دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در نشست خبری: انتخابات مجلس اولویت اول جمعیت پیشرفت و عدالت نیست/ جلسات مشورتی با قالیباف برای تبیین استراتژی جمعیت

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در نشست خبری: انتخابات مجلس اولویت اول جمعیت پیشرفت و عدالت نیست/ جلسات مشورتی با قالیباف برای تبیین استراتژی جمعیت

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، نشست خبری دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی بعدازظهر امروز در محل این جمعیت با حضور خبرنگاران برگزار
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، نشست خبری دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی بعدازظهر امروز در محل این جمعیت با حضور خبرنگاران برگزار شد.

حسین قربان‌زاده دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در ابتدای این نشست با اشاره به شکل‌گیری این جمعیت از سال 87 اظهار داشت: فعالیتهای سیاسی سال‌های 88 تا 92 باعث شد که فعالیت مستقیم سیاسی جمعیت کمتر در عرصه سیاسی دیده شود و بیشتر فعالیت‌های ستادی ما ظهور و بروز پیدا کند.

وی ادامه داد: پس از سال 92 فرصت مناسبی ایجاد شد تا بازآرایی این جمعیت انجام شود و با برگزاری انتخابات مجمع عمومی در تیرماه گذشته یک جوانگرایی و بازآرایی در جمعیت رخ داد و در این مجمع، دوستانی با عنوان اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند و در ادامه در اولین جلسه، دبیرکل و قائم مقام جمعیت، انتخاب و چندین جلسه نیز برای اصلاح ساختار مجموعه انجام شد.

قربان‌زاده با اشاره به نزدیکی گفتمان این جمعیت با گفتمان محمدباقر قالیباف شهردار تهران گفت: این مجموعه در ایام انتخابات سال 92 علاقمند بود که همین گفتمان در جامعه تسری پیدا کند؛ این گفتمان در واقع گفتمان کارآمد کردن نظام در دهه سوم و چهارم بود و ما در بازآرایی جمعیت خود نیز در واقع یک پوست‌اندازی و جوانگرایی را مدنظر داشتیم و برخی شایعات در مورد انتخاباتی بودن این بازآرایی نیز به دلیل بی‌اطلاعی از درون جمعیت بود. 

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی محور فعالیت‌های این جمعیت را به صورت جریانی و پروسه‌ای خواند و افزود: سعی کردیم از فعالیت‌هایی مانند ائتلاف و وحدت‌های اینگونه که برخی از احزاب به دنبال آن هستند پرهیز کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت‌های انتخاباتی احتمالی این جمعیت نیز تصریح کرد: مسئله انتخابات از اولویت‌های این جمعیت نیست و ما اصلاً برای انتخابات مجلس این دوره در کنار یکدیگر جمع نشدیم و در بازآرایی خود نیز اهداف بزرگتری را مدنظر داریم.

قربان‌زاده با بیان اینکه نگاه ما به انتخابات مجلس نگاه برای تولید قدرت در جهت ترویج آموزه‌های انقلاب اسلامی است، تأکید کرد: انتخابات اولویت ما نبوده و هدف ما گفتمان‌سازی خواهد بود.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی درباره احتمال ائتلاف با دیگر گروه‌های اصولگرا نیز تصریح کرد: ما رایزنی‌های خاصی برای انتخابات انجام ندادیم و هنوز دفتر سیاسی جمعیت مصوبه‌ای برای ابلاغ به افکارعمومی برای ورود به انتخابات مجلس نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه اعتقاد نداریم که باید فعالیت‌ها تنها زیر دو بال اصولگرا و اصلاح‌طلب انجام شود، افزود: این دسته‌بندیهای مطلق که ما باید روش خود را براساس آنها تنظیم کنیم مورد قبول ما نیست و ما یک دو قطبی بیشتر نمی‌شناسیم و آن نیز دو قطبی حق و باطل است و بقیه دوقطبی‌ها برای فرار از واقعیت است.

قربان‌زاده نگاه صفر و صدی به ظرفیت‌های کشور را باعث تفرقه در جامعه دانست و اظهار داشت: این مسئله باعث می‌شود که سرمایه‌های عظیم و نخبه چون در یکی از این گروه‌ها نیستند، حذف شوند و در این میان ائتلاف و وحدت‌های کاذب شکل می‌گیرد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی ادامه داد: نگرش ما طیفی بوده و معتقدیم این نگرش می‌تواند باعث یک‌صدایی ما در مواجهه با جامعه جهانی شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نزدیکی این جمعیت با شهردار تهران و این سؤال که آیا قرار است به عنوان حزب قالیباف در انتخابات حاضر شوید یا خیر، گفت: نسبت ما با آقای قالیباف به لحاظ ساختاری بوده و به صورت مستقیم نیست و شهردار تهران نه دبیرکل این جمعیت و نه عضو شورای مرکزی آن است و جمعیت ما کاملاً مستقل است، اما از لحاظ گفتمانی این مسئله را پنهان نمی‌کنیم که در حوزه گفتمان با آقای قالیباف هم‌نظریم.

قربان‌زاده افزود: ما جلسات مشورتی با شهردار تهران داریم و در مردادماه نیز پس از انتخاب شورای مرکزی جدید، جلساتی را با آقای قالیباف داشتیم که در آن به یک هم‌افزایی رسیدیم که چگونه این رابطه را تبیین کنیم.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی تأکید کرد: معتقدیم که نزدیک‌ترین مجموعه به آقای قالیباف هستیم.

وی در پاسخ به سؤال که ظاهراً قرار است قالیباف حزب جدیدی را راه‌اندازی کند، گفت: تا جایی که اطلاع دارم آقای قالیباف نه حزبی دارد و نه قصد دارد حزبی را ایجاد کند.

قربان‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره ورود جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی به انتخابات مجلس اظهار داشت: ورود ما به انتخابات در دفتر سیاسی جمعیت در حال بررسی است و به زودی به صورت بیانیه و اظهارنظرهای بنده اعلام می‌شود.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی تأکید کرد: کار ویژه‌ای که ما آن را دنبال می‌کنیم، بعد از انتخابات ظهور و بروز پیدا می‌کند و در این میان قصد حتمی نداریم که در انتخابات کار کنیم، ولی طبیعتاً مجموعه‌ای که کار سیاسی انجام می‌دهد نمی‌تواند نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حزب آزادگی و نسبت آن با قالیباف گفت: حزب آزادگی نیز از نزدیکان و دوستان آقای قالیباف هستند و قطعاً درباره فعالیت‌های خود اطلاع‌رسانی خواهند کرد، ولی جمعیت پیشرفت و عدالت اسلامی، امروز و دیروز و برای انتخابات تشکیل نشده و ما فقط مجمع عمومی خود را جدیداً برگزار کرده‌ایم.

قربان‌زاده با اشاره به مشورتهای قالیباف به جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی اظهار داشت: ما با آقای قالیباف درباره همه چیز من‌جمله انتخابات مشورت می‌کنیم و طبیعتاً با این مشورت‌ها استراتژی خود را تعیین خواهیم کرد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آقای قالیباف به این جمعیت نیز کمک مالی می‌کند یا خیر، ضمن رد هرگونه کمک مالی از سوی شهردار تهران، گفت: این جمعیت از زمان تأسیس خود با تنگناهای مالی در زمینه‌های مختلف از جمله تأسیس دفاتر استانی خود مواجه بوده و در کل چون جمعیت ما فعالیت آن‌چنانی ندارد، هزینه آن‌چنانی نیز نمی‌برد، ولی قصد داریم با ایجاد مواردی مانند پرداخت حق عضویت و ایجاد فعالیت‌های مشروع در این زمینه نیز تدبیری داشته باشیم.

وی یکی از محورهای فعالیت جمعیت متبوع خود را فعالیت در زمینه تولید قدرت به جای کسب قدرت خواند و افزود: فعالیت ما در راستای تعمیم مدل مدیریت جهادی در کل کشور است؛ در واقع آقای قالیباف به عنوان یک انگاره مطلق قابل ستایش و یا قابل نقد در ذهن ما نیست ولی واقعیت، مدیریتی است که از زمان حضور وی در ناجا و پس از آن در شهرداری با عنوان مدیریت جهادی شکل گرفته که رهبری نیز مدال آن را در دیدار با شورای شهر تهران به فعالیت‌های شهردار تهران دادند.

قربان‌زاده، فعالیت‌های جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی را محدود به فعالیت‌های سیاسی ندانست و با تأکید بر اجرای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از سوی این جمعیت گفت: حرکت ما به سمت سوق دادن فعالیت دفاتر استانی به سمت جریان‌سازی به جای فعالیت‌های صرف انتخابات خواهد بود.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با تأکید بر اینکه هدف نهایی ما صندوق رأی نیست بلکه مدل گفتمانی مدیریت جهادی است، افزود: اگر اصولگرایی به معنای تبارگرایی و اصلاح‌طلبی به معنای کنونی آن مدنظر قرار گیرد باید بدانیم که مردم اصلاً درگیر آن نیستند.

وی با انتقاد از برخی جریان‌ها که قصد مصادره انقلاب را دارند، اظهار داشت: پرسش اصلی این است که مگر سند انقلاب به اسم یک جریان زده شده؟ ما به هر دو شیوه تقسیم‌بندی فعلی سیاسی کشور منتقد هستیم و معتقدیم که باید در این زمینه روشنگری صورت گیرد.

قربان‌زاده با تأکید بر اینکه گفتمانی که در مسئله هسته‌ای کشور را دوقطبی کرد اشتباه بزرگی انجام داد، افزود: در زمان انتخابات سال 92 به گونه‌ای فضا دوقطبی شد که گویی تنها طرفداران آقای جلیلی معتقد به حفظ انرژی هسته‌ای بودند و طرف مقابل چنین موضوعی را نمی‌خواست.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی ادامه داد: ما معتقدیم که به صورت مستقل می‌توانیم کار کنیم و این اعتقاد نیز به دلیل این رهنمود رهبری است که فرمودند من به اصولگرایی اصلاح‌طلبانه اعتقاد دارم.

وی نتیجه گروه‌گرایی و دوقطبی کردن را به ضرر جامعه دانست و اظهار داشت: نتیجه این رفتار به فتنه 88 و اتفاقات پیرامونی آن ختم می‌شود که کشور دوقطبی شد و زخمهای آن هنوز ترمیم نشده است.

قربان‌زاده ادامه داد: اگر زمین بازی به طور مساوی تقسیم شود، نتیجه آن نظر مردم خواهد شد؛ متأسفانه احزاب شعار اعتقاد به رأی مردم را مطرح می‌کنند ولی در عمل این کار را انجام نمی‌دهند.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی التزام به قانون را یکی از مهمترین مسائل کشور خواند و تصریح کرد: معتقدیم در دولت پیشین و فعلی بزرگترین ضربه را از عدم اجرای قانون می‌خوریم و بخشی‌گری نسبت به انقلاب، امام، رهبری و قانون بزرگترین مشکل ماست.

وی با اشاره به عدم اجرای صحیح برخی قوانین از جمله هدفمندی یارانه‌ها و نظام مالی کشور افزود: ما معتقدیم که این مشکلات موضوعاتی است که گفتمان کارآمدی باید در آنها وارد شود، ولی متأسفانه گروه‌های سیاسی به دلیل برخی مصالح اقتصاد سیاسی و ... از چنین مواردی صرف‌نظر می‌کند.

قربان‌زاده در پاسخ به سؤالی در مورد نسبت این جمعیت با گفتمان گفت: ما در اساسنامه خود بحث اعتدال را داریم و هر مجموعه عاقلی اعتدال را به عنوان یکی از پایه‌های خود مطرح می‌کند و طبیعتاً بخشی از استراتژی ما نیز بر مبنای اعتدال خواهد بود.

وی ادامه داد: اما هم‌اکنون اعتدال به عنوان شعار و علم دولت فعلی مطرح است و ما نسبت خود را با دولت فعلی همان نقدهایی می‌دانیم که مطرح کردم و معتقدیم که راه اعتدال تبعیت از خواست مردم و عمل به قانون است.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌بینی انتخاب مجلس آینده گفت: اتفاقاتی که در انتخابات گذشته رخ داد تجربه‌ای برای انتخابات پیش رو خواهد بود؛ ما معتقدیم که که بازیهای مرسوم در زمینه انتخابات باید به هم بخورد و مواجهه با گروه‌هایی که قیم‌مآبانه می‌خواهند برای مردم تصمیم بگیرند، باید از بین بروند.

قربان‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دعواهای سیاسی دعوای کاذب است و افراد را به سمتی سوق می‌دهد که مجبور شوند بگویند اصولگرا هستند یا اصلاح‌طلب.

انتهای پیام/