سینما برنامه‌ای برای تابستان و تعطیلی بچه‌ها ندارد

سینما برنامه‌ای برای تابستان و تعطیلی بچه‌ها ندارد

به گزارش همشهری آنلاین، خرداد ماه به نیمه‌ راه رسیده و تقریبا فصل تعطیلی بچه‌هایی که به مدرسه می‌روند هم شروع شده است و سالن‌های سینما که پس از حدود س

به گزارش همشهری آنلاین، خرداد ماه به نیمه‌ راه رسیده و تقریبا فصل تعطیلی بچه‌هایی که به مدرسه می‌روند هم شروع شده است و سالن‌های سینما که پس از حدود سه سال خاموشی، جان تازه‌ای گرفته‌اند، این روزها یکی از تفریحات جدی خانوادها محسوب می‌شوند اما سبد فعلی سینما برای فیلم‌های متناسب با رده سنی کودکان و نوجوانان خالی است.

در مدت زمان دو و نیم ماه فصل بهار، حدود پنج میلیون نفر به سینما رفته‌اند که جمعی از آن‌ها حتما بچه‌ها بودند، بچه هایی که بیشتر مخاطب فیلم‌های کمدی بزرگسال شدند. البته اکران برخی فیلم‌ها و انیمیشن‌های مرتبط با این رده سنی نشان داده که اگر محصول با کیفیتی روی پرده باشد مخاطب کودک و نوجوان هم از آن استقبال می‌کند و حتی فروش چشمگیری هم می‌تواند رقم بزند.

در حال حاضر تنها فیلم مختص کودک و نوجوان سینماها، «بابا سیبیلو» است که از فروردین امسال روی پرده رفته و تاکنون بیش از ۷۷ هزار بلیت فروخته است. البته در یکی دو هفته گذشته قرارداد اکران چند فیلم سینمایی در شورای صنفی نمایش ثبت شده که برای کودکان نبودند و پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد هیچ فیلمی ویژه تماشاگر کودک و نوجوان متقاضی اکران نیست و با توجه به اخبار تولید و متقاضیان پروانه ساخت، به نظر می‌رسد اندوخته سینمای کودک ته کشیده است.

سال گذشته بیشتر صاحبان فیلم‌های کودک که به اکران درآمدند از وضعیت نمایش فیلم‌های خود بخصوص برای بخش تبلیغات گله داشتند چرا که معتقد بودند سانسور و ممیزی در تیزرها هم سخت‌گیرانه‌تر شده بود. ناموفق بودن فیلم‌ها در تبلیغات و جذب مخاطب سبب بی‌انگیزه شدن فیلمسازانی شد که بیشتر در بخش خصوصی فعال بودند.

سید جواد هاشمی که در سال‌های گذشته تمرکز خود را در فیلمسازی برای تولید آثار کودک و نوجوان گذاشته بود و فیلم های پرهزینه‌ای مثل «تورنادو» را هم ساخت، پیش‌تر در گفت‌وگویی با ایسنا از حمایت نشدن بخش خصوصی برای تولید آثاری شاد، امیدبخش و نیز فانتزی برای بچه‌ها انتقاد کرده بود.

او با اشاره به برخی مجموعه‌هایی که به نام کودک و نوجوان از طریق پلتفرم‌های اینترنتی پخش شدند گفته بود که بسیاری از این‌ها شکل و شمایل آثار کودک دارند اما برای بزرگسالان هستند و هیچ جذابیتی برای بچه‌ها ایجاد نمی‌کنند به این ترتیب بعد از اکران همزمان چند انیمیشن و رئال برای بچه‌ها، آمار دقیقی در دسترس نیست که چه تعداد فیلم برای کودکان و نوجوانان در یک سال گذشته ساخته شده است. البته با توجه به برگزار نشدن جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که انگیزه‌ای مهم برای فیلمسازان این حوزه برای ساخت و نمایش فیلم‌ بود، وضعیت این روزهای سینمای کودک هم مشخص است.

ادامه ماجرای جنجالی گلزار و سیاهی لشگرها | برای یک روز چه رقمی می‌گیرند؟