رییس دپارتمان اسلام دانشگاه سوربن: برای شبیه شدن به منش پیامبر(ص) تلاش کنیم

رییس دپارتمان اسلام دانشگاه سوربن: برای شبیه شدن به منش پیامبر(ص) تلاش کنیم

قم ـ ایرنا ـ رییس دپارتمان اسلام و عرفان دانشگاه سوربن فرانسه گفت: همه انسان های مومن و آزاده باید برای شبیه شدن به منش و روش پیامبر اسلام(ص) تلاش کنن

به گزارش ایرنا، پرفسور"پیر لوری" روز یکشنبه در نشست "عرفان اسلامی" درقم افزود: این شباهت به معنای شباهت به حیات درونی و عرفانی پیامبر(ص) است.
وی با بیان اینکه در باور اسلامی پیامبر(ص) اولین نور مخلوق خدا بود، افزود: نورانیت پیامبر(ص) قبل از خلقت هر چیزی وجود داشت و بنابر تفاسیر عرفانی علامه تستری از سوره نور، پیامبر اعظم(ص) نوری بود که در مقابل خدا سجده کرد.
لوری گفت: انسان ها باید تلاش کنند تا نوری که خداوند در وجود آنها نهاده است از دست نداده و اگر از دست داده اند، آن را بازگردانند.
وی با بیان اینکه پیامبر(ص) هم دلیل است و هم مدلول و سیر مخلوقات به سمت ایشان است، ادامه داد: انسان ها اگر تلاش کنند می توانند بخش از توانایی عرفانی پیامبر(ص) را درک کرده و بدان برسند.
وی گفت: پیامبر اعظم(ص) واسطه ای ارزشمند برای رسیدن بندگان به خداست و این اصل در نظر ابن عربی موجود است که در آثار خود، پیامبر(ص) را به عنوان جایگاه و مرکز هستی معرفی کرده است.
لوری گفت: مسلمانان باید تلاش کنند تا پیامبر(ص) را بعنوان ریشه جریان انسانیت شناخته و بدانند که ایشان چگونه در مسیر رسیدن به خدا قرار گرفت و چگونه عرفان به حقیقت محمدیه تبدیل شد.
وی همچنین با اشاره به شکل گیری عرفان در تفکر اسلامی، افزود: عرفان از قرن دوم و سوم در اسلام جریان داشت.
لوری گفت:عصمت پیامبر اعظم(ص) در این دو قرن مطرح شد و در همین دوران بود که اعتبار احادیث و صحابه مانند ابوبکر مطرح گردید.
سلسله نشست های عرفان اسلامی در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار می شود.
نشست اول با موضوع "سیمای عرفانی پیامبر اکرم(ص)" روز گذشته ، نشست دوم با موضوع "جایگاه قرآن در عرفان" امروز یکشنبه ششم مهرماه برگزار شد و نشست سوم با موضوع "عرفان و مستشرقان" روز چهارشنبه نهم مهرماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی این دانشگاه برگزار می شود.
هدف از برگزاری این نشست ها بررسی اندیشه و تفکرات مستشرقین و متفکران دانشگاه های اروپا پیرامون عرفان در اسلام است.ک/2
569/ 550/1625