شاهکاری که مورد بی‌مهری قرار گرفت

شاهکاری که مورد بی‌مهری قرار گرفت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، کلود مونه ـ نقاش فرانسوی ـ در سال۱۸۴۰ متولد شده و در سال۱۹۲۶ از دنیا رفت. در میان این سال‌ها مونه ستاره ‌ای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، کلود مونه ـ نقاش فرانسوی ـ در سال۱۸۴۰ متولد شده و در سال۱۹۲۶ از دنیا رفت. در میان این سال‌ها مونه ستاره ‌ای بود که در آسمان نقاشی جهان درخشید.

کلود مونه تابلو «امپرسیون؛ طلوع آفتاب» را در سال ۱۸۷۲ ترسیم کرده است؛ نقاشی که دنیای هنرهای تجسمی را تغییر داد و مکتب امپرسیونیسم نام خود را از آن وام گرفته است.

مکتب امپرسیونیسم را می‌توان مادر هنرهای مدرن مانند اکسپرسیونیسم و کوبیسم دانست. این مکتب هنری سنگ بنای هنر مدرن محسوب می‌شود که اکنون تعدد یافته‌ است. اما چه چیزی باعث متفاوت بودن این تابلو نقاشی شده است؟

در تابلو «امپرسیون؛ طلوع آفتاب» دو قایق کوچک را می‌بینیم که خورشید بالای آن‌ها نور قرمز رنگش را بر دریا منتشر کرده است. در وسط تابلو قایق‌های صید دیگری هم هستند. کمی عقب تر کشتی‌هایی هم به چشم می خورد که خیلی واضح نیست و پشت کشتی‌ها هاله‌هایی دود مانند است که ممکن است دود کشتی‌های بخار باشد. این‌ها عناصر اصلی نقاشی است.

مونه این تابلو را همراه با چند اثر دیگر هنگامی که برای بازدید از زادگاهش منطقه لوآور در شمال غربی فرانسه در سال ۱۸۷۲ رفته بود، ترسیم کرده است. این منطقه یک منطقه دریایی با بندر و مناظر زیبای طبیعی است. مونه این تابلوها را در ساعات مختلفی از روز از طلوع آفتاب تا تاریکی شب ترسیم کرده؛ گاهی خود در کنار بندر بوده و گاهی از پنجره اتاقش در هتل به مناظر اشراف داشته است.

آغاز تحقیق درباره تابلوهای نقاشی مشکوک در یک موزه کلود مونه

مونه تابلو «امپرسیون؛ طلوع آفتاب» را در کنار دیگر تابلوهایی که در بندر لوآور کشید، در یک نمایشگاه که متشکل از حدود ۴۰۰ تابلو از ۳۰ هنرمند از جمله ادگار دگا و کامی پیسارو بود، به نمایش گذاشت. حدود ۴ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده بودند و بر اساس این گزارش تابلوی معروف مونه مورد بی مهری بخی از منتقدان قرار گرفته است.

تا پیش از آن تابلوهای نقاشی که ترسیم می‌شد، همگی مبتنی بر اصول نقاشی آکادمیک بودند و کمتر اثری را می‌دیدیم که در نوع طراحی متفاوت عمل کرده باشد اما نقاشی مه آلود و تقریبا ناواضح مونه سبک متفاوتی بود که طرفداران و مخالفان خودش را هم داشت.

برخی از منتقدان تصویر ناواضح مناظر طبیعی را حاصل بی دقتی و اشتباه هنرمند می‌دانستند. یک منتقد در آن زمان نوشته بود: این نقاشان به جای اینکه خود مناظر را ترسیم و منتقل کنند، احساسی که این مناظر به آدمی منتقل می‌کند را ترسیم می‌کنند.

در کنار نظرات مخالف منتقدان، یک منتقد اما معتقد بود که مونه روش جدیدی در هنر را ابداع کرده است. او به جای ترسیم معمول مناظر، به ترسیم حس و حال و دریافت خود از آن‌ها دست زده بنابراین احساس منحصر به فردی از سرزندگی را در نقاشی‌اش منتقل کرده است.

در هر صورت با وجود موافقت‌ها و مخالفت‌ها، تابلو کلود مونه انقلابی در نقاشی پدید آورده و مکتب امپرسیونیسم را بنیان نهاد. مونه دریچه‌ای را به روی هنرمندان گشود تا شجاعت فاصله گرفتن از قواعد سنتی هنر را داشته باشند و به سمت ترسیم نقاشی‌های معناگرا و مفهومی حرکت کنند.

پرتره رستوران‌دار معروف حراج می‌شود