ایران است گفت: این آمار نشان می‌دهد که هر ایرانی حدودا ۵ تا ۶ کارت بانکی داشته که متاسفانه هنوز این کارت‌های بانکی با کد ملی کاربران «یونیک» نشده است.