رگبار و رعد و برق پاییزی چهره اردبیل را دگرگون کرد

رگبار و رعد و برق پاییزی چهره اردبیل را دگرگون کرد

اردبیل – ایرنا- آشفتگی های جوی پاییزی شامل وزش باد سرد ، تراکم ابرهای جوششی در آسمان ، وقوع رعد و برق و رگبارهای موقتی در هفتمین روز مهر چهره اردبیل و

به گزارش خبرنگار ایرنا ، پس از دور روز وزش تندبادهای گرم از عصر امروز (دوشنبه) سلول هایی از ابرهای جوششی توفانزا موسوم به کومولونیمبوس در آسمان اردبیل پدیدار شده و رفته رفته رشد و گسترش یافته اند.
هنگام عصر در پی وقوع چند رعد و برق قطره های درشتی از باران رگباری به شکل پراکنده روی زمین های تشنه منطقه اردبیل فرود آمد ولی رفته رفته با تشدید جریان های همرفتی و تقویت ابرهای جوششی ساکنان این شهرستان از شامگاه شاهد نورافشانی آذرخش های پی درپی در آسمان و نیز وقوع بارش های رگباری هستند.
همزمان با این آشفتگی های جوی از دمای هوا در منطقه اردبیل به شکل محسوس کاسته شده به گونه ای که هوای به شکل نسبی سرد با دمای 10 درجه بالای صفر در این شهر حاکم است.
انتظار می رود که ساکنان اردبیل تا روز چهارشنبه پیش رو و به خصوص فردا (سه شنبه) در اکثر ساعات شاهد تداوم بارش های رگباری ؛ هوای سرد و رعد و برق باشند.
این بارش ها که در بلندی های استان اردبیل به شکل برف خواهند بود در بعضی نقاط مستعد و سیل خیز ، وقوع سیلاب و آبگرفتگی در گذرگاههای شهری را درپی خواهد داشت.
مدیریت بحران اردبیل از ساکنان این استان خواسته است تا موارد ایمنی مانند خودداری از قرار گرفتن در مسیرهای سیلاب و نیز ایستادن در فضاهای روباز هنگام وقوع رعد و برق را رعایت کنند.
همچنین کارشناسان هواشناسی اردبیل با پیش بینی کاهش 15 درجه ای دمای هوا و امکان ریزش برف در بعضی نقاط سردسیر و مرتفع از مردم و مسوولان خواسته اند که آماده مواجهه با این شرایط جوی باشند.
براساس نقشه های هواشناسی ، روی منطقه اوراسیا در غرب روسیه تا شمال دریای خزر ناحیه کم ارتفاع جوی گسترش یافته است که این وضعیت تا پنج روز آینده نیز تداوم می یابد.
این شرایط جوی بیشترین تاثیرهای خود را در ایران بر روی کرانه های جنوب غربی خزر و استان اردبیل خواهد گذاشت.
به نظر می رسد که از اواخر وقت پنجشنبه پیش رو دوباره زبانه هایی از امواج ناپایدار استان اردبیل را زیر تاثیر قرار دهد و ضمن کاهش محسوس دما ساکنان منطقه شاهد بارش های به مراتب شدیدتری باشند.
اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی از شرایط هوایی بسیار متغیر برخوردار است.
592/530