طرح ترافیک جدید همچنان نواقصی دارد

طرح ترافیک جدید همچنان نواقصی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور استان تهران در نشست رسانه ای با موضوع جزئیات طرح ترافیک سال ۹۷ و تمهیدات ترافیکی نمایشگاه

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور استان تهران در نشست رسانه ای با موضوع جزئیات طرح ترافیک سال ۹۷ و تمهیدات ترافیکی نمایشگاه کتاب گفت: در ابتدا لازم است درباره دو هفته تذکرات ارشادی درباره ورود به طرح ترافیک توضیح داد. اینگونه نیست که ما دو هفته کسی را جریمه نکنیم.

وی توضیح داد: ما دفعه اول پس از ورود به محدوده، این موضوع را به راننده خودرو اطلاع می دهیم که وارد طرح شده اما پس از بار اول تمام ورودها شامل جریمه می شود.

مهماندار با بیان اینکه برخی عنوان می کنند موتورسیکلت های برقی نیازی به گواهینامه ندارند، افزود: همه موتورسیکلت ها با هر شکل و ترتیبی نیاز به گواهینامه دارند و فقط دوچرخه از این امر مستثنی است.

رئیس پلیس راهور استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره وضعیت طرح ترافیک روزهای پنج شنبه اظهار داشت: علت اینکه طرح ترافیک در روز پنج شنبه برداشته شده، آمار و اطلاعات خود شهرداری است مبنی بر اینکه در این روز تردد چندانی در سطح شهر به ویژه تا پیش از ظهر وجود ندارد ما نیز با این استدلال پذیرفتیم که این طرح به صورت آزمایشی انجام نشود.

وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار مهر مبنی براینکه گفته شد افراد ساکن در محدوده طرح ترافیک تا ساعت ۸:۳۰ صبح امکان خروج از طرح را دارند گفت: این امر صحیح است. اما کسانی که پلاکشان با روز هفته موافق نباشد حتماً باید پیش از آغاز زوج و فرد از محدوده خارج شوند و الا جریمه می شوند.

سردار مهماندار درباره طرح جدید ترافیک تصریح کرد: این طرح قطعا اشکال دارد و ما زمان کمی برای اجرا داشتیم. اما چون مصوبه بود اجرا کردیم و امیدواریم به مرور این نواقص رفع شود.

رئیس پلیس راهور استان تهران خاطرنشان کرد: البته تأکید می کنم حتماً در مورد نواقص که از طرف شهرداری و پلیس وجود دارد اغماض به کار می رود و شهروندان جریمه نمی شوند.

خودروهای تولید ۹۲ به پائین نیاز به معاینه فنی دارند

سردار مهماندار در ادامه با اشاره به معاینه فنی خودروها گفت: خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، روزانه جریمه می شوند و مبلغ هر بار جریمه آن، ۵۰ هزار تومان است.

وی افزود: خودروهای سال ۹۲ به پائین نیاز به معاینه فنی دارند. این موضوع در مورد خودروهای خارجی هم اعمال می شود و خودروهای تولید ۲۰۱۴ به پائین باید معاینه فنی بگیرند.

رئیس پلیس راهور استان تهران درباره موتورسیکلت ها یادآور شد: موتورسیکلت موضوع پیچیده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. موتورسیکلت از حالت تفریحی خارج شده و کارکرد آن بیشتر اقتصادی است.

سردار مهماندار اضافه کرد: متأسفانه در دوره ای بی حساب، موتور تولید شده است و عده ای سودهای کلان بردند. اکنون مشکل به خاکریز آخر رسیده است که همان نیروی انتظامی است.

در تهران بیش از سه میلیون موتور تردد می کند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه گفت: متأسفانه در تهران بیش از سه میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده که متأسفانه بیش از ظرفیت این شهر است.

وی افزود: از طرف دیگر چون موتورسیکلت با اقتصاد مردم سر و کار دارد ورود به این حوزه دشوارتر می شود.

سردار مهماندار با اشاره به طرحی در مورد موتورسیکلت ها و ارائه به شورای ترافیک یادآور شد: ما با هدف ساماندهی موتورسواران، بحث های مربوط به طرح ترافیک موتور و مسائل پیرامونی آن، طرحی را آماده کردیم که قرار است به شورای ترافیک ارائه دهیم. در حال حاضر برنامه ای برای طرح ترافیک موتورسواران موتورسیکلت ها نداریم اما این موضوع در برنامه های عادی ما قرار دارد.

با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی مخالف بودیم

رئیس پلیس راهور استان تهران با اشاره به نمایشگاه کتاب و برگزاری آن در مصلی اظهار داشت: سال گذشته که موضوع برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی مطرح شد، ما به شدت با این موضوع مخالفت کردیم و کتباً اعلام کردیم به علت مراجعه عده کثیر به نمایشگاه، دچار ترافیک و مشکلات آن می شویم.

وی افزود: مصلی تهران در شاهراه عبوری شمال به جنوب و شرق به غرب تهران قرار دارد. لذا برگزاری نمایشگاه علاوه بر ترافیک، باعث مشکلات متعدد برای مردم می شود.

سردار مهماندار تصریح کرد: ضمن اینکه ما نگران آلودگی و توقف مداوم خودروها جدا از بحث ترافیک هستیم. این موضوع هم شهروندانی که از مسیر عبور می کنند و هم اهالی را ناراضی می کند اما در نهایت با اصرار مسئولان امر، نمایشگاه کتاب به مصلی انتقال یافت.

امسال هیچ پارکینگی برای خودروها در مصلی پیش بینی نشده است

وی با بیان اینکه تلاش پلیس این است که با حضور حداکثری، مشکلات و معضلات را به حداقل برساند، گفت: امسال هیچ پارکینگی برای خودروها در مصلی پیش بینی نشده است. این موضوع نظر شهرداری بود و مطمئنا تصمیم درستی است. این امر تمرینی است تا مردم کمتر از خودروهای خود استفاده کنند و وسایل نقلیه عمومی را جایگزین وسایل نقلیه شخصی کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار داشت: تجربیات سالهای گذشته نشان داد که پارکینگ ها سریعا پر و مسیرهای ورودی را قفل می کند. لذا همکاران ما در شهرداری تأکید کردند حوزه مترو و حمل و نقل عمومی را به صورت ویژه فعال می کنند و در فاصله حرکت مترو کاهش می یابد.

وی افزود: همچنین از مردم و شهروندان خواهش می کنیم از پارک خودرو در کوچه های اطراف خودداری کنند.

وی با اشاره به افرادی که از شهرستان ها به نمایشگاه می آیند، اظهار داشت: ما در پارک سوارها، پارکینگ های ویژه ای را در نظر گرفته ایم که این افراد می توانند به راحتی خودرو را در آنجا پارک کرده و خود را به مترو برسانند.

سردار مهماندار یادآور شد: همچنین تأکید کردیم شرکت های پیک در مصلی مستقر شوند تا افرادی که کتاب می خرند توسط این پیک ها جابجا شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران خاطرنشان کرد: البته این امر شامل اتوبوس های کاروانی که از استان های دیگر وارد تهران می شود، نمی شود و آنها می توانند از پارکینگ مصلی استفاده کنند.

تأکید بر حوزه آموزش و ایجاد معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک

سردار مهماندار در پایان نشست رسانه ای خود گفت: ما در سال جدید طبق نظر رئیس محترم پلیس پایتخت، نکات آموزشی و اطلاع رسانی را برای تقویت مباحث مربوط به پلیس و ترافیک به صورت ویژه مدنظر قرار می دهیم.

وی افزود: به همین منظور، معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک ایجاد شده که مسئولیت آن با سرهنگ جبار زاده است.